ЛІНГВОМЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ЗМІСТОВОЇ ЛІНІЇ «ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА»

Автор(и)

  • Олена Ішутіна

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.1.2022.320887

Ключові слова:

професійна підготовка майбутнього вчителя початкових класів, методика навчання української мови, медіакомпетентність, інтеграція, медіаосвіта

Анотація

У дослідженні висвітлено лінгвометодичну підготовку майбутніх учителів початкових класів до реалізації змістової лінії «Досліджуємо медіа». Обґрунтовано важливість інтеграції теоретичних знань із лінгвістики та медіаосвіти з практичними вміннями роботи з медіатекстами. З’ясовано, що ключовими елементами підготовки є розвиток критичного мислення, медіакомпетентності, оволодіння сучасними освітніми технологіями та формування творчих і комунікативних навичок. Розроблено рекомендації щодо впровадження окремих модулів у межах дисципліни «Методика навчання української мови» та спеціалізованих курсів із медіаграмотності. Акцент зроблено на методах аналізу, створення та оцінювання медіатекстів, інтерактивних формах навчання, використанні цифрових технологій, організації проєктної діяльності учнів та створенні медіаосвітнього середовища.

Доведено ефективність комплексного підходу до підготовки через системність і багатовекторність навчального процесу, що включає когнітивний, діяльнісний і мотиваційний компоненти. Виявлено позитивну динаміку формування медіакомпетентності студентів і їхньої готовності до реалізації медіаосвітніх завдань.

Результати дослідження можуть бути використані для модернізації програм підготовки педагогів і впровадження інноваційних методик у мовно-літературну освіту, що відповідає сучасним тенденціям інформаційного суспільства та освітнім стандартам.

Посилання

Дивак В. Підготовка майбутніх фахівців з педагогіки вищої школи засобами медіаосвітніх технологій. Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. №6 (32). С. 35–47.

Іць С. В. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами медіаосвіти: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка, 2014. 280 c.

Ішутіна О. Є. Європейський контекст упровадження медіаосвіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. Вип. 1 (50). С. 113–115. DOI: 10.24144/2524-0609.2022.50.113-115

Ішутіна О. Є. Стратегії формування медіакомпетентості майбутніх учителів початкових класів: досвід університетів України. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2022. Випуск 17 (1). С. 63–73.

Казаков Ю. М. Педагогічні умови застосування медіаосвіти в процесі професійної підготовки майбутніх учителів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Луганськ, 2007. 20 с.

Колеснікова І. В. Розвиток медіакультури вчителів у закладах післядипломної педагогічної освіти. (Дис. канд. пед. наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир. 2018.

Литвин А. Завдання медіаосвіти в контексті підвищення якості професійної підготовки. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2009. Вип. 4. С. 9–21.

Найдьонова Л. А., Слюсаревський М. М. (Ред.) Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція). Київ: Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. 2016. Отримано з: http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity/

Овсянникова К. Ю. Педагогічні умови формування медіаосвітньої компетентності майбутніх учителів-філологів: обґрунтування проблеми. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Сер: Педагогіка. 2014. № 1. С. 124–127.

Онкович Г. В., Білецький В. С. Розвиток медіакомпетентності як сучасна педагогічна стратегія. Мова і культура. 2019. С. 294 – 302.

Пліс В. П. Окремі аспекти підготовки майбутніх учителів-філологів до формування медіакомпетентності старшокласників. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. 2020. Вип. 37. С. 65–76. DOI: 10.26565/2073-4379-2020-37-05

Плугіна А. Теоретичні передумови підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування в учнів медіаосвітніх умінь. Traektoriâ Nauki = Path of Science. 2021. Vol. 7. No 5. С. 1013–1023. DOI: 10.22178/pos.70-4

Побережник І. О., Хоружа Л. Л. Медіакомпетентність майбутніх викладачів вищого навчального закладу: аналіз змісту професійної підготовки. Молодий вчений. 2017. 4 (44). С. 421–424.

Толмачова І. Г. Формування медіакомпетентності майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки. Дис. доктора філософії за спеціальністю 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)». ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2021.

Федурко М., Гудима А. Розвиток медіакомпетентності майбутнього вчителя початкової школи засобами предметів філологічного циклу. Native word in ethnocultural dimension. 2022. P. 302–313. DOI: https://doi.org/10.24919/2411-4758.2022.243614

Фурсикова Т .В. Теоретичні і методичні засади розвитку професійної медіакультури майбутніх магістрів освіти. (Дис. д-ра пед. наук). Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Кропивницький. 2020.

Хижняк І. А. Теорія і практика підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування засобів електронної лінгвометодики в професійній діяльності : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет», Слов’янськ, 2017. 576 с.

Хмарна Л. В. Формування медіаграмотності вчителів мистецьких дисциплін у закладах післядипломної педагогічної освіти. (Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії). ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», Слов’янськ. 2021.

Шарко В. Д. Медіакомпетентність як складова методичної підготовки вчителя та її діагностування. Режим доступу: http://ite.kspu.edu/webfm_send/349.

Шворак К. В., Карпік І. В. Медіакомпетентність та медіаграмотність – базові компетентності педагога НУШ. Young Scientist. 2018. № 12.1 (64.1). December. С. 9–12.

Шевирьова І. Медіа-продукт як результат практичної діяльності майбутніх учителів початкових класів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 61. С. 331–334.

Ячменик М. Підготовка майбутніх учителів-словесників до використання засобів медіаосвіти у професійній діяльності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 5 (79). С. 281–293. DOI 10.24139/2312-5993/2018.05/281-293

Amdam S. Media Education Goes Professional? Media Teachers’ Self-Image, Positioning and Educational Focus. Nordicom Review. 2017. 38(1). Р. 81–95. DOI: https://doi.org/10.1515/nor-2016-0019

Aufenanger S. Medienkompetenz und Medienbildung. Ajs-informationen. 2003. Issue 1. P. 1–9. http://ajs-bw.de/media/files/ajs-info/ausgaben_altbis05/aufenanger.pdf.

Aumann A., Weitzel H. Fostering pre-service science teachers’ enacted TPACK. Presentation of a comprehensive intervention in terms of a specific media use, EDULEARN22 Proceedings. 2022. P. 5400–5406.

Drotner K., & Erstad O. Inclusive Media Literacies: Interlacing Media Studies and Education Studies. International Journal of Learning and Media. 2014. Vol. 4(2). P. 19–34.

Erdem C., & Erişti B. Paving the Way for Media Literacy Instruction in Preservice Teacher Education: Prospective Teachers’ Levels of Media Literacy Skills. International Journal of Instruction. 2018. 11(4). P. 795–810. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11450a

Lopes P., Costa P., Araujo L. and Ávila P. Measuring media and information literacy skills: Construction of a test https://doi.org/10.1515/commun-2017-0051

Ramírez-García A., & González-Fernández N. Media competence of teachers and students of compulsory education in Spain. Comunicar, 2016. 24(49), 49–57.

Verniers P., Tilleul C. Media Literacy Key Competences frame for teachers training. IHECS, ERASMUS+, 2014. 34 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-01

Як цитувати

Ішутіна, О. (2022). ЛІНГВОМЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ЗМІСТОВОЇ ЛІНІЇ «ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА». Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (1), 120–143. https://doi.org/10.31865/2414-9292.1.2022.320887