METHODOLOGICAL FEATURES OF USING THE ELECTRONIC LINGUOMETHODOLOGICAL TOOLS IN FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHER PROFESSIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.10.2019.182189Ключові слова:
professional training, electronic linguomethodology, distance course, teaching methods, independent work, primary school tеаchers.Анотація
The article is devoted to the relevant issues of electronic linguomethodology, which is an innovative methodological branch of science that has started its active development in the mid-twentieth century within the linguistic and pedagogical sciences, exploring the theoretical and practical aspects of the use of electronic tools in language learning and teaching methods, prompting the laws of creation and application of these tools in the learning process, summarizing the typical shortcomings and suggesting ways to prevent and solve them.
The purpose of the article is to analyse the leading methodological features that reflect the changes that should be made by the use of electronic linguomethodological tools in the professional training of a future primary school teacher. The authors emphasize that the modern professional linguomethodological training requires the introduction of the content module “Means of Electronic Linguomethodology for Primary School” for undergraduate students and the discipline “Electronic Linguomethodology for HEI” for Master students; integration of the courses in methodological and basic disciplines; creation of distance learning courses, electronic textbooks and manuals on linguomethogology to enhance the learning process visualization. The role of students’ independent and self-activities with the use of electronic linguomethodiological tools, which develop teaching and research qualities of future primary school teachers, is emphasized. Different classifications of teaching methods of language and linguomethodological disciplines are analysed and the optimal ones are determined. According to the authors, for teaching linguomethodology, it is advisable to apply a classification that includes both traditional methods (lecture, problem, research, discussion) and innovative, in particular, interactive, project, as well as e-learning methods. It is noted that the use of distance learning elements in teaching linguomethodology should be a system, in which self-study dominates, but “one to one”, “one to many”, “many to many” methods are also important.Посилання
Биков, В., Кухаренко, В., Сиротенко, Н., Рибалко, О., Богачков, Ю. (2008). Технологія створення дистанційного курсу. Київ, Україна: Міленіум.
Богданова, І. М. (2003). Професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів на основі застосування інноваційних технологій. (Дисертація докт. пед. наук). Одеса, Україна.
Вікторенко, І. Л. (2018). Формування методичної компетентності майбутнього вчителя шляхом використання проектної технології. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 8 (Ч.1), 37–46. DOI : https://doi.org/10.31865/2414-9292.8(1).2018.153785
Гарцов, А. Д. (2009). Электронная лингводидактика в системе инновационного языкового образования. (Диссертация докт. пед. наук). Москва, Российская Федерация.
Гуревич, Р. С., Кадемія, М. Ю., і Козяр, М. М. (2012). Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті. Львів, Україна: Сполом.
Костікова, І. І. (2007). Теоретико-методичні засади комп’ютерної лінгвометодики: Вінниця, Україна: «Поділля 2000».
Семеног, О. (2016). Електронні освітні ресурси у лінгвометодичній підготовці педагога-дослідника. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 10 (65), 123–133.
Ткачук, Г. В. (2011). Методика використання освітніх веб-ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики. Умань, Україна: Видавець «Сочінський».
Hubbard, Ph. (2019). Five Keys from the Past to the Future of CALL. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT). V. 9(3), 1–13. DOI: https://doi.org/10.4018/IJCALLT.2019070101
Compton, L. K. L. (2009) Preparing language teachers to teach language online: a look at skills, roles, and responsibilities. Computer Assisted Language Learning. Vol. 22, No. 1, February, 73–99. DOI: 10.1080/09588220802613831
Stickler U., Hampel R. Qualitative Research In Online Language Learning: What Can It Do? International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT). V. 9 (3), 2019. P. 14–28. DOI : https://doi.org/10.4018/IJCALLT.2019070102
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).