DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.9.2019.174531

OPEN ACCESS TO SCIENTIFIC INFORMATION AS A FORM OF INFORMATION AND ANALYTICAL SUPPORT OF SCIENTIFIC ACTIVITIES AND COMMUNICATION

Liudmyla Havrilova

Анотація


The article analyzes the issue of open access to scientific information, which is currently being discussed in national and foreign studies (V. Bykov, N. Veretennikova, L. Holovko, S. Ivanova, N. Kunanets, L. Luparenko, O. Novitsky, O. Spirin, T. Yaroshenko, A. Yatsyshyn, D. Salo, L. Thomas, F. Manista, et al.). The relevance of the issue is associated with the massive publication of scientific research results in the network, the creation of electronic scientific repositories, and building a specific informational scientific environment. Interpretations of the concepts “open access”, “open educational resources” (OER), “open knowledge”, “electronic open access journal systems” are given. The advantages of using open access to scientific information, features of the “green” and “golden” ways are determined, as well as the electronic platforms that host Ukrainian scientific open access e-journals are analyzed, which constitute the purpose of the article. It is emphasized that the key factors in the emergence of the movement to open access are intensive informatization of society, the emergence and rapid spread of the Internet, as well as the relatively high and ever-increasing price of a subscription to scientific journals. As a result, at the beginning of the 21st century, several international documents appeared, they declared free online access to scientific literature and introduced the concept of open access. Examples of information projects and portals that provide open access to Ukrainian scientific sources: “Scientific periodicals of Ukraine at OJS”, “Science of Ukraine: Access to Knowledge” are given. It is noted that the legal framework for open access is provided by Creative Commons licenses. Examples of open electronic journaling systems used in national scientific institutions are given: Open Journal System (OJS), Joomla! The conclusions prove that awareness of the policy of open access to scientific information and the study of the work principles of the open access scientific electronic publications are important parts of the scientific activity of higher education institution teachers, employees of scientific institutions, doctoral students, and post-graduate students.

Ключові слова


open access; open educational resources; open knowledge; open access electronic journal systems; Creative Commons licenses.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


2nd World Open Educational Resources (OER) Congress. Ljubljana, Slovenia. 18-20 September 2017. Retrieved from https://www.oercongress.org/

Farrow, R. (2016). A Framework for the Ethics of Open Education. Open Praxis, 8 (2), 93–109. Retrieved from https://doi.org/10.5944%2Fopenpraxis.8.2.291.

Manista, F. (2012). “Open Don’t Mean Free”: A Reflection on the Potential Advantages and Disadvantages of Publishing Research via Open Access. Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 1 (2). Retrieved from http://jlsc-pub.org/jlsc/vol1/iss2/4/.

Ogburn, J. (2012). The Movement to Change Scholarly Communication Has Come a Long Way – How Far Might It Go? Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 1 (10). Retrieved from http://jlscpub.org/jlsc/vol1/iss1/3/.

Open Educational Resources (OER). Retrieved from https://en.unesco.org/themes/building-knowledge-societies/oer.

Salo, D. (2013). How to Scuttle a Scholarly Communication Initiative. Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 1(4):eP1075. Retrieved from http://dx.doi.org/10.7710/2162-3309.1075.

The Open Definition. Defining Open in Open Data, Open Content and Open Knowledge. Retrieved from https://opendefinition.org/.

Thomas, L. (2012). Reinsfelder Open Access Publishing Practices in a Complex Environment: Conditions, Barriers, and Bases of Power.

Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 1 (1). Retrieved from http://jlsc-pub.org/jlsc/vol1/iss1/10/.

Відкритий доступ до наукової інформації: хто, для чого і як. КПІ імені Ігоря Сікорського. Взято з http://kpi.ua/1634-2.

Відкритий доступ. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. Взято з http://nbuv.gov.ua/node/1423

Кунанець, Н. Е., Веретеннікова, Н. В. (2014). Відкритий доступ до наукових інформаційних ресурсів: американський досвід. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Інформаційні системи та мережі, 783. 354–361. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPICM_2014_783_39.

Лупаренко, Л. А. (2011). Використання електронних журнальних систем відкритого доступу для випуску науково-освітніх видань: порівняльний аналіз програмного забезпечення. Інформаційні технології і засоби навчання, 5(25). Взято з http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/573/449.

Наукові бібліотеки України. Наука України: доступ до знань. Взято з http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/suak/corp.exe?C21COM=F&I21DBN=SUAK&P21DBN=SUAK

Про затвердження Порядку формування Переліку наукових фахових видань України. Наказ Міністерства освіти і науки України від 15. 01. 2018 № 32. Взято з http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0148-18

Про Ліцензії – Creative Commons. Взято з https://creativecommons.org/licenses/?lang=uk.

Спірін, О. М., Яцишин, А. В., Іванова, С. М., Кільченко, А. В. & Лупаренко, Л. А. (2016). Використання електронних систем відкритого доступу для інформаційно-аналітичної підтримки педагогічних досліджень. Інформаційні технології і засоби навчання, 55(5), 136–174.

Ярошенко, Т. О. (2009). ELibUkr – Електронна бібліотека: Центри знань в університетах України (першій рік впровадження проекту). Проблеми розвитку інформаційного суспільства: матеріали міжнар. форуму. (C. 141–144. Київ, Україна.

Яцишин, А. В. (2015). Про використання відкритих електронних систем у процесі виконання дисертаційних досліджень. Нові інформаційні технології в освіті для всіх : збірник наукових праць. Взято з http://itea-conf.org.ua/2015.