ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ ЗАСОБАМИ ДИРИГЕНТСЬКО-ХОРОВИХ ДИСЦИПЛІН: ХІД І РЕЗУЛЬТАТИ ЕКСПЕРИМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.8(2).2018.153797Ключові слова:
професійна компетентність, учитель музики, структурно-функціональна модель, педагогічні умови, формувальний експеримент, диригентсько-хорові дисципліни.Анотація
Стаття висвітлює актуальну проблему закладів вищої педагогічної освіти – професійну підготовку вчителів музики основної школи. Теоретичними основами дослідження стали сучасні наукові праці вітчизняних науковців у галузі професійної підготовки вчителів музики, зокрема й диригентсько-хорової. Спираючись на концептуальні позиції компетентнісної освіти, інноваційні підходи до організації освітнього процесу, оновлені вимоги до професійної діяльності педагога-музиканта, автором розкрито логіку структурно-функціональної моделі формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами диригентсько-хорових дисциплін, яку реалізовано через орієнтувально-цільовий, змістовий, процесуально-технологічний та результативний структурні блоки. Охарактеризовано хід дослідно-експериментальної роботи за організаційно-моделювальним (інформаційно-методичний, мотиваційно-стимулювальний, організаційно-коригувальний напрями) та контрольно-практичним етапами. Автором представлено результати комплексної перевірки сформованості професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами диригентсько-хорових дисциплін після формувального експерименту, здійснено їхній аналіз за визначеними критеріями, підтверджено ефективність моделі та педагогічних умов. Обґрунтовано необхідність інтеграції сучасних моделей професійної підготовки фахівців у практику закладів вищої освіти.
Посилання
Бірюкова, Л. А. (2007). Психолого-педагогічні умови підготовки керівника хору в системі вищої музично-педагогічної освіти. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, Україна.
Гречаник, Н. І. (2007). Методична підготовка студентів педагогічних університетів до творчої самореалізації в процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, Україна.
Коваленко, І. Г. (2008). Методика формування професійно-особистісних якостей майбутніх учителів музики в процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, Україна.
Лодатко, Є. О. (2010). Моделювання в педагогіці: точки відліку. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. Взято з http://Intellect-invest.org.ua/.
Немов, Р. С. (1995). Психология: учебник для студентов высш. пед. учебных заведений. Экспериментальная педагогическая психология и психодиагностика. (Кн. 3). Москва, Россия : Просвещение.
Осадчий, І. Г. (2016). Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Народна освіта, 1, 60–68. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2016_1_10
Пухальський, Т. Д. (2016). Педагогічні умови формування професійної компетентності вчителя музики засобами диригентсько-хорових дисциплін. International Collection of scientific proceedings «European Cooperation». (C. 54–67). Варшава, Польша.
Пухальський, Т. Д. (2018). Програма комплексного забезпечення формування професійної компетентності майбутніх учителів музики у процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін. Кам’янець-Подільський, Україна : Аксіома.
Растригіна, А. (2012). Формування фахових компетенцій у класі хорового диригування як основа професіоналізму майбутнього педагога-музиканта. Хорове мистецтво України та його подвижники: матеріали другої міжнародної науково-практичної. (C. 3–8). Дрогобич, Україна: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.
Раструба, Т. В. (2010). Формування навичок самостійної роботи студентів-початківців у класі хорового диригування. Проблеми мистецької освіти. (C. 108‒114). Ніжин, Україна: Видавництво Ніжинського державного університету ім. М. Гоголя.
Світайло, С. В. (2011). Особливості формування фахової компетентності учителя музики у процесі диригентсько-хорової підготовки. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія «Педагогічні та історичні науки», 95, 207–215.
Смирнова, Т. А. (2004). Теоретичні і методичні засади диригентсько-хорової освіти у вищих навчальних закладах. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київ, Україна.
Тарарак, Н. Г. (2008). Міжпредметні зв’язки вокально-хорових дисциплін у фаховій підготовці майбутнього вчителя музики. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Харків, Україна.
Цюряк, І. О. (2011) Музично-педагогічні технології в диригентсько-хоровій підготовці майбутнього вчителя музики. Імідж сучасного педагога, 7 (116), 14–16.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).