ВИКОРИСТАННЯ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ КУРСУ «ІНОЗЕМНА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)»
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.335500Ключові слова:
ментальні карти, майбутні учителі початкових класів, іноземна мова за професійним спрямуванням, іншомовна професійна компетентність, візуалізація навчального матеріалу, інноваційні методи навчання, мовленнєва діяльність, педагогічна підготовка, асоціативне навчання, критичне мисленняАнотація
Стаття присвячена обґрунтуванню ефективності використання ментальних карт під час викладання курсу «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)» у процесі підготовки майбутніх учителів початкових класів. Авторка аналізує теоретичні основи застосування ментальних карт як освітньої технології, що базується на принципах когнітивної психології та теорії асоціативного навчання. Дослідження демонструє, що ментальні карти поєднують логічну структуру з візуальними образами, активізуючи роботу обох півкуль мозку та забезпечуючи ефективне запам’ятовування інформації.
У статті розкрито специфіку використання ментальних карт для розвитку всіх видів мовленнєвої діяльності: читання, аудіювання, говоріння та письма. Особлива увага приділена формуванню лексичної та граматичної компетентності через створення семантичних полів і візуалізацію граматичних структур. Автор представляє детальний алгоритм використання методу на прикладі заняття з теми “Classroom Management Strategies”, демонструючи п’ятиетапну структуру роботи з ментальними картами.
Дослідження підтверджує багатоаспектні переваги застосування ментальних карт: підвищення мотивації студентів, розвиток критичного мислення, формування навичок співпраці та самостійної роботи. Особливо підкреслюється подвійна цінність методу для майбутніх учителів як засобу власного навчання та педагогічного інструменту для професійної діяльності. Висновки свідчать про ефективність ментальних карт у формуванні іншомовної професійної компетентності та методичної готовності майбутніх педагогів.
Посилання
Ішутіна, О. (2024). Теорія і методика формування медіапедагогічної компетентності майбутніх учителів початкових класів : монографія. Вінниця : ТВОРИ.
Караєва, Н. В. (2021). Сталий інноваційний розвиток: Створення інтелект-карти. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського.
Колтунович, Т. А., Поліщук, О. М. (2019). Використання ментальних карт як засобу візуалізації у процесі викладання соціальної психології. Молодий вчений, № 7.1 (71.1), 19–26.
Лобачова, І. (2024). Майндмеппінг як інструмент візуалізації і систематизації іншомовного матеріалу на уроках англійської мови. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 21, 76–86. https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307971
Моргунова, Н. С., Приходько, С. О. (2020). Практичні прийоми використання технології «майндмеппінг» в навчанні англійської мови студентів інженерних спеціальностей. Педагогічні науки, №1 (34), 334–339.
Фецко, І. (2025). Використання ментальних карт як засобу візуалізації навчального матеріалу у формуванні мовної й мовленнєвої компетентності студентів-іноземців. Теорія і практика викладання української мови як іноземної, 19, 21–31.
Buzan, T. (2024). Mind map mastery: The complete guide to learning and using the most powerful thinking tool in the universe. Jaico Publishing House.
Morgan, H. (2021). Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory and his Ideas on Promoting Creativity. In F. Reisman (Ed.), Celebrating Giants and Trailblazers: A-Z of Who’s Who in Creativity Research and Related Fields (pp.124-141). London, UK: KIE Publications.
Murni, F. (2017). Improving students’ ability in speaking descriptive text by using Mind Mapping. English language teaching and research, 1(1), 97–111.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).