ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Ольга Радзієвська
  • Світлана Сєчка

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.335228

Ключові слова:

інклюзивна освіта, майбутні учителі іноземної мови, інклюзивна компетентність, професійна підготовка, особливі освітні потреби, педагогічні технології, компетентнісний підхід, інклюзивне освітнє середовище

Анотація

У статті розглядається проблема підготовки майбутніх учителів іноземної мови до роботи в інклюзивному освітньому середовищі, що є актуальним завданням сучасної педагогічної освіти. Акцентовано увагу на необхідності формування інклюзивної компетентності, яка включає когнітивний, діяльнісний, особистісний та ціннісно-мотиваційний компоненти. Проаналізовано сучасні підходи до підготовки педагогічних кадрів, охарактеризовано принципи гуманізації, інтеграції, практикоорієнтованості, рефлексивності та співробітництва, що мають бути покладені в основу професійного навчання. Визначено роль компетентнісного, особистісно орієнтованого та діяльнісного підходів у формуванні готовності вчителів до ефективної роботи в умовах інклюзії. Окреслено ефективні форми і методи організації навчального процесу, серед яких особливе місце посідають тренінги, майстер-класи, практика та інтерактивні технології. Підкреслено значення комплексного підходу, що поєднує теорію з практикою, професійний розвиток з особистісним зростанням. Визначено перспективи подальших досліджень у напрямі розробки програм, методик і системи моніторингу якості підготовки вчителів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі.

Посилання

Блеч, Г. (2020). Компетентнісний підхід у навчанні української мови школярів з порушеннями інтелектуального розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, Том 1. № 16, 44–60. DOI: https://doi.org/10.33189/epsn.v1i16.140

Давидюк, М. (2023). Практичні аспекти підготовки майбутнього педагога до роботи в інклюзивних класах. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 67, 112–120. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-112-120.

Тимошко, Г. М., Гладуш, В. А. (2023). Розвиток комунікативної компетентності педагогів в умовах інклюзивного освітнього середовища : монографія. Ніжин: Видавець Лисенко М.М.

Стеченко, Т., Тютюнник, О. (2023). Підготовка майбутніх учителів-філологів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі: практичні аспекти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 23 (179), 120–124. https://doi.org/10.58407/visnik.232320

Сколоздра-Шепітко, О. (2024). Основи інклюзивного навчання як важлива освітня компонента підготовки вчителя-словесника. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, 4 (14), 76–80. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.4.13

Стеблюк, С., Хома, О. (2023). Наукові підходи до методики навчання мовно-літературної освітньої галузі в контексті інклюзивної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук, Вип. 66. Т.3, 222–226. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-3-32

Wray, E., Sharma, U., & Subban, P. (2022). Factors influencing teacher self-efficacy for inclusive education: A systematic literature review. Teaching and Teacher Education, 117, 103800.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Радзієвська, О., & Сєчка, С. (2025). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 96–105. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.335228

Номер

Розділ

Статті