МАТЕМАТИЧНА ОБДАРОВАНІСТЬ ТА МАТЕМАТИЧНІ ЗДІБНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Інна Хижняк
  • Катерина Сухоручко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334918

Ключові слова:

нова українська школа, початкова школа, математичні здібності учнів, математична обдарованість учнів

Анотація

Метою статті є визначення сутності та характерних ознак понять «математичні здібності учня початкової школи» та «математична обдарованість учня початкової школи», а також встановлення їхнього взаємозв'язку для розвитку теоретичних засад формування математичних здібностей та обдарованості в умовах Нової української школи (НУШ). У статті розглянуто основні компоненти математичних здібностей: здатність до виконання алгоритмічних, геометричних та логічних операцій, використання математичного мислення та математичної пам'яті в процесі навчання. Визначено роль індивідуалізованого підходу в розвитку математичної обдарованості. Окреслено шляхи створення адаптованого освітнього середовища, що сприяє розвитку здібностей обдарованих учнів у рамках освітніх реформ НУШ.

У процесі дослідження використано методи аналізу та синтезу наукової літератури, узагальнення теоретичних підходів до визначення математичної обдарованості, порівняльного аналізу різних підходів до розвитку здібностей учнів у початковій школі.

Результати аналізу наукової літератури засвідчили, що математична обдарованість визначається як сукупність природних задатків, високого рівня розвитку математичних здібностей та пізнавальних функцій, нестандартного мислення, визнання власної самоцінності та самоідентифікації.

Отримані результати можуть бути використані для розробки індивідуальних освітніх траєкторій для математично обдарованих учнів, впровадження диференційованого підходу в навчанні, а також удосконалення методичних підходів до розвитку математичних здібностей у початковій школі.

Посилання

Антонова, О. (2005). Обдарованість: досвід історичного та порівняльного аналізу: монографія. Житомир: Житомирський державний університет. URL: http://eprints.zu.edu.ua/12517/1/Maket_Obdarovanist.pdf

Ємчик, О., Коменда, Л. (2022). Розвиток математичних здібностей у дітей старшого дошкільного віку засобами сюжетно-рольових ігор. Acta Paedagogiсa Volynienses, 1, 50–55. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.8

Закон України «Про освіту» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Завгородня, О. (2024). Стереотипи та упередження як бар’єри самореалізації обдарованих осіб. Асертивність і саморозвиток учнів та студентів з ознаками обдарованості в умовах війни: тези доповідей учасників ХVІІ науково-практичного семінару, 25 квітня 2024 р. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. С. 10–13

Журавко, Т. (2022). Робота з математично обдарованими дітьми старшого дошкільного віку: теоретичний аспект. Acta Paedagogiсa Volynienses, 1, 56–60, https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.9

Карпова, Л. (2019). Обдарованість як психолого-педагогічна проблема. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», 13, 50–56. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/vie/3132

Комогорова, М., & Здоренко, П. (2022). Організація навчальної роботи з обдарованими учнями в початковій школі в умовах реалізації концепції нової української школи. Освітньо-науковий простір, 2(1), 24–32. DOI: https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.2(1).2022.02

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Кукліна, О. (2018). Педагогічні умови розвитку математичних здібностей молодших школярів. Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки, 14, 217–221. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5176e68f-d389-4de2-8871-15ce97cb7709/content

Масюк, О. (2019). Розвиток математичних здібностей учнів у новій українській школі. Науковий інформаційний журнал «Новий Колегіум», 1, 34–38. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=NovKol_2019_1_9

Масюк, О., Титаренко, Л. (2020). Педагогічні умови розвитку творчих математичних здібностей учнів початкової школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-1.36

Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Музика, О. (Ред.). (2017). Ціннісна детермінація становлення обдарованої особистості: монографія (О. Л. Музика, І. М. Біла, Д. К. Корольов та ін.). Київ: Видавничий Дім «Слово». URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708203/1/Muzyka_O_L_ZDSOO_IP_2017.pdf

Протас, О. (2020). Феномен обдарованості в контексті психолого-педагогічних досліджень. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 1(130), 57–65. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-1-8

Семенець, С., Семенець, Л. (2016). Зміст і структура математичних здібностей учнів. Математика в рідній школі, 3, 33–36. URL: http://eprints.zu.edu.ua/20690/1/Semenets_Zmist_i_struktura_mat_zdibnostej.pdf

Стасів, Н., Війчук, Т. (2022). Методичні особливості формування математичних здібностей учнів початкової школи. Наукові інновації та передові технології, 2(4), 377–386. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-2(4)-377-386

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Хижняк, І., & Сухоручко, К. (2025). МАТЕМАТИЧНА ОБДАРОВАНІСТЬ ТА МАТЕМАТИЧНІ ЗДІБНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 187–202. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334918

Номер

Розділ

Статті