МАТЕМАТИЧНА ОБДАРОВАНІСТЬ ТА МАТЕМАТИЧНІ ЗДІБНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334918Ключові слова:
нова українська школа, початкова школа, математичні здібності учнів, математична обдарованість учнівАнотація
Метою статті є визначення сутності та характерних ознак понять «математичні здібності учня початкової школи» та «математична обдарованість учня початкової школи», а також встановлення їхнього взаємозв'язку для розвитку теоретичних засад формування математичних здібностей та обдарованості в умовах Нової української школи (НУШ). У статті розглянуто основні компоненти математичних здібностей: здатність до виконання алгоритмічних, геометричних та логічних операцій, використання математичного мислення та математичної пам'яті в процесі навчання. Визначено роль індивідуалізованого підходу в розвитку математичної обдарованості. Окреслено шляхи створення адаптованого освітнього середовища, що сприяє розвитку здібностей обдарованих учнів у рамках освітніх реформ НУШ.
У процесі дослідження використано методи аналізу та синтезу наукової літератури, узагальнення теоретичних підходів до визначення математичної обдарованості, порівняльного аналізу різних підходів до розвитку здібностей учнів у початковій школі.
Результати аналізу наукової літератури засвідчили, що математична обдарованість визначається як сукупність природних задатків, високого рівня розвитку математичних здібностей та пізнавальних функцій, нестандартного мислення, визнання власної самоцінності та самоідентифікації.
Отримані результати можуть бути використані для розробки індивідуальних освітніх траєкторій для математично обдарованих учнів, впровадження диференційованого підходу в навчанні, а також удосконалення методичних підходів до розвитку математичних здібностей у початковій школі.
Посилання
Антонова, О. (2005). Обдарованість: досвід історичного та порівняльного аналізу: монографія. Житомир: Житомирський державний університет. URL: http://eprints.zu.edu.ua/12517/1/Maket_Obdarovanist.pdf
Ємчик, О., Коменда, Л. (2022). Розвиток математичних здібностей у дітей старшого дошкільного віку засобами сюжетно-рольових ігор. Acta Paedagogiсa Volynienses, 1, 50–55. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.8
Закон України «Про освіту» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Завгородня, О. (2024). Стереотипи та упередження як бар’єри самореалізації обдарованих осіб. Асертивність і саморозвиток учнів та студентів з ознаками обдарованості в умовах війни: тези доповідей учасників ХVІІ науково-практичного семінару, 25 квітня 2024 р. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. С. 10–13
Журавко, Т. (2022). Робота з математично обдарованими дітьми старшого дошкільного віку: теоретичний аспект. Acta Paedagogiсa Volynienses, 1, 56–60, https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.9
Карпова, Л. (2019). Обдарованість як психолого-педагогічна проблема. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», 13, 50–56. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/vie/3132
Комогорова, М., & Здоренко, П. (2022). Організація навчальної роботи з обдарованими учнями в початковій школі в умовах реалізації концепції нової української школи. Освітньо-науковий простір, 2(1), 24–32. DOI: https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.2(1).2022.02
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Кукліна, О. (2018). Педагогічні умови розвитку математичних здібностей молодших школярів. Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки, 14, 217–221. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5176e68f-d389-4de2-8871-15ce97cb7709/content
Масюк, О. (2019). Розвиток математичних здібностей учнів у новій українській школі. Науковий інформаційний журнал «Новий Колегіум», 1, 34–38. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=NovKol_2019_1_9
Масюк, О., Титаренко, Л. (2020). Педагогічні умови розвитку творчих математичних здібностей учнів початкової школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-1.36
Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Музика, О. (Ред.). (2017). Ціннісна детермінація становлення обдарованої особистості: монографія (О. Л. Музика, І. М. Біла, Д. К. Корольов та ін.). Київ: Видавничий Дім «Слово». URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708203/1/Muzyka_O_L_ZDSOO_IP_2017.pdf
Протас, О. (2020). Феномен обдарованості в контексті психолого-педагогічних досліджень. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 1(130), 57–65. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-1-8
Семенець, С., Семенець, Л. (2016). Зміст і структура математичних здібностей учнів. Математика в рідній школі, 3, 33–36. URL: http://eprints.zu.edu.ua/20690/1/Semenets_Zmist_i_struktura_mat_zdibnostej.pdf
Стасів, Н., Війчук, Т. (2022). Методичні особливості формування математичних здібностей учнів початкової школи. Наукові інновації та передові технології, 2(4), 377–386. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-2(4)-377-386
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).