ПРИРОДА І ПРИРОДНИЧА КОМПЕТЕНТНІСТЬ В ІСТОРІЇ КУЛЬТУРИ ТА ПЕДАГОГІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334914Ключові слова:
природа, природнича компетентність, Бог, світогляд, мистецтво, парадигма, глобалізація, початкова школаАнотація
Розглянуто проблему формування природничої компетентності під кутом зору світоглядних основ взаємовідносин людини і природи в історії культури, наголошено на розробках новітніх педагогічних студій.
Проаналізовано динаміку: від взаємин з природою первісної людини, міфів Античності та перших уявлень про світ, через Середньовіччя та її інтерпретацію Світового дерева на вершині якого постає Бог до Нового часу і його наукових відкриттів, через бароко, мань’єризм, романтизм, модернізм і авангард, мистецьку спадщину з арістотелевським мімезисом та пейзажом і натюрмортом, глобалізацію, загострення екологічних проблем ХХІ ст. на фоні усвідомлення людством конечності природних ресурсів.
Підкреслено важливість самостійного осмислення здобувачем природи і себе в ній як її невід’ємної частинки, особистісного характеру формування природничої компетентності, необхідність засвоєння природничих знань на методичному рівні, вільного оперувати ними, застосовувати в педагогічній практиці викладання з метою соціалізації та творчої самореалізації учня, для розширення та поглиблення його пізнавального досвіду, формування екологічного мислення й поведінки.
Наголошено на кризі взаємовідносин людини й природи і можливості її подолання за умови формування природничої компетентності, всеохопного та різнобічного вивчення основних складових природного середовища, спроби виправлення порушення природної рівноваги, відмові від споживацького ставлення до природних ресурсів та суттєвого переосмислення ціннісних пріоритетів розвитку сучасного суспільства.
Робиться висновок про необхідність подальшого дослідження витоків природничої компетентності з точки зору живої спадщини історично-культурологічних і філософських джерел, що сягають сивої давнини та є джерелом виховання та освіти. Природнича компетентність формується через інтеграцію знань, умінь і ціннісних орієнтацій, спрямована на розвиток здатності до дослідження природного середовища та усвідомлення важливості його збереження, сприяє вихованню екологічно свідомої, дослідницьки орієнтованої особистості, здатної до відповідального ставлення до природи.
Посилання
Васількова, Л. (2020). Формування природознавчої компетентності. URL: https://vseosvita.ua/blogs/formuvannia-pryrodoznavchoi-kompetentnosti-51037.html.
Грошовенко, О., Присяжнюк, Л. (2017). Формування природознавчої компетентності молодших школярів. Збірник наукових праць Херсонського державного університету, 78(1), 74‒79.
Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
Кудла, М. (2020). Формування дослідницької компетентності майбутніх учителів у контексті вимог сучасності. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 4, 84–90.
Попович,М. (1998). Нарис історії культури України. АртЕк.
Редчиць, Н. (2017). Шляхи формування природознавчої компетентності молодших школярів на уроках природознавства. Матеріали Х Всеукраїнської практично-пізнавальної конференції «Наукова думка сучасності і майбутнього» (5‒13 квітня 2017 р.), 22‒28.
Типові освітні програми, розроблені під керівництвом Савченко О. (3–4 класи). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2020/11/20/Savchenko.pdf
Типова освітня програма, розроблені під керівництвом Шияна Р. (3–4 класи). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2020/11/20/Shiyana.pdf
Федь, В. (2021). Культуротворче буття: функції та загальні принципи розвитку. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/33930/39-Fed.pdf
Clark, G. (2024). Carl Jung and the Evolutionary Sciences: A New Vision for Analytical Psychology, Routledge.
EURYDICE. Key Competencies. (2002). A developing concept in general compulsory education. Eurydice.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).