ХУДОЖНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «МИСТЕЦТВО»
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334903Ключові слова:
художня діяльність, інтегрований курс «Мистецтво», художня творчість, образотворче мистецтво, здобувачі початкової освітиАнотація
Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної мистецької освіти: психолого-педагогічного супроводу дитинства – прилучення дітей до мистецтва з метою розвитку їх художньої творчості. Розкрито і запропоновано авторське бачення визначення особливостей проявів художньої діяльності здобувачів початкової освіти. Саме суб’єктивна новизна становить результат творчої діяльності дітей. Учні малюючи, ліплячи, співаючи, створють для себе суб’єктивно нове. Зазначено, що продуктивна художня діяльність є засобом для реалізації закладених у особистості творчих задатків та створення умов для самовираження, що виробляє у неї навички творчої діяльності. Мистецтво сприяє прояву мотивації до художньої діяльності, створює атмосферу міжособистісного спілкування, відповідає потребам здобувачів початкової освіти та реалізації їх творчих можливостей.
Дитяча художня творчість розглядається як метод найбільш досконалого оволодіння певним видом мистецтва і формування естетично розвиненої особистості, а не як створення об'єктивних художніх цінностей. Відзначається ряд рис, що характеризують наявність творчих засад у діяльності учнів, які можна також визначити як критерії, в продуктах дитячої діяльності. Це – прояв активності, самостійності та ініціативи в застосуванні вже освоєних прийомів роботи до нового змісту, в знаходженні нових способів вирішення поставлених завдань, в емоційному вираженні своїх почуттів за допомогою різних образотворчих засобів.
Посилання
Віннічук, І. П. (2020). Розвиток творчої уяви молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва (засобами психологічного тренінгу КАРУС). (Дис. канд. псих. наук ). Київ, Україна: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України.
Гамолін, П. В. (2023). Особливості опанування образотворчого мистецтва різновіковими групами вихованців позашкільних закладів освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 86, 41−45.
Демченко, І. І., Пічкур, М. О. & Близнюк, Т. О. (2009). Творчий розвиток учнів початкової школи засобами образотворчого мистецтва: монографія. Київ: Оміда.
Державний стандарт початкової освіти : постанова КМ України від 21.02.2018 р. № 87. (2018). https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti.
Комаровська, О. А. & Просіна, О. В. (2020). Мистецька освіта: вектори реформування. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2 (1), 1−6. https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/download/45/77.
Концепція сучасної мистецької школи. 09.08.2018 № 686. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1004-18?lang=uk#Text.
Красовська, О. О. (2020). Образотворче мистецтво з методикою викладання у початковій школі: навчально-методичний посібник. Рівне: Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука. https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/bitstream/123456789/3477/1.pdf.
Литовченко, Г. В. (2018). Тенденції розвитку змісту шкільних підручників із образотворчого мистецтва в вітчизняній педагогічній думці (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). (Дис. канд. пед. наук). Харків, Україна: Нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди.
Масол, Л. М. (2019). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа : методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1–2 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ : Генеза.
Масол, Л. М. (2020). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа : методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 3–4 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ : Генеза.
Масол, Л. М. (2020). Інтеграція? Інтеграція. Інтеграція… Інтеграція! (Поліцентрична інтеграція змісту загальної мистецької освіти). Мистецтво та освіта, 1(95), 20–26.
Нова українська школа : Концептуальні засади реформування середньої освіти від 27 жовтня 2016 р. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html.
Павленко, В. В. (2019). Розвиток креативності учнів початкової школи засобами образотворчого мистецтва. Проблеми освіти: збірник наукових праць. ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 92, 106–111.
Перепелиця, О. (2021). Образотворча діяльність як особистісний розвиток молодших школярів. Вісник Львівської національної академії мистецтв, 22, 56–63.
Федіна, Н. О. (2023). Активізація творчого потенціалу здобувачів початкової освіти на уроках інтегрованого курсу «Мистецтво». Пошуки і знахідки : збірник наукових праць. Слов’янськ: ДДПУ, 202–207.
Яківчук, Г. (2014). Художньо-творчі колективи у вихованні майбутнього вчителя музики. Вісник Львівського університету. Серія мистецтво, 14, 312–317.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).