ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ ОСВІТНІХ РИЗИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334858Ключові слова:
учні початкових класів, емоційний інтелект, соціально-емоційні навички, освітні ризикиАнотація
Освітні ризики спричиняють появу утрат як у сформованості соціально-емоційних навичок здобувачів початкової освіти, так і в темпі й траєкторії їх розвитку в кожної дитини. При цьому в українських школах наразі не налагоджено системний розвиток соціально-емоційних навичок, що є складниками емоційного інтелекту. З огляду на це автори статті здійснили спробу узагальнення особливостей соціально-емоційного розвитку учнів початкових класів України, які зазнають впливу освітніх ризиків. У результаті було виділено найбільш вагомі особливості соціально-емоційного розвитку учнів початкових класів, що перебувають в умовах освітніх ризиків: значний розрив у сформованості складників емоційного інтелекту; активне формування соціальних та комунікативних навичок; слабка особистісна рефлексія та егоцентризм; гендерні відмінності в соціально-емоційному розвитку; неоднозначний вплив освітніх ризиків на розвиток соціально-емоційних навичок учнів; більша ефективність фізичних практик розвитку емоційного інтелекту; індивідуальні відмінності в соціально-емоційному розвитку. Автори дійшли висновку, що організуючи роботу із соціально-емоційного розвитку здобувачів початкової освіти, діагностику та надолуження утрат у цій сфері розвитку особистості, педагог має зважати на ці особливості, що допоможе надолужити втрати в становленні емоційного інтелекту учнів та вибудувати ефективну індивідуальну траєкторію розвитку соціально-емоційних навичок, що зазнали впливу освітніх ризиків.
Посилання
Елькін, О., Марущенко, О., Кондратенко, О., Дрожжина, Т. (2022). Соціально-емоційне та етичне навчання під час війни. Накипіло : вебсайт. URL: https://nakypilo.ua/novyny/my-zrozumily-dlia-choho-vchyly-seen-sotsialno-emotsiine-ta-etychne-navchannia-pid-chas-viiny/
Коваль, Т. В., Запорожець, М. М. (2024). Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів в умовах війни: дієві інструменти. Освітньо-науковий простір / Educational Scientifіc Space, № 6 (1). DOI: https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.6(1).2024.04
Котик, Т. М. (2020). Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи : навч.-метод. посібн. Тернопіль : Астон.
Лавренюк, С. В. (2024). Розвиток емоційного інтелекту учнів початкової школи : метод. посібн. Кривий Ріг.
Мельник, О. М. (2020). Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загально-освітній школах, № 73 (Т. 1), 128–133. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.73-1.24
Національний звіт за результатами міжнародного дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН) в Україні (2022–2024). Т. 1 (2024). / кол. авт. : О. Елькін, О. Марущенко, Г. Бичко, В. Терещенко, М. Мазорчук, Т. Вакуленко та ін.; за ред. О. Елькіна, О. Марущенка, В. Терещенка; ГО «ЕдКемп Україна». Харків. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/06/Nacionalniy-zvit-DOSEN.pdf
Про проведення Всеукраїнського експерименту «Організаційно-педагогічні умови формування в учнів м’яких навичок шляхом соціально-емоційного та етичного навчання» на базі ЗЗСО України на листопад 2019 – грудень 2024 рр. : Наказ МОНУ (№ 1413 від 18.11.2019 р.). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2019/11/19/1431-vid-18112019.pdf
СЕЕН-путівник (2023). Соціально-емоційне та етичне навчання: освітня програма для навчання серця й розуму / Голов. ред. О. Елькін. Київ: ТОВ «Інжиніринг».
Хижняк, І., Мартиненко, І., Афузова, Г., Кротенко, В. (2024). Соціально-емоційний розвиток учнів початкових класів засобами дигітальної читацької діяльності за цифровим підручником eKidz.eu : навч.-метод. посібн. Київ.
Шпак, М. М. (2018) Вікові особливості розвитку емоційного інтелекту молодших школярів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (68). Is. 164, 71–74. DOI: http://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-164VI68-17
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).