ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ ОСВІТНІХ РИЗИКІВ

Автор(и)

  • Сергій Недовіз
  • Ірина Решетова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334858

Ключові слова:

учні початкових класів, емоційний інтелект, соціально-емоційні навички, освітні ризики

Анотація

Освітні ризики спричиняють появу утрат як у сформованості соціально-емоційних навичок здобувачів початкової освіти, так і в темпі й траєкторії їх розвитку в кожної дитини. При цьому в українських школах наразі не налагоджено системний розвиток соціально-емоційних навичок, що є складниками емоційного інтелекту. З огляду на це автори статті здійснили спробу узагальнення особливостей соціально-емоційного розвитку учнів початкових класів України, які зазнають впливу освітніх ризиків. У результаті було виділено найбільш вагомі особливості соціально-емоційного розвитку учнів початкових класів, що перебувають в умовах освітніх ризиків: значний розрив у сформованості складників емоційного інтелекту; активне формування соціальних та комунікативних навичок; слабка особистісна рефлексія та егоцентризм; гендерні відмінності в соціально-емоційному розвитку; неоднозначний вплив освітніх ризиків на розвиток соціально-емоційних навичок учнів; більша ефективність фізичних практик розвитку емоційного інтелекту; індивідуальні відмінності в соціально-емоційному розвитку. Автори дійшли висновку, що організуючи роботу із соціально-емоційного розвитку здобувачів початкової освіти, діагностику та надолуження утрат у цій сфері розвитку особистості, педагог має зважати на ці особливості, що допоможе надолужити втрати в становленні емоційного інтелекту учнів та вибудувати ефективну індивідуальну траєкторію розвитку соціально-емоційних навичок, що зазнали впливу освітніх ризиків.

Посилання

Елькін, О., Марущенко, О., Кондратенко, О., Дрожжина, Т. (2022). Соціально-емоційне та етичне навчання під час війни. Накипіло : вебсайт. URL: https://nakypilo.ua/novyny/my-zrozumily-dlia-choho-vchyly-seen-sotsialno-emotsiine-ta-etychne-navchannia-pid-chas-viiny/

Коваль, Т. В., Запорожець, М. М. (2024). Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів в умовах війни: дієві інструменти. Освітньо-науковий простір / Educational Scientifіc Space, № 6 (1). DOI: https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.6(1).2024.04

Котик, Т. М. (2020). Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи : навч.-метод. посібн. Тернопіль : Астон.

Лавренюк, С. В. (2024). Розвиток емоційного інтелекту учнів початкової школи : метод. посібн. Кривий Ріг.

Мельник, О. М. (2020). Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загально-освітній школах, № 73 (Т. 1), 128–133. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.73-1.24

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН) в Україні (2022–2024). Т. 1 (2024). / кол. авт. : О. Елькін, О. Марущенко, Г. Бичко, В. Терещенко, М. Мазорчук, Т. Вакуленко та ін.; за ред. О. Елькіна, О. Марущенка, В. Терещенка; ГО «ЕдКемп Україна». Харків. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/06/Nacionalniy-zvit-DOSEN.pdf

Про проведення Всеукраїнського експерименту «Організаційно-педагогічні умови формування в учнів м’яких навичок шляхом соціально-емоційного та етичного навчання» на базі ЗЗСО України на листопад 2019 – грудень 2024 рр. : Наказ МОНУ (№ 1413 від 18.11.2019 р.). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2019/11/19/1431-vid-18112019.pdf

СЕЕН-путівник (2023). Соціально-емоційне та етичне навчання: освітня програма для навчання серця й розуму / Голов. ред. О. Елькін. Київ: ТОВ «Інжиніринг».

Хижняк, І., Мартиненко, І., Афузова, Г., Кротенко, В. (2024). Соціально-емоційний розвиток учнів початкових класів засобами дигітальної читацької діяльності за цифровим підручником eKidz.eu : навч.-метод. посібн. Київ.

Шпак, М. М. (2018) Вікові особливості розвитку емоційного інтелекту молодших школярів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (68). Is. 164, 71–74. DOI: http://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-164VI68-17

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Недовіз, С., & Решетова, І. (2025). ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ ОСВІТНІХ РИЗИКІВ . Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 50–61. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334858

Номер

Розділ

Статті