ГІРНИЧІ ТЕРМІНИ ЯК СКЛАДНИК МОВИ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ (НА ПРИКЛАДІ НАРИСУ ГРИГОРА ТЮТЮННИКА «СВІДОК – ПАМ’ЯТЬ»)

Автор(и)

  • Олена Колган
  • Тетяна Колган
  • Руслана Падалка

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334851

Ключові слова:

гірничі терміни, персоніфікація, порівняння, метафоризований епітет, гіпербола

Анотація

Працю присвячено вивченню мови твору Григора Тютюнника «Свідок – пам’ять» із боку вживаності в тексті нарису термінів гірничої справи. Окрему увагу приділено проблемі практичної  відсутності в сучасному мовознавстві праць щодо аналізу особливостей функціонування гірничих термінів у прозових та поетичних творах як українських, так і зарубіжних. Автори наводять думки провідних термінологів щодо особливостей функціонування спеціальної лексики в невластивому для термінів художньому стилі, специфіці введення їх до тканин як прозових, так і поетичних творів. Учена наголошує на першочерговості вивчення мови творів українських письменників, тексти яких є надбанням української культури, джерелом, де збережено підтвердження того, що українська мова має давні традиції, багату й самобутню лексику, є ґрунтом для досліджень задля подальшого розвитку української літературної мови.

У праці проаналізовано терміни гірничої справи у творі представника покоління шістдесятництва української літератури Григора Тютюнника, з’ясовано особливості їх використання в нарисі. Ученою виділено як терміни, які вжито в прямому номінативному значенні в тексті твору, так і досліджено стилістичні фігури та художні тропи, які функціонують у названому прозовому тексті, що вмістили в собі спеціальні слова, зокрема гірничі терміни. Визначено функцію названої лексики у творі, призначеної їм автором, відповідно до ідеї, тематики, художнього задуму, що є основою аналізованого  нарису.

Проведене дослідження дозволило виявити стилістичні фігури й художні тропи, зробити їх кількісну характеристик, з’ясувати найбільш притаманні мові твору виражальні засоби й ті, до яких письменник звертається в нарисі рідше. Зокрема, ілюстративний матеріал переконує, що переважну більшість термінів гірничої справи письменником уведено до тканини прозового твору в їх прямому номінативному значенні, меншу кількість гірничих термінів автор умістив до складу стилістичних фігур і художніх тропів. Зокрема, домінує персоніфікація, незначною є кількість порівнянь і поодинокі випадки гіперболізації та створення метафоризованого епітета.

Посилання

Аврахов, Т. (1989). Поліфункціональність художньої деталі у творчості Григора Тютюнника. Українська мова і література в школі. Т. 8, с. 16–22.

Бибик, С. П. (1994). Естетичні модифікації народорозмовності в ідіостилі Григора Тютюнника. Автореф. дис. канд. філ. наук. Київ.

Бійчук, Г. (2005). Актуалізація архетипів національно підсвідомого засобами художнього слова. На матеріалі творчості Гр. Тютюнника. Дивослово, № 11, 9–13.

Біленко, Т. Г. (2019). Функціонування термінів у творах українських поетів ХІХ–ХХ ст. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія, 42 (1), 11–12.

Бубенець, А. В. і Дацюк, Н. В. (2017). Лексика обмеженого вжитку в ідеостилі Григора Тютюнника. Освіта, наука та виробництво: розвиток і перспективи: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-методичної конференції, м. Шостка, 20 квітня 2017 р. Суми: СумДУ. С. 48–49.

Вавринюк, Т. (2012). Терміни в поетичних творах Ліни Костенко. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету, 7(2), 127–133.

Гноєва, Н. (2017). Мотивна структура новелістики Григора Тютюнника (до 85-річчя від дня народження). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», 76, 293–297.

Городиловська, Г. (2014). Переосмислення семантики терміна та розширення сфер його функціювання в сучасній українській літературній мові (на матеріалі художніх творів Романа Іваничука). Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології», 791, 105–108.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (2019) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text

Звягіна, Г. О. (2012). Різновиди просторічної лексики у художніх творах Григора Тютюнника. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер. : Філологічна, 26, 115–117.

Ковалів, Ю. (2009). Новелістичні апробації Григора Тютюнника. Вісник Маріупольського держ. гуманітарного університету, 2, 60–92.

Крупа, М. (2005). Лінгвістичний аналіз художнього тексту. Тернопіль: Підручники і посібники.

Лихачова, О. А. (2002). Поетика новелістичної творчості Григора Тютюнника: автореф. дис. канд. філол. наук : 10.01.01. Запоріжжя.

Марчук, К. А. (2018). Секрети літературної обдарованості Григора Тютюнника: психобіографічний аспект. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Том VІ: Психологія обдарованості. Вип. 14.

Музиченко, Н. (2014). Вербальний простір слів-символів у мовотворчості Григора Тютюника. Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах, Вип. 29. DOI: 10.18372/2520-6818.29.8014.

Петленко, Л. (2009). Кольороепітети у прозі Гр. Тютюнника. Дивослово, 3, 16–21.

Рябова, Н. (1999). Функції музичних термінів у художньому творі. Південний архів (філологічні науки), Вип. 5-6, 244–246.

Тютюнник Григір «Свідок – пам’ять» (1979). https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=613

Турчак, О. М. (2011). Частиномовна та функціонально-стилістична характеристика одоративної лексики у творах Григора Тютюнника. Дослідження з лексикології і граматики української мови, Вип. 10, 302 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Колган, О., Колган, Т., & Падалка, Р. (2025). ГІРНИЧІ ТЕРМІНИ ЯК СКЛАДНИК МОВИ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ (НА ПРИКЛАДІ НАРИСУ ГРИГОРА ТЮТЮННИКА «СВІДОК – ПАМ’ЯТЬ»). Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 39–49. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334851

Номер

Розділ

Статті