МІСЦЕ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ В СИСТЕМІ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Юлія Бурцева
  • Григорій Цибулько
  • Олексій Білецький

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334844

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), заклад загальної освіти, дистанційне навчання, інноваційні педагогічні технології, індивідуалізація навчання, цифрова освіта, Нова українська школа (НУШ), підвищення якості освіти, компетентність педагогів

Анотація

Сучасні інформаційні освітні технології (ІКТ) займають важливе місце в системі закладів загальної освіти України, що обумовлено загальною інформатизацією суспільства та необхідністю формування у учнів ключових компетентностей для подальшої професійної реалізації. Актуальність теми полягає в тому, що інноваційні педагогічні технології, зокрема ІКТ, сприяють індивідуалізації, мобільності та диференціації навчання, що є особливо важливим у сучасних умовах.

У статті розглядаються основні тенденції впровадження ІКТ у закладах загальної освіти України, зокрема в умовах дистанційного навчання, яке стало особливо актуальним під час пандемії COVID-19 та військових дій. Аналізуються нормативні документи, які регулюють використання ІКТ у навчальному процесі. Особливу увагу приділено проблемам, пов’язаним із недостатньою готовністю педагогів до використання інноваційних технологій, а також диференціації навчання, коли ІКТ ефективніші для обдарованих учнів.

Водночас зазначається, що ІКТ дозволяють урізноманітнити навчальний процес, забезпечити інтерактивність та індивідуалізацію навчання, що відповідає вимогам реформи «Нова українська школа». У статті також розглядаються переваги ІКТ для вчителів, зокрема можливість використання мультимедійних засобів, відеоматеріалів та інтерактивних платформ, що сприяє підвищенню ефективності навчання.

Висновки свідчать, що інтеграція ІКТ у навчальний процес є ключовим фактором розвитку освіти в Україні, що дозволяє формувати у учнів навички, необхідні для життя в інформаційному суспільстві. Однак для повноцінного впровадження ІКТ необхідно забезпечити підготовку педагогів, оснащення шкіл сучасним обладнанням та розробку нових методик навчання, що враховуватимуть особливості дистанційного та інтерактивного навчання.

Посилання

Кремень, В. Г. (2007). Ми повинні готувати «інноваційну людину». День, № 198.

Ляска, О., Чаграк, Н., & Стриженко, Т. (2023). Оцінювання ефективності технологій викладання в умовах дистанційної освіти. Український педагогічний журнал, 3, 106–115. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2023–3

Маятіна, Н., Лисенко, Т., & Дмитрієнко, О. (2021). Сучасні моделі дистанційного навчання. Український педагогічний журнал, 2, 84–95. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2021–2–84–95

Пометун, О., & Пироженко, Л. (2002). Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ: Сучасний урок.

Хаустова, В. Є., Решетняк, О. І., Хаустов, М. М., & Зінченко, В. А. (2022). Аналіз розвитку ІКТ-сфери в Україні за міжнародними індексами та рейтингами. БІЗНЕСІНФОРМ, 5. https://ndc-r.org/media/publications/files/%D0 %91%D0%86%D0%BE.pdf

Шереметьєва, С. Г. (2011). Система підготовки учителів технологій. Науковий вісник НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 28, 307–310.

Dietrich, N., Kentheswaran, K., et al. (2020). Attempts, Successes, and Failures of Distance Learning in the Time of COVID-19. Journal of Chemical Education, 97(9), 2448–2457. https://hal.inrae.fr/hal-02968201/document

Oliver, R. (2002). The Role of ICT in Higher Education for the 21st Century: ICT as a Change Agent for Education. University, Perth, Western Australia.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Бурцева, Ю., Цибулько, Г., & Білецький, О. (2025). МІСЦЕ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ В СИСТЕМІ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 5–14. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334844

Номер

Розділ

Статті