ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ПЕРСОНАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В НУШ

Автор(и)

  • Наталія Громова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334119

Ключові слова:

штучний інтелект, персоналізоване навчання, українська мова, Нова українська школа, адаптивні навчальні системи, індивідуалізація освітнього процесу, мовна компетентність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню перспектив впровадження технологій штучного інтелекту для індивідуалізації навчального процесу з української мови у старших класах в умовах реалізації концепції Нової української школи. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю подолання недоліків традиційних уніфікованих методик навчання, які не враховують індивідуальні освітні потреби, когнітивні стилі та темп розвитку старшокласників. Проведено аналіз наукової літератури щодо теоретичних основ застосування штучного інтелекту в освітній галузі та концептуальних засад персоналізованого навчання. Розглянуто праці вітчизняних та зарубіжних дослідників, які обґрунтовують потенціал ШІ-технологій для трансформації навчального процесу.

Визначено ключові напрямки практичного застосування штучного інтелекту: адаптивні навчальні системи з автоматичною діагностикою рівня володіння мовою та динамічним регулюванням складності завдань; інтелектуальні навчальні помічники для мовної практики; системи автоматичної перевірки та аналізу помилок; генерація персоналізованого навчального контенту з урахуванням індивідуальних інтересів та освітніх цілей учнів. Охарактеризовано аналітичні можливості штучного інтелекту для моніторингу навчального прогресу, виявлення прихованих патернів у помилках та прогнозування потенційних труднощів. Розглянуто основні виклики впровадження: технічні та методологічні проблеми розробки українськомовних моделей ШІ, необхідність підготовки педагогічних кадрів, етичні аспекти захисту персональних даних учнів, забезпечення рівного доступу до технологій.

Окреслено перспективи розвитку мультимодальних систем навчання, створення цілісних екосистем персоналізованого навчання та інтеграції віртуальної реальності. Обґрунтовано необхідність координованих зусиль освітніх політиків, розробників технологій та педагогів для успішної імплементації ШІ-рішень в український освітній контекст.

Посилання

Андрєєва, М. (2024). Роль штучного інтелекту у вивченні іноземної мови студентами закладів вищої освіти. Молодь і ринок, 12 (232), 142–147. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.320502

Андрощук, А. Г., & Малюга, О. С. (2024). Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції. International Science Journal of Education & Linguistics, 3(2), 27–35. https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240302.04

Бринцева, О., & Подорожна, А. (2024). Адаптивне навчання у викладанні англійської мови для спеціальних цілей у контексті он-лайн навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 83, 224–232. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-19

Візнюк, І. М., Буглай, Н. М., Куцак, Л. В., Поліщук, А. С., & Киливник, В. В. (2021). Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, Вип. 59,14–22. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22

Громова, Н., & Бариш, К. (2024). Використання штучного інтелекту на уроках мовно-літературної галузі (на прикладі нейромереж ChatGPT та Kazka Fun). Педагогічна майстерність учителя та інноваційні стратегії навчання : збірник матеріалів Міжрегіональної науково-практичної конференції (м. Суми, 20 листопада 2024 року). Суми : СумДПУ, 53–57.

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text

Ткачук, Г., & Бондаренко, Т. (2024). Можливості систем штучного інтелекту в роботі учасників освітнього процесу. Світові освітні тренди: навчання впродовж життя в інформаційному суспільстві. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції присвяченої 190-річчю Університету та 50-річчю Інституту, м. Київ, 20-21 червня 2024 року. Київ, 212–214.

Crompton, H., Edmett, A., Ichaporia, N., & Burke, D. (2024). AI and English language teaching: Affordances and challenges. British Journal of Educational Technology, 55(6), 2503–2529.

Hockly, N. (2023). Artificial intelligence in English language teaching: The good, the bad and the ugly. Relc Journal, 54(2), 445–451.

Kuddus, K. (2022). Artificial intelligence in language learning: Practices and prospects. Advanced analytics and deep learning models, 1–17.

Law, L. (2024). Application of generative artificial intelligence (GenAI) in language teaching and learning: A scoping literature review. Computers and Education Open, 100174. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2024.100174

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Громова, Н. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ПЕРСОНАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В НУШ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 63–73. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334119

Номер

Розділ

Статті