КОМПЕТЕНТНІСТЬ ТА ГРАМОТНІСТЬ У СФЕРІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ: АНАЛІЗ ІНОЗЕМНОГО НАУКОВОГО ДИСКУРСУ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334072Ключові слова:
штучний інтелект, компетентність у сфері штучного інтелекту, грамотність у сфері штучного інтелекту, техніки та технології ШІ, використання штучного інтелекту в освітіАнотація
Стаття присвячена актуальній проблемі наукового дискурсу сьогодення - питанням теоретичного осмислення понять «компетентність у сфері штучного інтелекту», «грамотність у сфері штучного інтелекту», структуруванню цих понять та аналізу можливостей використання штучного інтелекту в освіті. Проаналізовано низку рамкових та рекомендаційних документів UNESCO, в яких зроблено спроби знайти шляхи забезпечення з допомогою штучного інтелекту інклюзивної, справедливої та якісної освіти, сприяти розвитку освіти впродовж життя, досягти цілей сталого розвитку. Серед них документи останніх років: Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities for Sustainable Development, Artificial Intelligence Competency Framework: A success pipe from college to university and later, K-12 AI curricula, Guidance for generative AI in education and research, Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence, Key facts UNESCO’s Recommendation on the Ethics of Artificial, AI competency framework for, AI competency framework for students та ін. Визначено сучасні техніки та технології штучного інтелекту. Узагальнено запропоновані кроки для регулювання процесів використання ШІ в освіті: затвердження міжнародних чи регіональних загальних правил захисту даних; прийняття/перегляд та фінансування загальнодержавних стратегій щодо штучного інтелекту; затвердження та впровадження спеціальних правил етики ШІ; забезпечення виконання існуючих законів про авторське право, щоб регулювати вміст, створений ШІ; розроблення нормативно-правової бази щодо генеративного ШІ, тощо. Значна увага приділена питанням етики використання ШІ, зокрема вказано на чотири ключові цінності, що закладають основу систем штучного інтелекту: повага, захист та застосування прав людини, основних свобод та людської гідності; життя в мирному, справедливому та взаємопов’язаному суспільстві; забезпечення різноманітності та інклюзивності; навколишнє середовище та розквіт екосистеми. Розглянуто структури ШІ-компетентності, наведені як у рамкових документах, так і в наукових розвідках іноземних вчених.
Посилання
Artificial Intelligence Competency Framework: A success pipe from college to university and later. (2021). Dawsoncollege.qc.ca. https://www.dawsoncollege.qc.ca/ai/resources/ai-competency-framework .
Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities for Sustainable Development. (2019). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994.
Chiu, T.K.F. (2021). A holistic approach to Artificial Intelligence (AI) curriculum for K-12 schools. TechTrends, 65, 796–807. https://doi.org/10.1007/s11528-021- 00637-1.
Chiu, T.K.F., Meng, H., Chai, C.S., King, I., Wong, S., Yeung, Y. (2022). Creation and evaluation of a pre-tertiary artificial intelligence (AI) curriculum. IEEE Transac Edu, 65(1), 30–9. https://doi.org/10.1109/TE.2021.3085878.
Chiu, Thomas K. F. (2024) The impact of Generative AI (GenAI) on practices, policies and research direction in education: a case of ChatGPT and Midjourney. Interactive Learning Environments, 32:10, 6187–6203. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2253861.
Chiu, Т.K.F., Ahmad, Z., Ismailov, M., Sanusi, І. Т. (2024). What are artificial intelligence literacy and competency? A comprehensive framework to support them. Computers and Education Open, 6. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2024.100171.
Guidance for generative AI in education and research (2023). UNESCO. https://doi.org/10.54675/EWZM9535.
H.R.6216 National Artificial Intelligence Initiative Act of 2020. 116th Congress (2019-2020). URL: https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-bill/6216/text.
Jenay, R. & McCormack, M. (2025). 2025 EDUCAUSE AI Landscape Study: Into the Digital AI Divide. Research report. Boulder, CO: EDUCAUSE. URL: https://www.educause.edu/content/2025/2025-educause-ai-landscape-study/introduction-and-key-findings.
K-12 AI curricula. A Mapping of Government-Endorsed AI Curricula. UNESCO. Education 2030. (2022) Paris. URL:https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380602/PDF/380602eng.pdf.
Key facts UNESCO’s Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. (2023). UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385082
Long D. & Magerko B. (2020). What is AI literacy? Competencies and design considerations. Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, April 2020. New York, ACM, Inc. 1–16. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727.
Miao Fengchun, Cukurova M. (2024). AI competency framework for teachers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084.
Miao Fengchun, Shiohira K. (2024). AI competency framework for students. UNESCO. https://doi.org/10.54675/JKJB9835.
Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence (2022). UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).