ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • Євген Роздимаха
  • Данило Головченко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334060

Ключові слова:

інтерактивні технології, педагогічна техніка, навчально-виховний процес, конгруентність, інтеріоризація, інтенціональність

Анотація

У статті проаналізовано процеси функціонування інтерактивних технологій навчально-виховної діяльності викладача, особливості і місце їх використання в ході педагогічної діяльності. Одним з основних завдань педагогіки є активізація учня, при якій його потенційні можливості активуються і він в ході навчання переходить до практично-пізнавальної діяльності. Адекватне використання інтерактивних технологій сприяє активізації учня через залучення до аналізу інформації не тільки когнітивної, але і емоційної, практичної, наочної і творчої компоненти. Авторами статті висвітлено особливості структури інтерактивних технологій, до яких відносять технічні інтерактивні методи, комунікаційні інтерактивні методи і глибинні процеси функціонування відповідних методик. Зазначено, що поверхневе розуміння суті інтерактивних технологій призводить до неможливості розкриття всіх їх можливостей в процесі викладання. У кращому випадку при такому підході задіюється ситуативна наочність, чи ситуативна комунікація. Проте при прорефлексованих педагогом можливостей даних методик можлива значна інтенсифікація як учбової активності, так і підвищення успішності навчання. Необхідність розуміння закономірностей використання технічних і комунікаційних інтерактивних технологій, розуміння особливостей їх сприйняття учнями, необхідність побудови процесів інтеріоризації і екстеріоризації, необхідність конгруентності навчання і створення сприятливих умов для інтенціональності учня в процесі навчання, а також розуміння супроводжуючих впливів, таких як підтверджене упередження, постають суттєвими завданнями на шляху вивчення інтерактивних технологій майбутніми педагогами. Існуючі фактори інтерактивних технологій, процес їх функціонування і місце в ході навчально-виховного процесу є метою статті. Розуміння сутності комунікаційної і технічної складової інтерактивних технологій, так і чинників їх функціонування розглядається педагогічною спільнотою як значний чинник функціонування педагогічної практики. Адекватне розуміння процесів, що супроводжують ці технології, є запорукою інтенсифікації навчально-виховного процесу. Тому визначення особливостей використання інтерактивних технологій в процесі підготовки майбутніх педагогів виступає актуальною проблемою сучасної педагогічної науки.

Посилання

Бабенко, О. В. (2019). Сутність процесу інтеріоризації як центрального механізму когнітивного розвитку особистості. Молодий вчений, 8 (1), 54–57. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-8-72-13

Бабенко, О. В. (2018). Генезис поняття «інтеріоризація» в психолого-педагогічній науці. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти, 2(1), 23–28.

Гаркавенко, Н. В. & Доскач, С. С. (2023). Конгруентність як розуміння емоційного стану особистості у процесі спілкування. Габітус : психологія особистості, 45, 121–127.

Губарь, О. Г., Спіцин, В. В. & Котяш, І. С. (2023). Вплив використання інтерактивних технологій на якість навчання майбутніх педагогів у закладах вищої освіти. Академічні візії, 26, 1–14. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10461085

Дубровська, Л. О., Дубровський, В. Л. & Козак, В. В. (2020). Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів у процесі вибору методів інтерактивного навчання на уроках математики у початкових класах. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки»; (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), 3, 37–43. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-3-37-43

Дудаш, О. С. (2024) Використання інтерактивних технологій у процесі професійної підготовки педагогів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (216), 369–373. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-369-373

Зайченко, О. & Чистякова, Л. (2017). Активізація пізнавальної діяльності студентів за допомогою пояснювально-ілюстративного методу. Технологічна та професійна освіта, 2, 78–81.

Лавриненко, О. А. (2020). Майстерність удосконалення зовнішньої та внутрішньої педагогічної техніки майбутнього вчителя: методичні рекомендації. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. 126 с.

Масич, С. Ю. (2017). Педагогічна техніка викладача вищого навчального закладу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 33, 491–498.

Михалюк, А. М. (2020). Використання інтерактивних технологій в процесі підготовки майбутніх педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика, 33 (1), 76–79.

Мудрак, М. А. (2012). Проблема взаємозв’язку інтелекту і творчості у вітчизняній науці. Educational Dimension, 33, 172–176. DOI: https://doi.org/10.31812/educdim.v33i0.1944

Толочко, С. О., Бордюг, Н. С. & Міронець, Л. П. (2023). Академічна доброчесність та штучний інтелект в освітній і науковій діяльності. Інноваційна педагогіка, №62, 25–32. DOI https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/62.2.4

Товканець, Г. (2018). Перцептивні аспекти педагогічної взаємодії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(42), 242–245. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.242-245

Чижська, Т. Г. (2012). Урахування типів сприйняття учнів гуманітарних класів для модернізації методики навчання фізики. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», Т. 1, 62, 147–151. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4065/3573

Фурман, А. А. (2019). Інтенційність як сутнісна ознака смисложиттєвого буття особистості. Психологія і суспільство, № 3-4, 118–137.

Шовкова, О. Д. (2020). Підтверджувальне упередження як вид ілюзії мислення. Технології розвитку інтелекту, 4 (3(28). http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2020_4_3_5

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01

Як цитувати

Роздимаха, Є., & Головченко, Д. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 143–156. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334060

Номер

Розділ

Статті