СУЧАСНИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ІНТЕГРАЦІЯ ЧИТАЦЬКИХ СТРАТЕГІЙ І ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Інна Хижняк
  • Ірина Лобачова
  • Ольга Хващевська

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334024

Ключові слова:

здобувач початкової освіти, педагогічна технологія, початкова школа, урок літературного читання, читацька компетентність, читацька стратегія

Анотація

У статті досліджено проблему організації сучасного уроку літературного читання в початковій школі з позиції інтеграції читацьких стратегій і педагогічних технологій, що відповідає вимогам Концепції «Нова українська школа» та сучасним викликам освітнього середовища НУШ. Підкреслено, що в умовах переорієнтації освіти на компетентнісний підхід і розвиток критичного мислення особливої актуальності набуває формування гнучкої читацької компетентності здобувачів початкової освіти, що охоплює не лише технічні навички читання, а й розуміння, інтерпретацію та оцінювання текстів різних типів. Визначено, що пріоритетним є створення умов для формування як навичок розуміння тексту, так і читацького самоствердження, рефлексії, творчого висловлення власної думки на основі прочитаного.

Здійснено огляд сучасних наукових джерел, у яких розкрито сутність читацьких стратегій як засобу опрацювання тексту, а також педагогічних технологій, які сприяють активному залученню учнів до процесу читання. Проаналізовано і систематизовано шість груп педагогічних технологій, що ефективно реалізуються в початковій школі: особистісно орієнтовані, компетентнісно орієнтовані, проблемні, інтерактивні, цифрові та ігрові. Показано, як кожна з цих груп впливає на розвиток читацької активності, мислення, мовлення та емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти, а також сприяє формуванню навичок самостійного навчання й ефективної комунікації. Особливу увагу приділено взаємозв’язку між читацькою стратегією та педагогічною технологією та з’ясовано, що стратегія учня часто є результатом педагогічного впливу, реалізованого через відповідну технологію навчання. Визначено, що впровадження читацьких стратегій і сучасних педагогічних технологій на уроках читання в початковій школі надає змогу створити ефективну, діяльнісно орієнтовану модель уроку, яка відповідає віковим особливостям здобувачів початкової освіти та сучасним освітнім запитам.

Посилання

Богданець-Білоскаленко,Н. & Шумейко, Ю. (2020). Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках української мови і літературного читання в початковій школі. Сучасні технології початкової освіти: реалії та перспективи, 2, 30–32. Узято з https://surl.lu/hbccvb.

Вашуленко, О. В. (2020). Сучасний урок літературного читання: компетентнісно орієнтовані цілі і структура. Початкова освіта: історія, проблеми, перспективи: матеріали III Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Ніжин, 23 жовтня 2020 року), 30–32. Ніжин, Україна. Узято з https://lib.iitta.gov.ua/722417/.

Вашуленко, О. В. (2023). Технології формування у молодших школярів умінь досліджувати науково-художній текст. Актуальні проблеми педагогічної освіти: новації, досвід та перспективи: збірник тез доповідей ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Запоріжжя, 20 квітня 2023 року), 45–46. Запоріжжя, Україна. Узято з https://lib.iitta.gov.ua/735226/.

Вірста, С. Є. (2020). Формування читацької компетентності молодших школярів при вивченні монографічних тем на уроках літературного читання у початковій школі. Молодий вчений, 4(80), 641–646. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-4-80-133

Кабінет Міністрів України (2018, лютий 21). Про затвердження Державного стандарту початкової освіти. № 87. Узято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.

Кабінет Міністрів України (2023, березень 3). Про схвалення Стратегії розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія» та затвердження операційного плану її реалізації на 2023–2025 роки. № 190-р. Узято з https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-stratehii-rozvytku-chytannia-na-period-do-2032-roku-chytannia-iak-zhyttieva-s190-30323.

Кроуфорд, А., Саул, В., Метьюз, С., & Макінстер, Д. (2006). Технології розвитку критичного мислення учнів. Київ: Видавництво «Плеяди».

Мартиненко, В. О. (2019). Формування у молодших школярів прийомів смислового читання у контексті реалізації окремих читацьких стратегій. Проблема читання в сучасному інформаційному суспільстві: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 12 вересня 2019 року), 96–99. Київ, Україна. Узято з https://core.ac.uk/download/pdf/237410193.pdf.

Мартиненко, В. О. (2022). Читацькі стратегії і практики як чинник формування прогностичних умінь молодших школярів. Acta Pаedagogiсa Volynienses, 2, 85–94. Узято з http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/553.

МОН. (2022). Навчальні програми для 1–4 класів. Узято з https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-1-4-klasiv

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи (2016). Узято з https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Пометун, Л. В. & Пироженко, О. І. (2004). Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник. Київ: Видавництво А.С.К. Узято зhttps://pedagogika.ucoz.ua/knygy/Suchasnyj_urok.pdf

Рубан, А. (2022). Дидактичні ігри на уроках літератури. International Scientific Discussion: Problems, Tasks and Prospects: Proceedings of the5thInternational Scientific and Practical Conference (Brighton, September 19–20, 2022), 25(125), 20–26. Brighton, Great Britain. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.09.2022.003.

Савченко, О. Я. (2020). Система міжпредметних завдань на уроках літературного читання: методичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ. Узято з https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/posibnyk_savchenko_pereverstano_.pdf.

Суржук, Т. (2016). Вивчення та попередження помилок у читанні молодших школярів. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки: Серія «Педагогічні науки», 1 (303), 2, 59–65. Узято з https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/9656/1/12.PDF.

Фурман, О. Ф. (2021). Формування емоційного інтелекту учнів початкової школи засобом літературного читання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 77(2), 69–73. doi: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.77-2.13.

Шкварок, Г. (2012). Дидактичні ігри на уроках читання. Узято з https://surli.cc/ywmyua

Baddeley, H. (2022). 15 Effective Reading Strategies for Kids. Retrieved from https://www.twinkl.com/blog/15-effective-reading-strategies-for-kids

Crawford, А., Saul, W., Mathews, S. R., & Makinster, J. (2005). Teaching and learning strategies. For the thinking classroom. New York: The International Debate Education Association.

Fletcher, J. (2020). Reading Strategies for Elementary Students. Retrieved from https://educationtothecore.com/reading-strategies-for-elementary-students/.

The Reading Framework (2023, July). London: Department for Education. Retrieved from https://assets.publishing.service.gov.uk/media/664f600c05e5fe28788fc437/The_reading_framework_.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Хижняк, І., Лобачова, І., & Хващевська, О. (2025). СУЧАСНИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ІНТЕГРАЦІЯ ЧИТАЦЬКИХ СТРАТЕГІЙ І ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 51–62. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334024

Номер

Розділ

Статті