ПРОФЕСІЙНА ЕТИКА І КУЛЬТУРА ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ АРХІВІВ ТА ІНТЕРАКТИВНИХ ПЛАТФОРМ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ

Автор(и)

  • Надія Воронова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334007

Ключові слова:

професійна етика, цифрові архіви, інтерактивні платформи, вчитель історії, підготовка педагогів, медіаграмотність, авторське право

Анотація

У сучасному світі, що швидко змінюється, цифрові технології відіграють ключову роль у всіх сферах життя, включаючи освіту. Підготовка майбутніх вчителів історії вимагає інтеграції новітніх інструментів та ресурсів, таких як цифрові архіви та інтерактивні платформи. Стаття присвячена дослідженню професійної етики та культури використання цих цифрових ресурсів у процесі підготовки педагогів. Вона розглядає етичні дилеми, пов'язані з доступом, використанням та поширенням історичних даних у цифровому форматі, також питання автентичності, авторського права та відповідального ставлення до інформації. Особливу увагу приділено формуванню культури використання цифрових інструментів, що включає критичне мислення, медіаграмотність та здатність ефективно інтегрувати цифрові ресурси у навчальний процес. Аналізується роль вищих навчальних закладів у формуванні цих компетенцій, необхідність розробки чітких етичних кодексів, рекомендацій для майбутніх вчителів історії. У статті обґрунтовується, що лише за умови усвідомленого та етично відповідального використання цифрових архівів та інтерактивних платформ майбутні вчителі зможуть повною мірою реалізувати потенціал цифрових ресурсів для поглибленого вивчення історії та формування у своїх учнів критичного мислення і дослідницьких навичок.

Посилання

Афанасьєва, О. В. (2016). Інформаційно-комунікаційні технології у викладанні гуманітарних дисциплін. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, 1, 102–106.

Воронова, Н. & Шалашна, Н. (2021). Модернізація змістового наповнення дисциплін історико-культурологічного циклу в контексті цифровізації освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 15, 62–75. https://doi.org/10.31865/2414-9292.15.2021.242938

Воронова, Н. С., Прокопенко, О. В., & Подніглазов, К. Д. (2025). Україно-польські історико-культурні комунікації в добу цифровізації. Культурологічний альманах, 1, 302–308. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.34

Гаврилова, І. В. (2018). Академічна доброчесність в умовах цифрового освітнього простору. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 54, 153–158.

Ковальчук, В. І. (2022). Авторське право та інтелектуальна власність в контексті використання цифрових освітніх ресурсів. Проблеми сучасної педагогіки, 1(2), 78–85.

Кузьменко, О. П. (2019). Цифрові архіви як ресурс для історичних досліджень та викладання. Історичні студії, 25, 45–52.

Литвин, Т. С. (2020). Розвиток критичного мислення студентів засобами цифрових технологій. Педагогічний вісник, 3(1), 112–119.

Петренко, С. Р. (2021). Інтерактивні платформи у викладанні історії: потенціал та перспективи. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки, 154, 87–94.

Саннікова, А. С. (2015). Використання електронних ресурсів у навчальному процесі вищої школи. Вища освіта України, 2(57), 35–39.

Смірнова, Л. М. (2020). Медіаграмотність як складова професійної компетентності вчителя. Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка, 1(1), 34–40.

Шумська, Н. М. (2010). Цифрова компетентність вчителя: теорія і практика. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка, соціальна робота, 19, 179–182.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Воронова, Н. (2025). ПРОФЕСІЙНА ЕТИКА І КУЛЬТУРА ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ АРХІВІВ ТА ІНТЕРАКТИВНИХ ПЛАТФОРМ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІСТОРІЇ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 17–30. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334007

Номер

Розділ

Статті