ДОСВІД ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ (НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТІВ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ СЕРЕДНЯ ОСВІТА «УКРАЇНСЬКА МОВА» ТА СЕРЕДНЯ ОСВІТА «УКРАЇНСЬКА МОВА. МОВА І ЛІТЕРАТУРА (АНГЛІЙСЬКА)»

Автор(и)

  • Ольга Біличенко
  • Януш Яртись

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334001

Ключові слова:

міжкультурна комунікація, міжкультурна комунікативна компетентність, майбутні вчителі української мови та літератури

Анотація

Стаття є міждисциплінарним дослідженням проблеми формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх учителів української мови та літератури. У статті представлені результати впровадження курсів «Міжкультурні комунікації в професійно-педагогічній сфері», «Міжкультурні комунікації у слов’янському дискурсі» та «Українська мова академічної та професійної комунікації» в професійну підготовку майбутніх учителів. Розглядається процес формування міжкультурної комунікативної компетентності сучасного вчителя як важливого чинника успішної педагогічної діяльності. Розкрито специфіку понять «міжкультурна комунікація» і «міжкультурна комунікативна компетентність». У статті висвітлюються основні теми курсів, спрямованих на здобуття знань про культуру та розвиток міжкультурних навичок, формування здатності до відповідних стратегій поведінки. Доведено, що міжкультурна комунікативна компетентність майбутнього вчителя української мови та літератури є складником професійної компетентності й базується на знаннях і вміннях здійснювати міжкультурне спілкування.

Посилання

Бахов, І. С. (2012). Міжкультурна комунікація в контексті глобалізаційного діалогу культур. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, Nо 2, С. 34–43.

Галицька, М. М. (2014). Міжкультурна комунікація та її значення для професійної діяльності майбутніх фахівців. Освітологічний дискурс, No 2 (6). С. 23−30.

Ільганаєва, В. О. (2022). Соціальні комунікації: словник-довідник. Київ: Ліра-К. 260 с.

Костолович, Т. В. (2017). Чинні підручники з сучасної української мови для вищої школи як засіб формування професійної комунікативної компетентності майбутніх вчителів. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: зб. наук. пр. Рівне: РДГУ. Вип. 15 (58). С. 117–121.

Манакін, В. М. (2012). Мова і міжкультурна комунікація. Київ: ЦУЛ.

Почепцов, Г. Г. (1999). Теорія комунікації. Київ: Видавничий центр «Київський університет». 301 .с

Різун, В. В. (2008). Теорія масової комунікації. Київ: Просвіта.

Bennett, M. J. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. In Education for the intercultural experience. pp. 21–71.

Bennett, J. M. (2008). On becoming a global soul. In Developing intercultural competence and transformation: Theory, research and application in international education, V. Savicki, pp. 13–23.

Byram, M., Gribkova, B., & Starkey, H. (2002). Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A Practica1 Introduction for Teachers. Strasbourg, Council of Europe.

Havrilova, L., Beskorsa, O., Ishutina, O., Bilychenko, O., & Iaburova, O. (2021). Intercultural Communication Strategies: didactic materials. SHEI DSPU.

Spitzberg, B. H. (2003). Methods of Interpersonal Skill Assessment from: Handbook of Communication and Social Interaction Skills. Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Біличенко, О., & Яртись, Я. (2025). ДОСВІД ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ (НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТІВ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ СЕРЕДНЯ ОСВІТА «УКРАЇНСЬКА МОВА» ТА СЕРЕДНЯ ОСВІТА «УКРАЇНСЬКА МОВА. МОВА І ЛІТЕРАТУРА (АНГЛІЙСЬКА)». Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 5–16. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334001

Номер

Розділ

Статті