СТРУКТУРНО-КОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320163Ключові слова:
професійна культура, лікарі-стоматологи, структурно-компонентний аналіз, медична освіта, клінічна підготовка, професійні стандарти, фахова підготовка, професійна ідентичністьАнотація
У статті розглядаються основні компоненти професійної культури, включаючи етичні, комунікативні, практичні та наукові аспекти, які є важливими для формування цілісного образу майбутнього фахівця. Особлива увага приділяється взаємозв’язку між теоретичними знаннями та практичними навичками, а також значенню емоційно-ціннісних компонентів у професійній діяльності лікарів-стоматологів. На основі аналізу існуючих підходів до структурування професійної культури, враховуючи специфіку професійної діяльності стоматологів, пропонується модель, що об’єднує когнітивний, практичний та емоційно-ціннісний компоненти. Розглянуто зміст кожного з компонентів і їх значення для підготовки лікарів-стоматологів. Окреслено перспективи подальшого дослідження, які полягають у практичній реалізації завдань формування професійної культури в системі післядипломної освіти для стоматологів.
Посилання
Закон України Про вищу освіту. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004){Із змінами, внесеними згідно із Законами № 3482-IX від 21.11.2023. URL: https://osvita.ua/legislation/law/2235/
Колісник-Гуменюк, Ю. І. (2013). Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців у процесі гуманітарної підготовки в медичних коледжах: монографія. Львів : КВП «Край».
Макаренко, Л. Л. (2016). Інформаційна культура особистості: історико-педагогічний аналіз. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Вип. 53, 128–141.
Нестеренко, Л. О. (2007). Розвиток психологічної культури державних службовців України: автореф. дис...канд. наук з держ. упр. Київ: Національна академія державного управління при Президентові України.
Пономаренко, О. В. (2001). Формування професійно-етичної культури соціального педагога : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. Київ.
Пудова, С. С. (2015). Формування професійної культури майбутніх лікарів у процесі вивчення медичної та біологічної фізики. Дис….кан. пед. наук. Вінниця.
Сисоєва, С. О., Алексюк, А. М., Воловик, П. М. та ін. (2001). Педагогічні технології у неперервній професійній освіті : монографія; за ред. С. О. Сисоєвої. Київ : ВІПОЛ.
Стандарт вищої освіти другого (магістерського) рівня, галузь знань 22 Охорона здоров’я, спеціальність 221 Стоматологія. Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 24.06.2019 р. № 879. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf
Стандарт вищої освіти третього (освітньо-наукового) рівня (далі – Стандарт) галузі знань 22 Охорона здоров’я спеціальності 221 Стоматологія. / Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 15 листопада 2022 р. № 1023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/11/23/221-Stomatolohiya-do.filosofiyi.23.11.22.pdf
. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area [Електронний ресурс]. - Режим доступу: // www.bologna-bergen2005.no/Docs/00- Main_doc/050221_ENQA_report.pdf - Заголовок з екрану.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. No 286-р. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text
Стратегія розвитку медичної освіти. URL: https://moz.gov.ua/strategija-rozvitku-medichnoi-osviti (дата звернення: 10.11.2024).
Шехавцов, М. О. (2021). Формування інформаційної культури студентської молоді в умоваї інформаційно-гібрідної війни. Дис. на здобуття ступ. докт. філ. Старобільськ: Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка».
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).