КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ СТАНДАРТІВ ТА НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320159Ключові слова:
комунікативна компетентність, комунікація, спілкування, освітні стандарти, професійні стандарти, дисертаційні дослідження, вчитель, викладач ЗВОАнотація
Стаття присвячена актуальній проблемі розвитку комунікативної компетентності особистості. Наразі через активний розвиток цифрових технологій важливого значення набувають цифрові форми комунікації, отже видозмінюються зміст та структура поняття комунікативної компетентності. Саме тому на часі переосмислення змісту поняття «комунікативна компетентність», усвідомлення його нових компонентів, переформатування наявних складників, що вимагає аналізу нових освітніх та професійних стандартів, прийнятих в останні роки в Україні, сучасних наукових розвідок з метою обґрунтування й осмислення сучасного контексту, що й становить мету даної статті.
Проаналізовано низку вітчизняних та іноземних документів (Державний стандарт початкової освіти (2018), Державний стандарт базової середньої освіти (2020), професійні стандарти «Викладач закладу вищої освіти» (2024), «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (2024), Європейську довідкову рамку ключових компетентностей для навчання впродовж життя (2018 р.), Європейську рамку особистісної, соціальної та навчальної ключової компетентності (2020) та ін.) з метою визначення нових підходів до тлумачення ключового поняття. Аналіз наукових розвідок вітчизняних та зарубіжних вчених створив науково-теоретичне підґрунтя для усвідомлення сутності комунікативної компетентності й дозволив з’ясувати, що цей педагогічний феномен вивчався багатьма авторами, в останні десятиліття був предметом численних дисертаційних робіт, монографічних досліджень, теоретичних та емпіричних наукових розвідок тощо. Власне тлумачення поняття «комунікативна компетентність» надано фахівцями психолого-педагогічних наук, соціології, культурології тощо. Зроблено висновок, що існують різні підходи до визначення змісту цього поняття. Переважна більшість науковців визначає його як сукупність знань, умінь та навичок, які забезпечують ефективне спілкування; або як здатність встановлювати і підтримувати контакти з іншими людьми; або як набір комунікативних здібностей в системі внутрішніх ресурсів особистості. Відзначимо, що загальним чинником, що об’єднує всі тлумачення комунікативної компетентності є спілкування, тобто міжособистісна діяльність суб’єктів комунікативних дій.
Посилання
Баранець, І. В. (2022). Формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією [дис. … д-ра філософії]. Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Київ.
Боровець, О. В. (2016). Формування комунікативної компетентності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки. Інноватика у вихованні, 4. 8289.
Боса, В. П. (2018). Формування мовленнєвої компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі вивчення фахових дисциплін [дис. … д-ра філософії]. Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир.
Голуб, Н. Б. (2011). Комунікативна компетентність учнів загальноосвітньої середньої школи: структурні компоненти. Науковий вісник Херсонського державного університету: Педагогічні науки, 58. 220–224.
Дегтярьова, Г. (2016). Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічних дисциплін у системі післядипломної освіти: монографія. Харків: Мачулін.
Звєрєва, Н. Л. (2021). Формування педагогічної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі фахової підготовки [дис. … канд. пед. наук]. Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків.
Кабінет міністрів України. (2018). Державний стандарт початкової освіти (№87). https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti
Кабінет міністрів України. (2020). Державний стандарт базової середньої освіти (№ 898). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898.
Клак, І. Є. (2015). Формування професійної комунікативної компетентності в майбутніх учителів-філологів у процесі вивчення фахових дисциплін [автореф. дис. … канд. пед. наук] Національний університет біоресурсів і природокористування України. Київ. https://dglib.nubip.edu.ua/server/api/core/bitstreams/9dd398cb-6675-46a3-a1c6-ba21dc36ac67/content.
Когут, І. В. (2015). Формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього вчителя [автореф. дис. … канд. пед. наук]. Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка. Полтава. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/6217/1/avtoref-kogut.pdf.
Кондратенко, Н. І. (2018). Методика формування комунікативної компетентності майбутніх журналістів на засадах лінгвокультурології [дис. … канд. пед. наук]. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24277/1.pdf.
Локшина, О. І. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал, 3. 2130. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30.
Лупак, Н. М. (2021). Теорія і практика формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецьких спеціальностей на засадах інтермедіальної технології [дис. ... д-ра пед. наук]. Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. Тернопіль.
Міністерство освіти і науки України (20241). Професійний стандарт «Викладач закладу вищої освіти» (№ 1466). https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vykladach-zakladu-vyshchoi-osvity1466/
Міністерство освіти і науки України (20242). Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» (№ 1225). https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity.
Ничкало, Н. Г. (2013). Дидактичні принципи формування комунікативної компетентності майбутніх філологів у позанавчальній діяльності з використанням мультимедійних технологій. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, 4. 3642.
Пінчук, І. О. (2021). Система формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки [дис. … доктора пед. наук]. Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка. Глухів.
Самборська, Н. М. (2018). Формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх фахівців зі спеціальності «Медсестринство» у процесі вивчення гуманітарних дисциплін [дис. … канд. пед. наук]. Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.
Семеног, О. М. & Насіленко Л. А. (2015). Професійна комунікативна підготовка майбутніх юристів: теорія і практика. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Соняк, Н. Л. (2018). Дидактичні умови формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі роботи з текстом [дис. ... канд. пед. наук]. Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. Тернопіль.
Bagarić, V. (2007). Defining Communicative Competence. Metodika, 8(1). 94103. https://hrcak.srce.hr/file/42651.
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX :32018H0604(01)&rid=7
Kecskes, Ist. (2013). Intercultural Pragmatic. Chapter 3. Pragmatic Competence. Oxford Academic Books. 61–80. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199892655.003.0004
Kiessling, C. & Fabry G. (2021). What is communicative competence and how can it be acquired? GMS Journal for Medical Education, 38(3). doi: 10.3205/zma001445
Nordquist, R. (2024). Pragmatic Competence. ThoughtCo, Jun. 25. thoughtco.com/pragmatic-competence-1691653.
Savignon, S. J. (1983). Communicative competence: Theory and classroom practice. Reading, MA:Addison-Wesley.
Vorwerg, С. (2015). Communicative Competence: Linguistic Aspects. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences [2-nd Edition]. 294301. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.53042-6
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).