МАСОВІ ВІДКРИТІ ОНЛАЙН-КУРСИ З МЕДІАГРАМОТНОСТІ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ МЕДІАОСВІТИ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Ольга Сипченко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320095

Ключові слова:

медіаграмотність, медіаосвіта, масові відкриті онлайн-курси, засоби медіаосвіти, учні старшої школи, цифрова платформа

Анотація

У статті розкрито тему використання масових відкритих онлайн-курсів (МООС) у медіаосвіті учнів старшої школи, що має особливу актуальність із сучасними тенденціями цифровізації, глобалізації, гейміфікації, засилля дезінформації, впровадження онлайн-програм, курсів, навчання молоді в умовах цифрового середовища. Вдосконалення медіаосвіти молоді України також важливо через жорстоку інформаційну війну, що ведеться з початку російського-українського конфлікту (анексії Криму, збройного конфлікту на Донбасі, повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року). Метою статті є огляд масових відкритих онлайн-курсів з медіаграмотності як одного із сучасних засобів медіаосвіти учнів старших класів. Серед методів дослідження: аналіз та узагальнення наукових літературних джерел, які складають теоретичне підґрунтя дослідження; аналіз та порівняння наявних електронних платформ та MOOC курсів, виділення їх спільних та відмінних рис; узагальнення опису окремих MOOC курсів, їх структури, змісту. Розтлумачено абревіатуру МООС: «масовий (massive)» означає, що курс охоплюють значне коло інтересів громадян, а також можливість одночасного навчання значної кількості користувачів; «відкритий (open)» вказує на вільний доступ до курсу або його контенту; «онлайн (online)» характеризує спосіб доступу до курсу через мережу Інтернет; «курс (course)» має значення особливої організації змісту навчання у визначені часові інтервали із наданням доступу до ресурсів, ознайомлення з якими допомагає досягти поставлених цілей та запрограмованих результатів навчання. Розглянуто структуру та зміст онлайн-курсів «Медіаграмотність для освітян», «Медіаграмотність: практичні навички», «Very Verified: онлайн-курс з медіаграмотності», «Фактчек: довіряй-перевіряй», «Новинна грамотність», «Експрес медіаграмотність для підлітків», «Онлайн-курс із Фейкології». Зазначено, що курси такого типу надають широке коло можливостей щодо формування медіаграмотності здобувачів освіти, розвитку навичок фактчекінгу, критичного мислення, здатності логічно обґрунтовувати позицію, вдосконалення цифрової та комунікативної компетентностей, оволодіння вміннями навчатися впродовж життя.

Посилання

Бескорса, О. С. (2021). MOOC: платформи професійного саморозвитку майбутніх учителів англійської мови початкової школи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(48). 3339. DOI: 10.24144/2524-0609.2021.48.33-38.

Гарань, Н., Сипченко, О., & Чепіга, Е. (2024) Формування лідерської компетентності студентської молоді засобами медіаосвітніх технологій. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2 (106). С. 32–44.

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні : нова редакція (2016). Ред. Л. А. Найдьонова, М. М. Слюсаревський. Київ: Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. URL: http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity/

Морзе, Н.В., Буйницька, О.П., & Варченко-Троценко, Л.О. (2016). Створення сучасного електронного курсу в системі MOODLE: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О. А.

Павелків, Р.В. (2015). Вікова психологія : підручник. Київ : Кондор-Видавництво.

Панченко, Л. (2018). Масові онлайн відкриті курси для розвитку педагога Нової української школи. Тематичний випуск журналу «Методист», 2 (74). 59–63.

Токарева, Н.М., Шамне, А.В. (2017). Вікова і педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: НУБіП.

Швець, Т. (2023). Старший шкільний вік як сенситивний період для розвитку соціально-особистісної компетентності. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Педагогічні науки, 1(54). 4350. DOI https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.1.7

Arnis, S. (2015). Coursera Online Course: A Platform for English Teachers’ Meaningful and Vibrant Professional Development. Tefl in Journal, 26(2). 228–246. DOI: http://dx.doi.org/10.15639/tefl injournal.v26i2/228-246.

Jonatan, C.-M., Marco, K., Karel, K., & Yves, P. (2018). Who is taking MOOCs for teachers’ professional development on the use of ICT? A cross-sectional study from Spain, Technology, Pedagogy and Education, 27 (5).607–624.

McAuley, A., Stewart, B., Siemens, G., Cormier, D. (2010). Massive Open Online Courses. Digital ways of knowing and learning. The Mooc Model For Digital Practice. URL: http://www.elearnspace.org/Articles/MOOC_Final.pdf

Sіamens, G. (2012). MOOCs are really a platform. Elearnspace : website. URL: http://www.elearnspace.org/blog/2012/07/25/moocs-are-really-a-platform

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Сипченко, О. (2024). МАСОВІ ВІДКРИТІ ОНЛАЙН-КУРСИ З МЕДІАГРАМОТНОСТІ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ МЕДІАОСВІТИ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (22), 156–166. https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320095

Номер

Розділ

Статті