ПЕРІОДИЗАЦІЯ РОЗВИТКУ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Інна Хижняк
  • Ірина Лобачова
  • Ольга Хващевська

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320053

Ключові слова:

літературна освіта, початкова школа, методика навчання літературного читання, періодизація, здобувачі вищої освіти, фахова підготовка

Анотація

У статті досліджено проблему розвитку методики навчання літературного читання в Україні. З’ясовано, що актуальність постійного розвитку й перегляду теоретичних та практичних засад методики навчання літературного читання є беззаперечною як з огляду на важливість якісного формування основ читацької компетентності здобувачів початкової освіти, так і з урахуванням мінливих умов організації освітнього процесу в початковій школі. Визначено, що від початку ХХІ ст. літературна освіта зазнає змін у державних стандартах щодо реалізації в межах інтегрованої чи окремої навчальної дисципліни, змістово-структурного наповнення, назви предмета тощо. Акцентовано увагу на тому, що вкрай вагомим для майбутнього педагога початкової школи, який у своєму професійному становленні має опанувати теоретичний та практичний базис методики навчання літературного читання, є знання і розуміння сутності сучасних тенденцій розвитку цієї науки, що неможливо без цілісного бачення всієї історії її розвитку, без усвідомлення  питомих національних підвалин, сформованих упродовж століть її неоднозначної генези.

Визначено, що в науковому просторі наявна незначна кількість теоретичних праць, сфокусованих на загальній періодизації історії розвитку методики навчання літературного читання в Україні, хоча ця проблема дотично досліджувалася в межах історії розвитку національної освіти загалом і літературної освіти та початкової освіти зокрема. Метою статті визначено розробити загальну періодизацію процесу розвитку історії методики навчання літературного читання в початковій школі України та узагальнити зміст і здобутки кожного етапу, що використовуються в сучасній системі літературної освіти здобувачів початкової освіти.

З’ясовано, що в наявних періодизаціях загального розвитку української освітньої системи здебільшого описують до 7–8 етапів, крім того, учені одностайні в періодизації давніх часів, виокремлюючи прадавню добу, часи Київської Русі, козаччину, однак дещо по-різному поділяють подальший розвиток. У статті на основі узагальнення наявних періодизацій загального історичного поступу вітчизняної освіти та розвитку методики навчання української літератури виокремлено шість основних періодів становлення й розвитку методики навчання літературного читання в Україні: 1) період зародження методичної думки (VIII–середина ХІV ст.); 2) гуманістичний період (середина ХІV–ХVІ ст.); 3) духовно-просвітницький період (XVI–кінець XVIII ст.); 4) період системного наукового розвитку (кінець ХVІІІ–ХІХ ст.); 5) період розвитку та занепаду (початок ХХ ст. – 90 рр. ХХ ст.); 6) період національного відродження (кінець ХХ–початок ХХІ ст.). Зроблено висновок, що знання теоретико-методичних підвалин кожного періоду розвитку методики навчання літературного читання озброїть фахівця початкової освіти необхідним арсеналом прийомів, методів і технологій для покращення й оптимізації освітнього процесу на уроках літературного читання в початковій школі.

Посилання

Бичко, Г. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Український центр оцінювання якості освіти. Київ. Узято з https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf.

Богданець-Білоскаленко, Н. І. (2014). Проблема формування особистості у змісті підручників з читання для початкової школи (50-ті роки ХІХ ст. – 50-ті роки ХХ ст.). Київ: НВФ Славутич-Дельфін. Узято з https://core.ac.uk/download/pdf/185263166.pdf.

Верховна Рада України. (2011, квітень 16). Про затвердження Концепції літературної освіти. № 58. Узято з https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0058736-11#Text.

Верховна Рада України. (2016, лютий 24). Про схвалення Концепції державної політики щодо розвитку національної видавничої справи та популяризації читання на період до 2020 р. № 111-р. Узято з http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/111-2016-%D1%80.

Державний стандарт початкової освіти (2018). Узято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF.

Драч, О. О. (2002). Розвиток початкової освіти в Україні (1861–1917 рр.). (Автореф. дис. канд. іст. наук). Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г. С. Сковороди, Харків.

Кабінет Міністрів України. (2016, березень 23). Про схвалення Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України». № 219. Узято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-2016-%D1%80#Text.

Кабінет Міністрів України. (2023, березень 3). Про схвалення Стратегії розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія» та затвердження операційного плану її реалізації на 2023–2025 роки. № 190-р. Узято з https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-stratehii-rozvytku-chytannia-na-period-do-2032-roku-chytannia-iak-zhyttieva-s190-30323.

Мазорчук, М. (2019). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018. Український центр оцінювання якості освіти. Київ: УЦОЯО. Узято з https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf.

Медвідь, Л. А. (2003). Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні. Київ: Вікар.

Підлужна, Г. В. & Марущак, О. М. (2019). Становлення та розвиток методики читання в українській початковій школі (ХІХ–середина ХХ століття). Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 66(1), 13–19. doi: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.66-1.3.

Савченко, О. Я. (2016). Процес підручникотворення з читання (літературного читання) в умовах державного суверенітету України. Проблеми сучасного підручника, 17, 419–433. Узято з https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/384/392.

Ситченко, А. (2013). З історії методики української літератури. Українська література, 10, 6–10. Узято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ulvzsh_2013_10_4.

Сірополко, С. (2001). Історія освіти на Україні. Київ: Наукова думка.

Сухомлинська, О. В. (2002). Періодизація педагогічної думки в Україні: кроки до нового виміру. Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002, 1, 37–54.

Шугай, Я. М. (2019). Розвиток початкової освіти у вітчизняній педагогічній теорії і практиці (1932–1958 рр.). (Дис. канд. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль.

Яценко, Т. О. (2016). Тенденції розвитку методики навчання української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): монографія. Київ: Педагогічна думка. Узято з https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/monografiya-2016.pdf.

eKidz.eu. Читайте безпечно та розвивайте мовні навички. Узято з https://ekidz.eu/uk-uk.

The Reading Framework (2023, July). London: Department for Education. Retrieved from https://assets.publishing.service.gov.uk/media/664f600c05e5fe28788fc437/The_reading_framework_.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Хижняк, І., Лобачова, І., & Хващевська, О. (2024). ПЕРІОДИЗАЦІЯ РОЗВИТКУ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В УКРАЇНІ . Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (22), 76–89. https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320053

Номер

Розділ

Статті