ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ Й РОЗВИТКУ МЕДІАОСВІТИ В ЗВО АНГЛОМОВНИХ КРАЇН АМЕРИКИ ТА ЄВРОПИ

Автор(и)

  • Олена Бескорса

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320008

Ключові слова:

медіаосвіта, медіаграмотність, медіакультура, періодизація, англомовні країни Америки та Європи, ключові тенденції

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі становлення й розвитку медіаосвіти в закладах освіти англомовних країн Америки та Європи. З’ясовано, що медіа-освіта пов’язана з усіма видами медіа, до якої відносять сукупність інформаційно-комунікативних засобів, з якими взаємодіє у навчанні, професійній діяльності та повсякденному житті кожна людина: друковані (газети, журнали), аудіальні засоби (радіо, звукозаписи) та екранні або аудіовізуальні засоби (кіно, телебачення, відео, мультимедіа, Інтернет тощо); визначено сутнісні характеристики медіаосвіти, з’ясовано, що метою медіаосвіти є формування медіаграмотності та медіакультури особистості. Для реалізації мети використано комплекс методів: пошуково-бібліографічний метод та метод теоретичного узагальнення для визначення стану розроблення проблеми розвитку медіаосвіти англомовних країн Америки та Європи, виявлення провідних теоретичних підходів; хронологічно-системний метод та метод ретроспективного аналізу для вивчення передумов, виокремлення етапів становлення досліджуваного явища; описово-аналітичний та порівняльно-зіставний методи для визначення загальних та специфічних тенденцій розвитку медіаосвіти англомовних країн Америки та Європи.

Ґрунтовний аналіз теоретичних і прикладних наукових розвідок медіаосвітніх процесів в англомовних країнах Америки та Європи дозволив виокремити й схарактеризувати три ключові періоди у формуванні й розвитку медіаосвіти та медіаграмотності англомовних країн: 40-60-ті роки ХХ ст. - період зародження та становлення медіаосвіти англомовних країн Америки та Європи; 70-90-ті роки ХХ ст. (остання чверть століття) - розвиток медіаосвіти та її інтеграція в систему середньої та вищої ланок освіти; від початку ХХІ століття – сучасний період розвитку медіаосвіти в англомовних країнах.

У контексті вивчення досвіду медіатеоретиків і практиків англомовних країн обґрунтовано необхідність застосування позитивного медіадосвіду для розв’язання проблем впровадження медіаосвіти в Україні.

Посилання

Биндас, О. М. (2023). Сутність медіаосвітніх моделей провідних країн Європи. Імідж сучасного педагога, 3(198), 11–15. DOI: 10.33272/2522-9729-2021-3(198)-11-15

Головченко, Г. О. (2021). Тенденції розвитку медіаосвіти в США і Канаді. (Дис. д-ра пед. наук). Київ, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна.

Ішутіна, О. Є. (2022). Європейський контекст упровадження медіаосвіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(50). 113115. DOI: 10.24144/2524-0609.2022.50.113-115.

Макух-Федоркова, І. (2017). Медіа-освіта як інноваційний напрям освітньої політики Канади. Історико-політичні проблеми сучасного світу: Збірник наукових статей, 3536, 6073. URL: https://mhpi.chnu.edu.ua/index.php/issues/article/download/76/58/116

Приходькіна, Н. О. (2021). Тенденції розвитку медіаосвіти учнів у закладах загальної середньої освіти розвинених англомовних країн. (Дис. д-ра пед. наук). Київ: НАПН України, Інститут педагогіки.

Dornan, C. (2019). How to Navigate an Information Media Environment Awash in Manipulation, Falsehood, Hysteria, Vitriol, Hyper-Partisan Deceit and Pernicious Algorithms. The Canadian Commission for UNESCO’s IdeaLab.

European Parliament. (2008). European Parliament Resolution of 16 December 2008 on media literacy in a digital world (2008/2129 (INI)). URL: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0598+0+DOC+XML+V0//EN

Garner, S. D. (2006). High-level Colloquium on Information Literacy and Lifelong Learning [Report]. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144820

McLuhan, М. (1964). Understanding Media: The extensions of man. Canada: McGraw-Hill.

MediaSmarts. (n.d.). Canada’s Centre for Digital Media Literacy. URL: http://mediasmarts.ca

UNESCO. (2004). The Prague declaration. Towards an information literate society. URL: https://www5.austlii.edu.au/au/journals/inCiteALIA/2004/17.pdf

UNESCO. (2007). Paris Agenda or 12 Recommendations for Media Education. URL: http://www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf.

UNESCO. (2011). Fez declaration on media and information literacy. URL: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/news/Fez%20Declaration.pdf

UNESCO. (2013). Media and Information Literacy: Policy and Strategy Guidelines. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000225606.

UNESCO. (2014). Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era. URL: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/news-and-in-focus-articles/in-focus-articles/2014/paris-declaration-on-media-and-information-literacy-adopted/

UNESCO. Five Laws of Media and Information Literacy. URL: https://www.unesco.org/en/media-information-literacy/five-laws

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Бескорса, О. (2024). ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ Й РОЗВИТКУ МЕДІАОСВІТИ В ЗВО АНГЛОМОВНИХ КРАЇН АМЕРИКИ ТА ЄВРОПИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (22), 19–29. https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320008

Номер

Розділ

Статті