КЛЮЧОВІ ВИКЛИКИ ТА ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЯ ПІДГОТОВКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ-СТОМАТОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307989Ключові слова:
фахова підготовка, вища медична стоматологічна освіта, професійна культура, формування, комплексний підхід, новітні технології, професійний розвиток, інноваційні методи викладанняАнотація
У статті розглянуто ключові виклики та шляхи оптимізації підготовки, спрямованої на формування професійної культури студентів-стоматологів в умовах сучасних тенденцій розвитку медичної освіти. Автори аналізують актуальні проблеми, з якими стикаються заклади вищої медичної освіти при підготовці майбутніх лікарів-стоматологів, та пропонують обґрунтовану необхідність комплексного підходу до професійної підготовки майбутніх стоматологів, що передбачає не лише оволодіння сучасними медичними технологіями, а й розвиток «м’яких» навичок, таких як клінічне мислення, комунікативні здібності, емпатія тощо. Визначено ключові виклики та окреслено шляхи удосконалення процесу формування професійної культури студентів-стоматологів з урахуванням впливу пандемії COVID-19 та воєнних дій в Україні.
Охарактеризовано ефективні освітні підходи, зокрема широке впровадження симуляційних технологій та інноваційних методів викладання, зорієнтованих на формування у майбутніх лікарів клінічного мислення, комунікативної компетентності та здатності до командної роботи. Запропоновано рекомендації щодо оптимізації освітньо-професійних програм підготовки фахівців стоматологічного профілю, спрямованих на формування їхньої професійної культури та підвищення конкурентоспроможності на ринку праці.
Посилання
Андрущенко, В. П. (2004). Модернізація вищої освіти України в контексті Болонського процесу. Освіта, 23, 4–5.
Артьоменко, В. В. Семченко, С. С., Єгоренко. О. С., Новіков, Д. А., Караконстантин, Д. Ф., Берлінська, Л. І. (2015). Симуляційне навчання в медицині: міжнародний та вітчизняний досвід. Одеський медичний журнал, 6, 67–74.
Гевкалюк, Н. О., Сидлярук, Н. І, Мисула, М. С. (2024). Досвід використання методу Case Study у фаховій підготовці студентів-медіків. Медична освіта, 1, 78–83.
Гутор, Н. С. (2022). Особливості навчання та формування студентів-стоматологів вумовах війскового стану. Медична освіта, 3, 36–41.
Закон України Про вищу освіту. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004){Із змінами, внесеними згідно із Законами № 3482-IX від 21.11.2023 URL: https://osvita.ua/legislation/law/2235/
Остафійчук, М. О., Батіг, В. М., Бамбуляк, А. В., Лопушняк, Л. Я. (2021). Застосування педагогічних технологій при підготовці майбутніх стоматологів. Актуальні проблеми сучасної медицини, 22, Випуск 1 (77), 162–167.
Артьоменко, В. В., Новіков, Д. А., Єгоренко, О. С., Семенченко, С. С. (2015). Ефективність симуляційних методів навчання. Управління Закладом охорони здоров’я, 6, 70–76.
Кульбашна, Я. А. (2014). Концептуальні основи формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі стоматології. Освітологічний дискурс, № 2 (6), 86–96.
Колеснік-Гуменюк, Ю. І. (2012). Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців і процессі гуманітарної підготовки в медічних коледжах.13.00.04. Дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук. Київ.
Мороз, В. Гумінський, Ю., Фоміна, Л., Полеся, Т. (2015). Проблеми та перспективи вищої медичної освіти у реалізації Національної стратегії реформування системи охорони здоров’я України. Проблеми та перспективи вищої медичної школи у розробці та реалізації національної стратегії побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015–2025 рр. : тези доп. навч.-метод. конф. Вінниця, 3–6.
Палійчук, В. І. (2019). Деякі аспекти професійної підготовки майбутніх стоматологів методами ситуативного моделювання. Сучасна стоматологія, № 5, 106–109.
Професійна культура: сутність, фахові особливості, розвиток (2016). Відп. ред. Г. Є. Улунова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка.
Стандарт вищої освіти другого (магістерського) рівня, галузь знань 22 Охорона здоров’я, спеціальність 221 Стоматологія. Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 24.06.2019 р. № 879. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf
Стандарт вищої освіти третього (освітньо-наукового) рівня галузі знань 22 Охорона здоров’я спеціальності 221 Стоматологія. / Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 15 листопада 2022 р. № 1023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/11/23/221-Stomatolohiya-do.filosofiyi.23.11.22.pdf
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. ГКДЖ URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text
Стратегія розвитку медичної освіти.URL: https://moz.gov.ua/strategija-rozvitku-medichnoi-osviti
The Commission on Dental Accreditation of Canada (CDAC). URL: https://www.cda-adc.ca/cdacweb/en/
The Commission on Dental Accreditation (CODA). URL: https://coda.ada.org/
Швець, К., Островський, М., Варунків, О., Савеліхіна, І. (2022). Шляхи оптимізації змісту навчальних дісціплін у закладах вищої освіти України. Молодь і ринок, № 9–10 (207–208), 7–11.
Цюра, С. (2018). Особливості реформування змісту освіти майбутніх лікарів-стоматологів (початок ХХІ століття). Молодь і ринок, № 2 (157), 19–24.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).