КЛЮЧОВІ ВИКЛИКИ ТА ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЯ ПІДГОТОВКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ-СТОМАТОЛОГІВ

Автор(и)

  • Яків Полковніков

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307989

Ключові слова:

фахова підготовка, вища медична стоматологічна освіта, професійна культура, формування, комплексний підхід, новітні технології, професійний розвиток, інноваційні методи викладання

Анотація

У статті розглянуто ключові виклики та шляхи оптимізації підготовки, спрямованої на формування професійної культури студентів-стоматологів в умовах сучасних тенденцій розвитку медичної освіти. Автори аналізують актуальні проблеми, з якими стикаються заклади вищої медичної освіти при підготовці майбутніх лікарів-стоматологів, та пропонують обґрунтовану необхідність комплексного підходу до професійної підготовки майбутніх стоматологів, що передбачає не лише оволодіння сучасними медичними технологіями, а й розвиток «м’яких» навичок, таких як клінічне мислення, комунікативні здібності, емпатія тощо. Визначено ключові виклики та окреслено шляхи удосконалення процесу формування професійної культури студентів-стоматологів з урахуванням впливу пандемії COVID-19 та воєнних дій в Україні.

Охарактеризовано ефективні освітні підходи, зокрема широке впровадження симуляційних технологій та інноваційних методів викладання, зорієнтованих на формування у майбутніх лікарів клінічного мислення, комунікативної компетентності та здатності до командної роботи. Запропоновано рекомендації щодо оптимізації освітньо-професійних програм підготовки фахівців стоматологічного профілю, спрямованих на формування їхньої професійної культури та підвищення конкурентоспроможності на ринку праці.

Посилання

Андрущенко, В. П. (2004). Модернізація вищої освіти України в контексті Болонського процесу. Освіта, 23, 4–5.

Артьоменко, В. В. Семченко, С. С., Єгоренко. О. С., Новіков, Д. А., Караконстантин, Д. Ф., Берлінська, Л. І. (2015). Симуляційне навчання в медицині: міжнародний та вітчизняний досвід. Одеський медичний журнал, 6, 67–74.

Гевкалюк, Н. О., Сидлярук, Н. І, Мисула, М. С. (2024). Досвід використання методу Case Study у фаховій підготовці студентів-медіків. Медична освіта, 1, 78–83.

Гутор, Н. С. (2022). Особливості навчання та формування студентів-стоматологів вумовах війскового стану. Медична освіта, 3, 36–41.

Закон України Про вищу освіту. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004){Із змінами, внесеними згідно із Законами № 3482-IX від 21.11.2023 URL: https://osvita.ua/legislation/law/2235/

Остафійчук, М. О., Батіг, В. М., Бамбуляк, А. В., Лопушняк, Л. Я. (2021). Застосування педагогічних технологій при підготовці майбутніх стоматологів. Актуальні проблеми сучасної медицини, 22, Випуск 1 (77), 162–167.

Артьоменко, В. В., Новіков, Д. А., Єгоренко, О. С., Семенченко, С. С. (2015). Ефективність симуляційних методів навчання. Управління Закладом охорони здоров’я, 6, 70–76.

Кульбашна, Я. А. (2014). Концептуальні основи формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі стоматології. Освітологічний дискурс, № 2 (6), 86–96.

Колеснік-Гуменюк, Ю. І. (2012). Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців і процессі гуманітарної підготовки в медічних коледжах.13.00.04. Дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук. Київ.

Мороз, В. Гумінський, Ю., Фоміна, Л., Полеся, Т. (2015). Проблеми та перспективи вищої медичної освіти у реалізації Національної стратегії реформування системи охорони здоров’я України. Проблеми та перспективи вищої медичної школи у розробці та реалізації національної стратегії побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015–2025 рр. : тези доп. навч.-метод. конф. Вінниця, 3–6.

Палійчук, В. І. (2019). Деякі аспекти професійної підготовки майбутніх стоматологів методами ситуативного моделювання. Сучасна стоматологія, № 5, 106–109.

Професійна культура: сутність, фахові особливості, розвиток (2016). Відп. ред. Г. Є. Улунова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка.

Стандарт вищої освіти другого (магістерського) рівня, галузь знань 22 Охорона здоров’я, спеціальність 221 Стоматологія. Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 24.06.2019 р. № 879. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221-Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf

Стандарт вищої освіти третього (освітньо-наукового) рівня галузі знань 22 Охорона здоров’я спеціальності 221 Стоматологія. / Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 15 листопада 2022 р. № 1023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/11/23/221-Stomatolohiya-do.filosofiyi.23.11.22.pdf

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. ГКДЖ URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

Стратегія розвитку медичної освіти.URL: https://moz.gov.ua/strategija-rozvitku-medichnoi-osviti

The Commission on Dental Accreditation of Canada (CDAC). URL: https://www.cda-adc.ca/cdacweb/en/

The Commission on Dental Accreditation (CODA). URL: https://coda.ada.org/

Швець, К., Островський, М., Варунків, О., Савеліхіна, І. (2022). Шляхи оптимізації змісту навчальних дісціплін у закладах вищої освіти України. Молодь і ринок, № 9–10 (207–208), 7–11.

Цюра, С. (2018). Особливості реформування змісту освіти майбутніх лікарів-стоматологів (початок ХХІ століття). Молодь і ринок, № 2 (157), 19–24.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-07

Як цитувати

Полковніков, Я. (2024). КЛЮЧОВІ ВИКЛИКИ ТА ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЯ ПІДГОТОВКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ-СТОМАТОЛОГІВ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (21), 186–198. https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307989

Номер

Розділ

Статті