ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307984Ключові слова:
розвиток, творчі здібності, учні, здобувач початкової освіти, мистецтво, всебічний розвиток, творча особистість, педагогічні умовиАнотація
У статті здійснено аналіз проблеми педагогічних умов розвитку творчих здібностей здобувачів початкової освіти. На основі вивчення сучасних вітчизняних досліджень розкрито особливості розвитку творчих здібностей учнів на уроках мистецтва. Розкрито сутність понять «розвиток», «творчість», «умови» та «педагогічні умови». Визначено та обґрунтовано п’ять ключових умов розвитку творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку на уроках мистецтва: виховання естетичних почуттів, створення емоційно-насиченого освітнього середовища, індивідуальний підхід, педагогічна майстерність вчителя та використання сучасних технологій навчання. Наголошено на важливості мистецької освіти для формування цілісної особистості, розвитку емоційної та інтелектуальної сфер дитини. Розглянуто методи стимулювання творчої активності, зокрема інтерактивні технології, проєктна діяльність, використання міжпредметних зв’язків. Підкреслено роль уроків мистецтва у розкритті творчого потенціалу учнів та формуванні їхнього світогляду.
Посилання
Бех, І. Д. (2012). Особистість у просторі духовного розвитку: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Академвидав.
Будянська, В. (2017). Створення комфортної роботи студента та викладача в процесі електронного навчання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій та загальноосвітній школах, 4 (107), 356–362.
Демченко, О., Гавриленко, Т., Коваль, Т., & Стахова, І. (2022). Розвиток творчих здібностей студентів під час вивчення історії педагогіки у контексті підготовки до роботи з обдарованими дітьми. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(17), 36–52.
Катюжинська, О. М. & Хващевська, О. О. (2022). Педагогічні умови формування творчих здібностей здобувачів початкової освіти. Професіоналізм педагога в умовах освітніх інновацій: матеріали VІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, (м. Слов’янськ, 06–07 грудня 2022 року), 300–302. Слов’янськ, Україна.
Катюжинська, О. М. & Хващевська, О. О. (2023). Педагогічні умови розвитку творчих здібностей учнів початкової школи. Пошуки і знахідки, 23, 88–96.
Литвин, А. В. & Мацейко, О. В. (2013). Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти, 4, 43–63.
Манько, В. М. (2000). Психолого-педагогічні умови підготовки студентів до засвоєння знань. Наукові записки, 36(4), 66–74.
Масол, Л. М. (2020) Інтегративні технології формування предметної компетентності учнів початкових класів, які вивчають інтегрований курс «Мистецтво». Мистецтво та освіта, 2 (96), 2–9.
Масол, Л. М., Гайдамака, О. В., Бєлкіна, Е. В., Калініченко, О. В., & Руденко, І. В. (2006). Методика навчання мистецтва у початковій школі: посібник для вчителів. Харків: Веста: Видавництво «Ранок».
Музика, О. Я. (2012). Розвиток творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі вивчення фахових дисциплін: монографія. Умань: ПП Жовтий О.О.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Павленко, В. В. (2015). Розвиток креативності молодших школярів як педагогічна проблема. Проблеми освіти, 85, 152–158.
Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти (Постанова Кабінету Міністрів України) № 688 (2019). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 28.09.2023).
Про освіту (Закон України) № 2145-VIII. (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Рудницька, О. П. (2005). Педагогіка: загальна та мистецька: навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.
Рябоконь, Л. (2009). Формування творчості у студентів ВТЗН, як основа самоактуалізації особистості. Вісник Національного авіаційного університету. Сер. Педагогіка, 1, 102–106.
Сисоєва, С. О. (2014). Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури: монографія. Київ: Видавниче підприємство «Едельвейс».
Хриков, Є. М. (2022). Педагогічні умови у структурі наукового знання. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Сер. Педагогічні науки, 4, 5–10.
Яланська, С. П. (2014) Психологія творчості: навчальний посібник. Полтава: ПНПУ імені В.Г. Короленка.
Яремчук, Н. (2009). Педагогічна творчість як складова професійно-педагогічної культури викладача вищої школи. Вісник Львівського університету. Сер. Педагогіка, 25 (1), 242–249.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).