ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Сергій Чугай
  • Ольга Хващевська

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307984

Ключові слова:

розвиток, творчі здібності, учні, здобувач початкової освіти, мистецтво, всебічний розвиток, творча особистість, педагогічні умови

Анотація

У статті здійснено аналіз проблеми педагогічних умов розвитку творчих здібностей здобувачів початкової освіти. На основі вивчення сучасних вітчизняних досліджень розкрито особливості розвитку творчих здібностей учнів на уроках мистецтва. Розкрито сутність понять «розвиток», «творчість», «умови» та «педагогічні умови». Визначено та обґрунтовано п’ять ключових умов розвитку творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку на уроках мистецтва: виховання естетичних почуттів, створення емоційно-насиченого освітнього середовища, індивідуальний підхід, педагогічна майстерність вчителя та використання сучасних технологій навчання. Наголошено на важливості мистецької освіти для формування цілісної особистості, розвитку емоційної та інтелектуальної сфер дитини. Розглянуто методи стимулювання творчої активності, зокрема інтерактивні технології, проєктна діяльність, використання міжпредметних зв’язків. Підкреслено роль уроків мистецтва у розкритті творчого потенціалу учнів та формуванні їхнього світогляду.

Посилання

Бех, І. Д. (2012). Особистість у просторі духовного розвитку: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Академвидав.

Будянська, В. (2017). Створення комфортної роботи студента та викладача в процесі електронного навчання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій та загальноосвітній школах, 4 (107), 356–362.

Демченко, О., Гавриленко, Т., Коваль, Т., & Стахова, І. (2022). Розвиток творчих здібностей студентів під час вивчення історії педагогіки у контексті підготовки до роботи з обдарованими дітьми. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(17), 36–52.

Катюжинська, О. М. & Хващевська, О. О. (2022). Педагогічні умови формування творчих здібностей здобувачів початкової освіти. Професіоналізм педагога в умовах освітніх інновацій: матеріали VІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, (м. Слов’янськ, 06–07 грудня 2022 року), 300–302. Слов’янськ, Україна.

Катюжинська, О. М. & Хващевська, О. О. (2023). Педагогічні умови розвитку творчих здібностей учнів початкової школи. Пошуки і знахідки, 23, 88–96.

Литвин, А. В. & Мацейко, О. В. (2013). Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти, 4, 43–63.

Манько, В. М. (2000). Психолого-педагогічні умови підготовки студентів до засвоєння знань. Наукові записки, 36(4), 66–74.

Масол, Л. М. (2020) Інтегративні технології формування предметної компетентності учнів початкових класів, які вивчають інтегрований курс «Мистецтво». Мистецтво та освіта, 2 (96), 2–9.

Масол, Л. М., Гайдамака, О. В., Бєлкіна, Е. В., Калініченко, О. В., & Руденко, І. В. (2006). Методика навчання мистецтва у початковій школі: посібник для вчителів. Харків: Веста: Видавництво «Ранок».

Музика, О. Я. (2012). Розвиток творчих здібностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі вивчення фахових дисциплін: монографія. Умань: ПП Жовтий О.О.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Павленко, В. В. (2015). Розвиток креативності молодших школярів як педагогічна проблема. Проблеми освіти, 85, 152–158.

Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти (Постанова Кабінету Міністрів України) № 688 (2019). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 28.09.2023).

Про освіту (Закон України) № 2145-VIII. (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Рудницька, О. П. (2005). Педагогіка: загальна та мистецька: навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.

Рябоконь, Л. (2009). Формування творчості у студентів ВТЗН, як основа самоактуалізації особистості. Вісник Національного авіаційного університету. Сер. Педагогіка, 1, 102–106.

Сисоєва, С. О. (2014). Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури: монографія. Київ: Видавниче підприємство «Едельвейс».

Хриков, Є. М. (2022). Педагогічні умови у структурі наукового знання. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Сер. Педагогічні науки, 4, 5–10.

Яланська, С. П. (2014) Психологія творчості: навчальний посібник. Полтава: ПНПУ імені В.Г. Короленка.

Яремчук, Н. (2009). Педагогічна творчість як складова професійно-педагогічної культури викладача вищої школи. Вісник Львівського університету. Сер. Педагогіка, 25 (1), 242–249.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-07

Як цитувати

Чугай, С., & Хващевська, О. (2024). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (21), 147–159. https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307984

Номер

Розділ

Статті