ФАКТОРИ-ВПЛИВИ НА ПРОЦЕСИ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ ВИКЛАДАЧА ЯК СКЛАДОВА ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Євген Роздимаха
  • Микола Ананьєв

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307981

Ключові слова:

імідж, навчально-виховний процес, викладач, андрагогіка, сприйняття, емпатія, психологічний вік, конгруентність, фактор-вплив

Анотація

Аналіз процесів формування іміджевих стратегій педагога і факторів, що впливають на систему формування цих стратегій – існуючого соціокультурного середовища навчально-виховних закладів, психологічних і соціальних особливостей є одним з актуальних завдань сучасної педагогічної науки. Побудова адекватного іміджу педагога сприяє гармонізації навчально-виховного процесу, але для його побудови слід враховувати фактори, які впливають на заклади освіти і всі прояви навчально-виховної діяльності загалом. Для дослідження цих процесів авторами статті були проаналізовані з педагогічних позицій фактори-впливи, що існують і функціонують довкола навчально-виховних процесів взагалі і побудови іміджевих стратегій педагога зокрема. Існуючі формувальні фактори-впливи навчально-виховного процесу і їх функціонування при формуванні і здійсненні іміджевих стратегій є метою статті. Формування розуміння місця факторів-впливів, як супутніх до навчально-виховного процесу, але таких, що здійснюють на нього безпосередній вплив в системі сучасної освіти і механізму формування стратегій викладання, а також усвідомлене розуміння і врахування них має розглядатися сучасною практикуючою педагогічною спільнотою як існуючий супутній вплив, нехтування особливостями якого може значно сповільнити чи навіть унеможливити проведення продуктивного навчально-виховного процесу.

Посилання

Бакаленко, О. А. (2019). Особливості сприйняття часу дітьми різного віку : теоретичний аналіз. Теорія і практика сучасної психології, 6, Т. 2, 15–20. DOI: https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.6-2.3

Бучма, В. В. (2019). Роль особистісних цінностей вчителів у становленні діалогічного спілкування з учнями підліткового віку. Аксіогенез обдарованої особистості: стратегії емпіричного дослідження : тези доповідей VIІІ науково-практичного семінару. Київ, С. 13–14. URL: http://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/lpo/

Гаркавенко, Н. В. & Доскач, С. С. (2023). Конгруентність як розуміння емоційного стану особистості у процесі спілкування. Габітус : психологія особистості, 45, 121–127. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/6972

Донець, І. М., Григоренко, А. С., Волошина, О. В. & Штепа, К. В. (2020). Діалогізація педагогічної взаємодії як умова розвитку професійної спрямованості студентів медичного вузу. Актуальні проблеми сучасної медицини, Т. 20, 2 (70), 221–226. DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.20.2.221

Євтушенко, Г. В., Бабошко, А. І. & Бушля, Д. І. (2016). Імідж сучасного викладача: сутність та особливості формування. Вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, 11, 630–634.

Мельниченко, О. В. (2020). Андрагогічні принципи освіти дорослих та забезпечення якості неперервної педагогічної освіти. Педагогічна освіта : Теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 33, 24–30. DOI: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.3

Міщенко, М. (2021). Досвід застосування методики дослідження психологічного віку в Україні : вплив психологічного віку на соціально-політичні орієнтації. Разумков центр, Соціологія, URL: https://razumkov.org.ua/statti/dosvid-zastosuvannia-metodyky-doslidzhennia-psykhologichnogo-viku-v-ukraini-vplyv-psykhologichnogo-viku-na-sotsialnopolitychni-oriientatsii

Овсюк, Д. Р. & Рибалко, Л. С. (2024). Стимулювання інноваційної діяльності викладача вищої школи. Імідж сучасного педагога, 1(214), 31–36. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-31-36.

Олексенко, В. П. (2015). Формування професійного іміджу сучасного вчителя. Проблеми освіти, 84, 258–263.

Пасько, І. (2024). Проблеми і потреби молодих вчителів : чому молодь покидає професію (докладна аналітика). Нова українська школа, URL: https://nus.org.ua/articles/problemy-j-potreby-molodyh-uchyteliv-chomu-molod-pokydaye-profesiyu-dokladna-analityka/

Про затвердження професійного стандарту на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти» : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 23.03.2021 № 610. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profesiy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf

Толочко, С. В. (2020). Викладач-інноватор як організатор учіннєвої діяльності в умовах студентоцентрованого навчання. Наукові записки. Педагогічні науки, 189, 79–84.

Уйсімбаєва, Н. В. (2015). Розвиток самосвідомості майбутнього вчителя як передумова ефективності його самовдосконалення. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(30), Issue: 59, 58–61.

Учитель, І. Б., Сурякова, М. В. & Батраченко, І. Б. (2021). Вікова та педагогічна психологія : Навч. посібник [електронне видання] : Дніпро : Середняк Т. К. URL: http://biblio.umsf.dp.ua/jspui/handle/123456789/4470

Чекстере, Ю. А. (2021). Емпатія як складова педагогічної культури педагога. Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, URL: https://core.ac.uk/download/pdf/84274362.pdf

Knowles, M. S. (1984). Andragogy in Action. Applying Modern Principles of Adult Learning. San-Francisco: Jossey-Bass, 144 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-07

Як цитувати

Роздимаха, Є., & Ананьєв, М. (2024). ФАКТОРИ-ВПЛИВИ НА ПРОЦЕСИ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ ВИКЛАДАЧА ЯК СКЛАДОВА ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (21), 121–135. https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307981

Номер

Розділ

Статті