СУТНІСТЬ, ЗМІСТ І СТРУКТУРА РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Світлана Помирча
  • Олена Ішутіна
  • Ольга Хващевська

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307976

Ключові слова:

риторика, риторизація, риторична компетентність, риторичні прийоми, вправи з риторики

Анотація

У статті представлено проблему риторизації освітнього процесу в початковій школі. Розглянуто теоретичні засади формування риторичної компетентності здобувачів початкової освіти на уроках української мови. Окреслено підходи щодо структурних компонентів формування комунікативної компетентності взагалі та риторичної зокрема, а також  ключові риторичні вміння здобувачів початкової освіти. Розглянуто й охарактеризовано етапи формування риторичної компетентності учнів початкової, оскільки риторизація освітнього процесу і мовленнєвого розвитку молодших школярів зумовлена соціальним запитом на риторичну освіту; яка сприяє соціальній адаптації учнів початкової школи.

Обґрунтована думка, що риторична вправність учнів початкової школи досягається засобами теоретичного навчання та систематичного використання на уроках з української мови тренувальних вправ із риторики, які сприятимуть розвитку аналітичних та критичних навичок учнів і допомагають їм краще розуміти та використовувати риторичні прийоми у власному мовленні.

Посилання

Про затвердження Державного стандарту початкової освіти. Постанова КМУ від 21.02.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.

Залюбівська, О. Б. (2010) Педагогічні засади формування риторичної культури особистості. Вісник ВПІ, 6, 126–132.

Кухарчук, І., Лучкіна, Л. (2021). Риторична компетентність учнів: зміст, структура та шляхи формування. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, № 8 (346), Ч. 1, 149–160.

Кучеренко, І. (2019). Риторизація сучасного уроку української мови: зміст і шляхи реалізації. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, 45, 66–73.

Мамчур, Л. (2013). Формування мовно-риторичної компетентності майбутнього вчителя-словесника. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 8 (2), 182–186

Науменко, В. О. і Захарійчук, М. Д. (2018). Урок риторики в початкових класах. Початкова школа, № 3, 21–24.

Нищета, В. (2019). Риторична компетентність учнів загальноосвітніх шкіл як педагогічна проблема. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (педагогічні науки), 22 (209), 93–98.

Нищета, В. (2015). Формуємо риторичні вміння та риторичну компетентність : програма дослідно-експериментального навчання української мови. Українська мова і література в школах України, № 7–8, 66–73.

Пентилюк, М. (2018). Текстоцентричний аспект формування риторичних умінь і навичок учнів. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики. Київ : Ленвіт, 96–108.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-07

Як цитувати

Помирча, С., Ішутіна, О. ., & Хващевська, О. (2024). СУТНІСТЬ, ЗМІСТ І СТРУКТУРА РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (21), 111–120. https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307976

Номер

Розділ

Статті