КАТЕГОРІАЛЬНИЙ СИНТЕЗ ЛІТЕРАТУРИ І МАТЕМАТИКИ

Автор(и)

  • Надія Ляшова
  • Назар Ляшов

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307972

Ключові слова:

математичні категорії, світова література, форма художнього тексту, художні твори

Анотація

У статті проаналізовано наукові джерела спрямовані на дослідження проблеми взаємозв'язку математики і літератури. Серед яких значне місце посідають роботи дидактів, математиків, літературознавців як українських, так і зарубіжних науковців. Виокремлено певні напрямки категоріального синтезу математики і літератури. Розглянуто різновекторне спрямування у застосуванні математичних категорій у змісті художніх творів. Зроблено акцент на аналізі прикладів математичного змісту у літературних текстах різних жанрів. Використання чисел, моделей, величин, геометричних побудов та інших математичних категорій розкрито в легендах, притчах, казках, пародіях, поемах. Основну увагу зосереджено на аспектах використання математичних категорій у контексті змісту художніх творів дитячої українській літератури та поетики світової літератури.

На думку авторів статті, найчастіше в літературних творах використовується категорія числа – фундаментальне поняття математики. Воно винесене як у заголовки численних творів, так і присутнє у їхньому змісті. З'ясовано, що вплив математики на літературу породжує неординарні форми та комбінації текстів, які наближені до різних математичних конструкцій. «Божественна комедія» італійського поета епохи Відродження Дaнте Аліг’єрі є прикладом фрактальної форми письма.

Зроблено висновок, що категоріальний синтез двох могутніх наук формує адекватну картину оточуючого світу, озброює майбутніх учителів необхідним науковим інструментарієм у максимальній інтеграції предметних галузей, налаштовує до саморозвитку, творчого пошуку та неординарних рішень.

Посилання

Бевз, Г. П. (2016). Поетика математики. Харків : «Основа». 126 с.

Вознюк, А. В. (2016). Можливості синтезу знань: монографія. Житомир : ЖГУ ім. І. Франка. 878 с.

Дольська, О. О. і Кириченко, К. С. (2016). Синтез науки і освіти як умова формування компетентності студента на перших курсах навчання в університеті. Актуальні проблеми розвитку українського суспільства, 13 (1185), 47–50.

«Здолавши півшляху життя земного...». «Божественна Комедія» Данте та її українське відлуння (2002). Перекладач та упорядник Максим Стріха. Київ : Факт. 136 с.

Іванова, Л. (2015). Синтез наук і мистецтва як важлива тенденція розвитку сучасної свідомості. Система і структура східнослов’янських мов, Вип. 8, 164–171.

Карпушина, Н. (2013). Поза форматом. Цікава математика. Київ : АНО. 288 с.

Ляшова, Н. М. і Ляшов, Н. М. (2019). Математичні категорії в контексті змісту літературних творів. Інноваційна педагогіка. Спец. випуск, Липень, 95–100.

Ляшов, Н. М. (2019). Функціонування математичних категорій у творах світової літератури. Закарпатські філологічні студії, 10 (2), 83–87.

Манчул, Б. (2011). Синтез наук як умова становлення системи сучасного наукового знання. Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія, 563-564, 35–39.

Маторіна, Н. М. (2023). Використання математичних категорій у літературознавчих дослідженнях (на матеріалі життєпису і творчої спадщини Бруно Шульца). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, 2(205), 124–130.

Матяш, О. І., Терепа, А. В. (2018). Математика у творчості. Творчість у математиці: монографія. Вінниця. 283 с.

Мельник, Е. Л. (2013). Інтегроване навчання: Теорія і практика. Київ : КАРО. 192 с.

Савчук, С. (2021). Мирон Онуфрійович Зарицький. https://nubip.edu.ua/node/99313

Стріха, М. (2014). Завершуючи подорож Данте (Від перекладача). Іноземна філологія, 127 (2), 18–25.

Федоренко, В. (2009). Інтегрований ігровий комплекс «Синтез наук». Тернопіль : Мандрівець. 224 с.

Ятайкіна, А., Пашкіна, О. (2006). Програма інтегрованого курсу «Література й математика». Математика у школі, 4, 50–56.

Heisenberg Werner and Gabriel Marcel: resonance of creative thought. Wiley, 2004.

Lone, M. (2019). The Umbrella Theorem, or the art of correctly looking at the world through the prism of mathematics. Paris : Flammarion.

Mandelbrot, B. (1982). The Fractal Geometry of Nature. WHFreeman & Company.

Rakhimova, F. (2019). Mathematical background of the beautiful. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, Vol. 7 No. 11, 48–50.

Voloshinov, A. (2017). Mathematical aesthetics and philosophy of collaboration between science and art. Paris: All Pyrenees.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-07

Як цитувати

Ляшова, Н., & Ляшов, Н. (2024). КАТЕГОРІАЛЬНИЙ СИНТЕЗ ЛІТЕРАТУРИ І МАТЕМАТИКИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (21), 87–96. https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307972

Номер

Розділ

Статті