ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ВИКЛАДАННЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РЕФОРМУВАННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Людмила Гаврілова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307964

Ключові слова:

цифрове мистецтво, цифрове образотворче мистецтво, освітні ресурси цифрової доби, цифрова арт-педагогіка

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної мистецької освіти, яка наразі оновлюється разом із іншими освітніми галузями через інтенсивну цифровізацію та глобалізацію. Мова йде про використання цифрових технологій у навчанні образотворчого мистецтва в школі, вивчення його сучасних цифрових форм, залучення цифрових освітніх ресурсів до уроків мистецтва. Зазначено, що цифрові технології змінили структуру образотворчого мистецтва й окреслили нові перспективи створення візуального художнього образу цифровими засобами. Окреслено різновиди цифрового образотворчого мистецтва: цифрова комп’ютерна графіка, цифровий комп’ютерний живопис та цифрова комп’ютерна скульптура, в яких за допомогою комп’ютерних технологій відтворюються матеріали, прийоми і техніки, характерні для традиційних форм мистецтва. Вказано, що наразі набувають поширення такі форми образотворчого мистецтва, як цифровий Matte Painting, Kitbashing, VJ-інг, відеоінсталяція, в яких використовуються інтегровані засоби художньої виразності із залученням відео, віртуальної та доповненої реальності, штучного інтелекту тощо.

Виникнення й розповсюдження нових цифрових форм образотворчого мистецтва призводить до необхідності перебудови методик викладання цього мистецтва на всіх освітніх рівнях, починаючи від початкової школи. Проаналізовано значну кількість освітніх ресурсів цифрової доби: е-підручники з інтегрованого курсу «Мистецтво» для початкової школи; освітні чат-боти та чат-уроки; інтерактивні 3D-сцени; навчально-ігрові цифрові офлайн-засоби для використання на уроках образотворчого мистецтва в початковій школі. Рекомендовано також залучати здобувачів до відвідування музеїв, обладнаних сучасною технікою, онлайн-музеїв, а також музеїв цифрового мистецтва, що значно розширить горизонти творчої діяльності учнів та дозволить їм долучитись до нових мистецьких жанрів цифрової доби.

Посилання

Lopes, D. M. (2010). A Philosophy of Computer Art. Routledge.

Ozdemir, D. (2022). A conceptual framework on the relationship of digital technology and art. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 4(1), 121-134. https://doi.org/10.46328/ijonses.313.

Thomson-Jones, K. & Shelby, M. (2023). The Philosophy of Digital Art. The Stanford Encyclopedia of Philosophy / Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.). https://plato.stanford.edu/archives/win2023/entries/digital-art.

Бай, І. (2017). Актуальні питання навчання образотворчого мистецтва в початкових класах. Освітній простір України, 9(9), 159-162. https://doi.org/10.15330/esu.9.159-162.

Блудов, А. (2023). Особливості формування процесу викладання цифрового живопису. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», 33, 106114. https://doi.org/10.32782/2411-3034-2023-33-13.

Демченко, І. І., Пічкур, М. О. & Близнюк, Т. О. (2009). Творчий розвиток учнів початкової школи засобами образотворчого мистецтва: монографія. Київ: Оміда.

Державний стандарт початкової освіти : постанова КМ України від 21.02.2018 р. № 87. (2018). https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti.

Ілійчук, Л. (2020). Електронний підручник як інноваційний засіб навчання. Освітні обрії, 1(50), 6165. http://lib.pnu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/11741/1/4076-96-8645-1-10-20200729.pdf.

Ковальов, О. (2019). Образотворче мистецтво в школі 17 класи: навчальний посібник. Суми: Університецька книга.

Комаровська, О. А. & Просіна, О. В. (2020). Мистецька освіта: вектори реформування. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2 (1), 16. https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/download/45/77.

Концепція сучасної мистецької школи. 09.08.2018 № 686. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1004-18?lang=uk#Text.

Красовська, О. О. (2020). Образотворче мистецтво з методикою викладання у початковій школі: навчально-методичний посібник. Рівне: Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука. https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/bitstream/123456789/3477/1.pdf.

Малицька, О. В. (2016). Образотворче мистецтво з методикою навчання : навч.-мет. посіб. Бердянськ.

Масол, Л., Гайдамака, О. & Колотило, О. (2020). Мистецтво. 3 клас. Електронний додаток. Київ: Генеза. https://geneza.ua/product/989.

Масол, Л. М. (2019). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа : методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1–2 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ : Генеза.

Масол, Л. М. (2020). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа : методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 3–4 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ : Генеза.

Нова українська школа : Концептуальні засади реформування середньої освіти від 27 жовтня 2016 р. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html.

Пилипчук, О., Шендрик, І., & Полубок, А. (2023). Можливості сучасних комп’ютерних технологій з використанням штучного інтелекту у створенні об’єктів образотворчого мистецтва. Містобудування та територіальне планування, 84, 251–262. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2023.84.251-262.

Пічкур, М. О., Сотська, Г. І., Демченко, І. І., Король, А. М., & Гордаш, А. М. (2020). Митець інформаційного покоління: академічна і цифрова парадигма образотворчої підготовки у вищій школі. Інформаційні технології і засоби навчання, 79 (5), 296–312. https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.2927.

Положення про електронний підручник. 02.05.2018 р. № 440. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18

Рубля, Т. Є., Щеглова, Т. Л., Мед, І. Л., & Феник, І. Б. (2018). Мистецтво. Електронний підручник інтегрованого курсу для 1 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Ranok. https://www.mozaweb.com/uk/course.php?cmd=single_book&bid=UA-RNK-44290&list=toc; https://api.izzi.digital/preview/page/276839

Сєрих, Л. В. (2021). Техніки образотворчого (візуального мистецтва): мистецтво НУШ. Суми: КЗ СОІППО. http://ir.soippo.edu.ua/handle/123456789/345.

Совгира, Т. І. (2020). Цифрові технології в сучасному візуальному мистецтві. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», 42, 65–71. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207634

Храмова-Баранова, О. Л. (2023). Цифровий живопис: становлення та перспективи. Культура і сучасність : альманах, 1, 49–55.

Цугорка, О. (2015). Образотворче мистецтво і можливості новітніх технологій. Культура і сучасність, 2, 111118. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2015.146974.

Шевнюк, О. Л. (2015). Взаємодія творчих та методичних інновацій як концептуальна основа системи підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Мистецтво та освіта, 3 (77), 811.

Шевнюк, О. Л. (2019). Зміст магістерської підготовки вчителів образотворчого мистецтва в умовах євроінтеграційних процесів (скандинавський досвід). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 176, 4347. https://cusu.edu.ua/images/download-files/naukovi-zapysky/176/nz_176-43-47.pdf.

Шевнюк, О. Л. (2021). Структура дидактичних форм навчання студентів образотворчого мистецтва у закладах вищої освіти. Мистецтво та освіта, 2 (100), 1317.

Шевнюк О. Л. (2017). Методика навчання образотворчого мистецтва у вищих навчальних закладах: навч. посіб. Київ: Освіта України.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-07

Як цитувати

Гаврілова, Л. (2024). ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ВИКЛАДАННЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РЕФОРМУВАННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (21), 5–18. https://doi.org/10.31865/2414-9292.21.2024.307964

Номер

Розділ

Статті