ГЕНДЕРНИЙ АУДИТ В ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРИНЦИПУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РІВНИХ ПРАВ ТА МОЖЛИВОСТЕЙ ЖІНОК І ЧОЛОВІКІВ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.19.2023.289630Ключові слова:
гендерна рівність, фахова передвища освіта, гендерний аудит, середовище закладу освітиАнотація
У статті висвітлено важливість гендерного розвитку здобувачів і здобувачок освіти в період професійної підготовки майбутніх педагогічних фахівців і фахівчинь у педагогічних закладах фахової передвищої освіти, що зумовлено суспільним запитом щодо професійної підготовки педагогічних кадрів, які здатні виховувати молоде покоління ґрунтуючись на принципах гендерної рівності та недискримінації. Обґрунтовано, що у педагогічних закладах фахової передвищої освіти необхідно налагодити своєчасний та комплексний супровід освітнього процесу, створити освітнє середовище та організаційно-просторові умови, згідно до низки законодавчих документів щодо гендерної рівності і недискримінації. Авторкою доведено, що створення відповідного освітнього середовища і впровадження гендерночутливого простору стає можливим завдяки якісному дослідженню внутрішнього та зовнішнього середовища закладу освіти, що складає зовнішню ситуацію розвитку особистості на ранньому етапі професійного становлення.
На сьогоднішній день, практичним інструментом для оцінки того, наскільки принципи гендерної рівності втілюються у функціонуванні закладу, є методика гендерного аудиту. Розкрито суть і особливості організації гендерного аудиту у закладах освіти. Модифікований варіант методики застосовано авторкою у дослідженні освітнього середовища педагогічних фахових коледжів. Це дозволило окреслити низку проблемних тенденцій, які є типовими для закладів освіти цього рівня.
У статті висвітлено можливості поліпшення умов гендерної соціалізації здобувачів і здобувачок освіти, а також найважливіші кроки у формуванні сприятливого освітнього середовища у закладах фахової передвищої освіти, що ґрунтувалися на результатах гендерного аудиту.
Посилання
А. с. 108932. Літературний письмовий твір наукового характеру «Паспорт опитувальника «Індекс гендерного розвитку особистості» для вивчення стану розвитку гендерної соціальності здобувачів освіти у педагогічних закладах фахової перед вищої освіти» / Ю.С. Нечитайло. № с202106140; заявл. 03.09.21; опубл. 25.10.21.
Гендерний аудит або перші кроки до затишної школи для всіх. ГІАЦ «КРОНА» (відео). URL: https://www.youtube.com/watch?v=ZCzpuASp6PI
Гендерний освітній експеримент: шкільна революція від ГІАЦ «КРОНА» і партнерів. Гендер в деталях. URL: https://genderindetail.org.ua/season-topic/osvita-i-prosvita/genderniy-osvitniy-experiment-shkilna-revolyutsiya-vid-giats-krona-i-partneriv-134112.html
Кікінежді, О. & Кізь, О. (2021). Проблема розвитку еґалітарної особистості майбутнього педагога: освітній контент. Психологічні ресурси в умовах життєвої та суспільної кризи: соціальний та особистісний виміри: кол. монографія / наук. ред. Блинова О. Херсон : ФОП Вишемирський В. 66–90.
Кікінежді, О. & Кізь, О. (2021). Університет як середовище становлення еґалітарної особистості майбутнього педагога. Modern science and practice : The VII International Science Conference, Boston, USA. 114–117. URL: http://ir.librarynmu.com/bitstream/123456789/2306/1/VII-Conference-Modern-science-and-practice.pdf#page=115
Кравченко, А. & Нечитайло, Ю. & Какадій, В. (2021). Гендерночутливий підхід як основа забезпечення якості освітніх послуг з профорієнтації та професіоналізації учнівської молоді в нових соціокультурних умовах. Соціальна робота та соціальна освіта, Вип. 2(7), 88–116. URL: http://srso.udpu.edu.ua/article/view/244090
Кравченко, Т. (2010). Теоретико-методичні засади соціалізації дітей шкільного віку у взаємодії сім’ї і школи : автореф. дис. … докт. пед.наук. Київ.
Лукашевич, М. & Семигіна, Т. (2007). Соціальна робота (теорія і практика) : навчальний посібник. Київ : ІПК ДСЗУ.
Марущенко, О. (2013). «Прихований навчальний план» сучасної школи: методологія та структурування предмету дослідження. Гендер-PRO: зб. наук. праць. Вип. 1, 57–64.
Нечитайло, Ю. (2019). Розвиток ґендерної соціальності особистості в онтогенезі та її формування в освітньому процесі закладу фахової передвищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер. 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. Київ, Вип. 72 (т. 2), 62‒70. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30029
Павлущенко, Н. (2018). Гендерночутливе освітнє середовище як педагогічна умова використання гендерного підходу в початковій освіті. Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, відповіді на виклики сьогодення: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 23–26. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/10407/1/6.pdf
Рассказова, О., Онипченко, О. & Чернецька, Ю. (2016). Діяльність осередків гендерної освіти ВНЗ як умова імплементації гендерного компонента в освіту: досвід роботи ЦГО ХГПА. Гендерна парадигма освітнього простору, № 3, 165–173. URL: https://gendercenter.sumdu.edu.ua/images/docs/3.4.2016.pdf
Рассказова, О. & Тарасенко, Н. (2015). Досвід роботи осередків гендерної освіти педагогічного вищого навчального закладу. Гендерна парадигма освітнього простору : зб. наук. праць, № 1, 132–135. URL: https://genderindetail.org.ua/library/osvita/genderna-paradigma-osvitnogo-prostoru-1341009.html
Рассказова, О., Чернецька, Ю. & Онипченко, О. (2015). Ґендерний аудит освітнього середовища педагогічного ВНЗ як інноваційна форма імплементації ґендерного компонента у вищу освіту. Ґендерна парадигма освітнього простору : зб. наук. праць, № 2, 123‒136.
Рогальська, І. (2009). Теоретико-методичні засади соціалізації особистості у дошкільному дитинстві : автореф. дис… докт. пед. наук. Луганськ.
Світайло, Н., Савельєва, Ю. & Давліканова, О. (2016). Гендерний аудит діяльності вищих навчальних закладів : практ. посіб. / Фонд ім. Фрідріха Еберта. Представництво в Україні. СУМ ДУ. 38. URL: https://gendercenter.sumdu.edu.ua/images/docs/12345.pdf
Титаренко, Т., Кочубейник, О. & Черемних, К. (2014). Психологічні практики конструювання життя в умовах постмодерної соціальності : монографія. Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соціальної та політичної психології. Київ : Міленіум.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).