МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАЦІЯ В ОСВІТІ ЯК ІМПЕРАТИВ ДЕМОКРАТИЧНОГО РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.260021Ключові слова:
демократизація, євроінтеграція, міжкультурна комунікація, міжкультурний діалог, освітній процес, свобода, рівність, толерантністьАнотація
У статті порушено проблему сприяння демократичному розвитку суспільства та визначення ролі міжкультурної комунікації в цьому процесі. Актуальність проблематики обґрунтована, спираючись на сучасну нормативно-правову базу, розроблену та запроваджену урядом України для інтенсифікації процесів євроінтеграції. Автором проаналізовано низку досліджень іноземних та вітчизняних науковців, що висвітлюють питання демократизації освіти та суспільства в цілому (В. Андрущенко, Л. Карташова, О. Царенко, E. Bäckman, B. Trafford), запровадження міжкультурної комунікації в освіті (П. Кендзьор, О. Кондратьєва, M. Byram, J. Banks, Ch. Sleeter). Доведено, що демократизація в освіті є однією із тенденцій розвитку сучасного європейського суспільства. Визначено роль міжкультурної комунікації та міжкультурного діалогу в процесах демократизації. Надано уточнене визначення понять «міжкультурна комунікація», «міжкультурний діалог», «толерантність». Сформульовано та розкрито сутність основоположних принципів демократизації на основі запровадження міжкультурної комунікації в освіті, а саме: свобода вибору, свобода самовираження, взаємоповага до людської гідності, рівність та толерантність.
Посилання
Андрущенко, В. (2014). Демократична культура особистості: проблема формування. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія, 32, 5–9. URL http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2014_32_2
Бацевич, Ф. С. (2004). Основи комунікативної лінгвістики. Київ: Академія.
Бенедек, В. & Кеттеман, М. (2013). Свобода вираження поглядів та Інтернет. Страсбург: Видавництво Ради Європи
Кабінет Міністрів України. (2014). Асоціація між Європейським Союзом та Україною. URL https://www.kmu.gov.ua/en/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu
Кендзьор, П. (2017). Полікультурне виховання учнів у системі діяльності загальноосвітнього навчального закладу (теорія і методика). (Дис. д-ра пед. наук). Київ: Академія педагогічних наук України. Інститут проблем виховання.
Кондратьєва О. М. (2017). Формування полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи (на засадах лінгвокраїнознавчого підходу). (Дис. канд. пед. наук). Київ: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова.
Міністерство освіти і науки України. (2019). Концепція розвитку англійської мови в університетах. URL https://mon.gov.ua/ua/news/mon-stvorilo-koncepciyu-rozvitku-anglijskoyi-v-universitetah-u-dodatku-riven-v1-obovyazkova-umova-vstupu-v2-vipusku-vikladannya-profilnih-disciplin-inozemnoyu-ta-movni-skriningi
Лощенова, І. Ф. (2004). Полікультурне виховання майбутніх учителів у процесі вивчення іноземних мов. (Дис. ... канд. пед. наук). Київ: Ін-т пробл. виховання АПН України.
Моцар, М. М. (2018). Формування полікультурної компетентності майбутніх перекладачів з використанням технологій дистанційного навчання. (Дис. канд. пед. наук). Київ: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова.
Верховна Рада України. (2019). Про цілі сталого розвитку на період до 2030 р. URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text
Силадій, І. М. (2019). Демократизація як свобода вибору моделі освітнього процесу. Освітній дискурс. Гуманітарні науки, 13, 45–56. URL http://nbuv.gov.ua/UJRN/eddcsp_2019_13_6
Міністерство освіти і науки України. (2020). Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. URL https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
Хамітов, Н., Крилова, С., Розова, Т., & Мінева, С. (2014). Філософський антрополоічний словник. Київ: КНТ.
Царенко, О. О. (2013) Політична культура як чинник впливу на політичну поведінку громадян. Панорама політологічних студій, 10, 176-182.
Apple, M. W. & Beane, J. A. (2007). Democratic schools: Lessons in powerful education. Portsmouth: Heinemann.
Bäckman, E. & Trafford, B. (2007). Democratic Governance of Schools. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
Banks J. A. (2004). Hand of Research on Multicultural Education. 2nd ed. J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.). San Francisco: Jossey-Bass.
Council of Europe. (2013). European Convention on Human Rights. URL https://www.echr.coe.int/documents/convention_eng.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).