ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.260019Ключові слова:
медіаграмотність, медіаосвіта, вчителі освітньої галузі «Мистецтво», система підвищення кваліфікації вчителів, заклади післядипломної педагогічної освітиАнотація
Формування медіаграмотності вчителів мистецьких дисциплін у закладах післядипломної педагогічної освіти є одним із актуальних завдань в системі підвищення кваліфікації вчителів закладів загальної середньої освіти. Для організації цього процесу авторами статті було проаналізовано питання організації післядипломної педагогічної освіти вчителів, зокрема фахівців мистецької освітньої галузі, сучасні наукові розвідки й наявний досвід підвищення кваліфікації вчителів освітньої галузі «Мистецтво», а також розроблено модель формування медіаграмотності цих вчителів. Аналіз теоретико-методологічного підґрунтя моделі та її структури - мета статті. Формування медіаграмотності вчителів мистецьких дисциплін у закладах післядипломної педагогічної освіти розглядається як спеціально організований освітній процес, побудований на теоретичному підґрунті науково-методологічних підходів, здійснюється на основі використання доцільно відібраних форм, методів, засобів навчання, характерних для сучасної практики освіти дорослих, з урахуванням процесів інтенсивної медіатизації шкільної освіти та необхідності грамотного використання медіазасобів в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.
Посилання
Бескорса, О. С. (2020). Теоретичні і методичні засади формування цифрової культури майбутніх учителів англійської мови початкової школи : монографія. Слов’янськ : Видавництво Б. І. Маторіна.
Биков, В. Ю. (2008). Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ : Атіка.
Болтівець, C. І. (2001). Андрагогіка. Енциклопедія Сучасної України (І. М. Дзюба та ін., Ред.). https://esu.com.ua/search_articles.php?id=44105.
Бусел, В. Т. (Ред.). (2005). Діяльність. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ: Ірпінь: Перун, 98.
Везетіу, К. В. (2013). Концепція розвитку післядипломної освіти в Україні. Advanced Technologies оf Science аnd Education : XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція. http://intkonf.org/vezetiu-kv-kontseptsiya-rozvitku-pislyadiplomnoyi-osviti-v-ukrayini/.
Гаврілова, Л. Г. (2015). Система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова.
Гершунский, Б. С. и Малькова, З. А. (1990). Педагогические аспекты концепции непрерывного образования. Теоретико-методологические и прикладные проблемы развития единой системы непрерывного образования : материалы конференции. Москва : изд. АПН СССР.
Іонова, О. М. (2012). Системний та синергетичий підходи. Наукові підходи до педагогічних досліджень : колективна монографія (В. Лозова, Ред). Харків : Вид-во Віровець А. П. 22–81.
Кириченко, M. (2017). Інформаційна аксіологія як вчення про цінності ідеології інформаційного суспільства. Філософія та політологія в контексті сучасної культури, 1, 185–191. https://fip.dp.ua/index.php/FIP/article/view/862.
Клясен, Н. Л. (2014). Діяльність закладів післядипломної педагогічної освіти в умовах модернізації освітньої галузі в Україні. Післядипломна освіта в Україні, 2, 10–13. URL: http://www.airo.com.ua/diyalnist-zakladiv-pislyadiplomnoyi-pedagogichnoyi-osviti-v-umovah-modernizatsiyi-osvitnoyi-galuzi-v-ukrayini/.
Ковальова, С. В. (2007). Розвиток творчої активності вчителів музики в системі підвищення кваліфікації : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ: Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України.
Козир, А. В. (2011). Акмеспрямовані стратегії формування фахової майстерності майбутнього вчителя музики. Теорія та методика мистецької освіти. Наукова школа Г. М. Падалки : колективна монографія (А. В. Козир, Ред.). Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 56–91.
Колеснікова, І. В. (2018). Розвиток медіакультури вчителів у закладах післядипломної педагогічної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; 015. Житомир: Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка.
Комаровська, О. А. та Просіна, О. В. (2020). Мистецька освіта : вектори реформування. Вісник НАПН України, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-3-3.
Кондратова, Л. Г. & Ружицький, В. А. (2020). Професійний розвиток вчителів мистецьких дисциплін у післядипломній освіті. Vector оf Modern Pedagogical аnd Psychological Science іn Ukraine аnd EU Countries, 32–336. DOI 10.30525/978-9934-588-37-2.1.19.
Кондратова, Л. Г. (2019a). Методологічні підходи до розвитку педагогічної майстерності вчителів музичного мистецтва в системі післядипломної педагогічної освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі, 64 (1), 120–123. http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/64/part_1/26.pdf.
Кондратова, Л. Г. (2019b). Професійний саморозвиток вчителів музичного мистецтва в інформальній освіті. Virtus. Scintific Journal, 35, 118–122. https://cutt.ly/8F4Ff7z.
Леонтьев, А. Н. (2004). Деятельность. Сознание. Личность. Москва : Смысл ; Академия.
Лодатко, Є. О. (2011). Педагогічні моделі, педагогічне моделювання і педагогічні вимірювання : that is that? Педагогіка вищої школи : методологія, теорія, технології. Вища освіта України : Теоретичний та науково-методичний часопис, 3 (1), 339–344.
Лозова, В. І. & Троцко, Г. В. (2002). Теоретичні основи виховання і навчання : навчальний посібник. Xарків : Видавництво «ОВС».
Марчук, А. В. (2020). Андрагогіка : навч. посіб. Львів : ЛьвДУВС.
Масол, Л. М. (2019). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа : методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1–2 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ : Генеза.
Масол, Л. М. (2020). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа : методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 3–4 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ : Генеза.
Михеев, В. И. (2006). Моделирование и методы теории измерений в педагогике. Москва : КомКнига.
Ничкало, Н. (2009). Андрагогіка в системі педагогічних наук. Освіта дорослих : теорія, досвід, перспективи, 1, 7–20. http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2009_1_4.
Отич, О. (2017). Освіта дорослих у суспільстві знань. Освіта дорослих у перспективі змін : інновації, технології, прогнози : монографія. Ніжин : Видав. ПП Лисенко М. М. 31–47.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 р. № 776. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti
Про затвердження Концепції художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах та Комплексної програми художньо-естетичного виховання у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах : Наказ МОН України від 25 лютого 2004 р. № 151/11. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1_11290-04#Text
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16 січня 2020 р. № 463-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Просіна, О. В. (2019). Підготовка педагогів мистецьких дисциплін в умовах неформальної освіти. Мистецтво та освіта, 3 (93). https://doi.org/10.32405/2308-8885-2019-3-54-57
Рибалко, Л. С. (2007). Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект) : монографія. Запоріжжя : ЗДМУ.
Ружицький, В. А. (2010). Теорія і методика розвитку професійних умінь учителів образотворчого мистецтва у системі післядипломної освіти : науково-методичний посібник. Біла Церква : КОІПОПК.
Соломаха, С. О. (2016). Художні стратегії діяльності мистецько-педагогічної майстерні у процесі підвищення кваліфікації викладачів мистецьких дисциплін. Духовність особистості : методологія, теорія і практика, 2(83). 187–196. http://oaji.net/articles/2017/690-1538814214.pdf.
Сотська, Г. І. (2011). Теоретичні та методичні засади формування естетичної культури майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми, 28. 472–477. https://cutt.ly/NF4SDTQ.
Шабанова, Ю. О. (2014). Системний підхід у вищій школі : підручник для студентів магістратури. Донецьк : МОН України ; Нац. гірн. ун-т.
Шайгородський, Ю. (2012). Цінності як детермінанти суспільного розвитку. Сучасна українська політика, 26, 219–228. https://core.ac.uk/download/pdf/32310638.pdf.
Щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти : Лист МОН України №1/9-141 від 04 березня 2020 р. https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti
ЮНЕСКО визначила п’ять принципів медійної та інформаційної грамотності. UKRINFORM.UA: веб-сайт. 26.02.2017. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2182980-unesko-viznacila-pat-principiv-medijnoi-ta-informacijnoi-gramotnosti.html
Юрченко, В. М. (2012). Становлення системного підходу як методологічного засобу розробки та систематизації наукових знань. Проблеми сучасної психології, 15, 780–792.
Education 2030 : Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4 : Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. UNESDOC Digital Library. 2016. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656?posInSet=1&queryId=a3f336a0-efe2-411f-9d66-23f0a0e55d15.
Scheerens, J. (2010). Teachers’ professional development. Europe in international comparison. An analysis of teachers’ professional development based on the OECD’s Teaching and Learning International Survey (TALIS). Luxembourg : Office for Official Publications of the European Union.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).