УМОВИ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ ЯК ПРИЧИНА ФОРМУВАННЯ СИНДРОМУ ГОСПІТАЛІЗМУ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ З ДИТЯЧИМ ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ

Автор(и)

  • Тетяна Сняткова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.260016

Ключові слова:

госпіталізм, ранній вік, депривація, сімейне виховання, дитячий церебральний параліч

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування синдрому госпіталізму в дітей раннього віку з ДЦП, що виникає внаслідок тривалої розлуки з найближчими людьми, які їх доглядають. Причини виникнення госпіталізму в дітей раннього віку з ДЦП пов’язані з втратою емоційних зв’язків з матір’ю внаслідок тривалого лікування в медичних закладах; з умовами виховання в соціально неблагополучних сім’ях; з розміщенням в дитячих будинках. Емпірично досліджено стан нервово-психічного розвитку дітей раннього віку з ДЦП, доведено, що в дітей, які виховуються в сім’ї, порушені емоційна та моторна сфери розвитку. У дітей з ДЦП, які проживають в інтернатах, виявлено більше порушень, що вказують на синдром госпіталізму (відставання в моторному, мовленнєвому, емоційному розвитку, у соціальній взаємодії). Доведено обумовленість відставання в нервово-психічному розвитку у дітей з ДЦП умовами їх проживання і сімейного виховання.

Посилання

Бевз, Г. М. (2006). Прийомні сім’ї (оцінка створення, функціонування та розвитку). Київ: Главник.

Бочаріна, Н. О. (2016). Особливості розвитку особистості дитини в умовах психічної депривації. Молодий вчений, № 6 (33). 98–402.

Волинець, Л. С., Капська, А. Й. & Комарова, Н. М. (2000). Соціальне становлення дитини у прийомній сім`ї: соціальний супровід : навч.-метод. посіб. Київ: Український інститут соціальних досліджень.

Гасюк, Н. І. (2015). Оцінка психомоторного розвитку передчасно народжених дітей на першому році життя. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник української медичної стоматологічної академії, 15, 3-1 (51), 368–371.

Гошовський, Я. О. (2015). Феноменологія інституційної депривації: ревіталізаційні аспекти. Психологічні перспективи, 26, 84–96.

Дмитріюк, Н. С. (2015). Науково-практичний аспект проблеми депривованої особистості. Актуальні проблеми психології, 1(42), 128–133.

Єржабкова, Б. (2003). Вибрані питання соціальної педагогіки. Дрогобич : Вимір.

Лангмейер, Й. & Матейчек, З. (2004). Психическая депривация в детском возрасте. Прага : Мед. Изд-во «Авиценум».

Левченко, И. Ю., Приходько, О. Г. & Гусейнова, А. А. (2008). Детский церебральный паралич: Коррекционно-развивающая работа с дошкольниками. Москва : Книголюб.

Мамайчук, И. И. (2006). Психологическая помощь детям с проблемами в развитии. Санкт-Петербург: Речь.

Манохіна, І. В. (2012). Соціально-педагогічна робота з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. Дніпропетровськ.

Пантюхина, Г. В., Печора, К. Л. & Фрухт, Э. Л. (2010). Методы диагностики нервно-психического развития детей раннего возраста. Москва. URL: http://karagai-edu.ru/upload/versions/24502/37724/Metodika_diagnostiki_NPR_polnyj_variant.pdf.

Печора, К. Л. & Пантюхина, Г. В. (2010). Диагностика нервно-психического развития детей 2-3-го года жизни. Москва: Сфера.

Приходько, О. Г. (2008). Ранняя помощь детям с церебральным параличом в системе комплексной реабилитации : монография. Санкт-Петербург.

Рахманов, Р. В. (2015). Психічний стан батьків, які виховують дітей з дитячим церебральним паралічем (клініко-психіатричне дослідження). Психіатрія, неврологія та медична психологія, 2 (4), 42–48.

Семёнова, К. А., Мастюкова, Е. М., & Смуглин, М. Я. (2013). Клиника и реабилитационная терапия детских церебральных параличей. Москва: Книга по Требованию.

Тунтуєва, С. В. (2015). Соціально-психологічні особливості дітей, які розлучаються із біологічними сім’ями. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, № 1 (290), 193–198.

Устинова, Е. И. (2007). Становление предметного сознания у детей, воспитывающихся в условиях коммуникативно депривированной социальной среды. Вестник Томского государственного университета, 300-1, 205–208.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-26

Як цитувати

Сняткова, Т. . (2022). УМОВИ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ ЯК ПРИЧИНА ФОРМУВАННЯ СИНДРОМУ ГОСПІТАЛІЗМУ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ З ДИТЯЧИМ ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(17), 139–152. https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.260016

Номер

Розділ

Статті