НАВЧАЛЬНИЙ КУРС «ТЕОРІЯ ОСВІТОЛОГІЇ» В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ТРЕТЬОГО (ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.259978Ключові слова:
здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, доктор філософії (PhD), освітня (освітньо-наукова) програма, заклад вищої освіти, освітологія, навчальна дисципліна «Теорія освітології»Анотація
У статті зазначено, що підготовка майбутніх викладачів, науковців (фахівців, здатних вчитися та навчати інших, проводити наукові дослідження тощо) у галузі вищої освіти є пріоритетним завданням закладів вищої освіти. Констатовано, що професійному становленню здобувачів третього освітнього (освітньо-наукового) рівня, умінню розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та/чи дослідницько-інноваційної діяльності допомагає навчальна дисципліна «Теорія освітології», метою якої є забезпечувати поглиблену теоретичну підготовку щодо розуміння галузі освіти в її сталому розвитку та сприяти формуванню знань про здобутки та суперечності в теорії та практиці функціонування сучасних освітніх систем; розвиток професійної компетентності менеджерів освіти на основі вивчення освітології як галузі міждисциплінарного наукового знання. Зазначено, що під час ознайомлення з навчальною дисципліною «Теорія освітології» у здобувачів розширюються та поглиблюються теоретичні знання щодо освітології як галузі міждисциплінарного наукового знання; генезису поняття «освіта», основних характеристик та ознак сучасної освіти; едукології, освітознавства та освітології як новітніх інтегральних наук та досвіду їх застосування в системі освіти, зокрема й навчальній діяльностіь ЗВО; інноваційної освітньої діяльності, інноваційної політики ЗВО, особливостей здійснення інноваційної діяльності в реаліях сучасних суспільних трансформацій, стану та завдань інноваційної політики в системі освіти в Україні та ступеня її ефективності, формуються уявлення про становлення нового інтегрованого напряму осягнення освіти в контексті тенденцій сучасного цивілізаційного розвитку суспільства; освіти як галузі життєдіяльності людини і як соціального інституту; європейських стратегій розвитку освітніх систем; конкуренції та конкурентоспроможності освітніх систем тощо. Наведено приклади завдань практичних занять і самостійної роботи для засвоєння навчального матеріалу та поточного контролю. Підкреслено, що для організації навчання активно впроваджують поєднання традиційних та інтерактивних форм і методів навчання з використанням інноваційних технологій. Наголошено, що означений курс сприяє фундаменталізації знань, що забезпечує найвищий рівень теоретичних узагальнень і поширення їх під час вивчення фахових методик і спеціальних дисциплін, інтеграції, відповідно до свого предмету знань у філософські, соціологічні, педагогічні, психологічні науки.
Посилання
Вступ до освітології: навчальний посібник. (2017). Упоряд.: В.О. Огнев’юк, С.О. Сисоєва. Київ: ВП «Едельвейс».
Закон України «Про вищу освіту» від 01.01.2014 р. (зі змінами від 02.11.2021 р. № 1838-IX). Відомості Верховної Ради (ВВР), 2021, № 47, ст. 384. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Методичні вказівки до вивчення навчальної дисципліни «Теорія освітології» для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки денної та заочної форми навчання. (2021). Уклад.: О. Г. Коркішко. Слов'янськ: ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет».
Огнев’юк, В. О. (2009). Освіта – сутність часу! Коментарі до Інформаційного збірника МОН України. № 11. URL: www.ippo.org.ua/files/новини/ОСТАННІ_НОВИНИ/ 2009/.../2.do
Освітня (освітньо-наукова) програма «Освітні, педагогічні науки» підготовки здобувачів третього освітнього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 – Освітні, педагогічні науки / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», 2021. URL: https://ddpu.edu.ua/pvs/images/Освітньо-наукова%20програма%202021р.pdf
Освітологія: хрестоматія. (2013). Укладачі: Огнев’юк В.О., Сисоєва С.О. Київ: ВП «Едельвейс».
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).