ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ТА МУЗИКИ В УМОВАХ МАГІСТРАТУРИ
Ключові слова:
компетентність, компетенція, компетентний, професійна компетентність, музично-естетична компетентність, освітньо-професійна програма, майбутні вчителі початкової школи та музики, магістрАнотація
У статті зазначено, що особливе місце в загальнодержавній системі освіти України посідає підготовка вчителів початкових класів у закладах вищої освіти до освітньої діяльності, що зумовлює низку актуальних завдань, одним із яких є формування музично-естетичної компетентності. Підкреслено, що основними поняттями, якими оперують сучасні науковці, звертаючись до питань компетентнісного підходу, є «компетентність», «компетенція», «компетентний», «професійна компетентність» тощо. Констатовано, що музично-естетична компетентність учителя інтегрує в собі здатність до психолого-педагогічної підготовки, постійного вдосконалення професійної кваліфікації, стимулювання творчої самореалізації особистості учня, виховання художньо-естетичних інтересів і потреб, творчого підходу до справи, любові до дітей, розвитку їхніх умінь, естетичних смаків тощо, що вимагає глибоке знання гуманітарних і спеціальних дисциплін. Зазначено, що структуру музично-естетичної компетентності майбутніх учителів початкових класів складають компетенції: мотиваційно-ціннісна, знаннєва, операційно-діяльнісна, оцінно-рефлексивна. Проаналізовано освітньо-професійну програму «Початкова освіта» за спеціальністю 013 Початкова освіта та розглянуто освітні компоненти, що цілеспрямовано впливають на формування музично-естетичної компетентності майбутніх учителів початкової школи та музики.
Посилання
Беземчук, Л. (2012) Забезпечення професійної компетентності майбутнього вчителя музики в умовах магістратури. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: зб. наук. праць. Харків, Україна: Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди, 37, 11–21.
Берека, В.Є., Галас, А.В. (2018). Професійна компетентність вчителя початкових класів: навчально-методичний посібник для вчителів. Харків, Україна: Вид-во «Ранок».
Бусел, В.Т. (Ред.). (2005). Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ; Ірпінь, Україна: Перун.
Гаврілова, Л., Орєхова, В. (2017). Структура мистецтвознавчої компетентності майбутніх учителів музики початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 5, 230–240.
Закон України Про вищу освіту. № 1556-VII. (2014, 1 липня). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Зимняя, И.А. (2003). Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования. Высшее образование сегодня, 5, 34–42.
Карпова, Л.Г. (2004). Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Харків, Україна: Харківський держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди.
Ковальчук, В.А. (2016). Професійна підготовка майбутніх учителів до роботи в умовах варіативності освітньо-виховних систем: теорія, методика, практика: монографія. Житомир, Україна: Вид-во ЖДУ ім. І. Я. Франка.
Козир, А.В. (2012). Педагогічні умови формування професійної майстерності викладачів мистецьких дисциплін. Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка, 11 (246), 11–17.
Кузьмина, Н.В. (1990). Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. Москва, Россия: Высшая школа.
Митина, Л.М. (2003). Психологическое сопровождение выбора профессии: научно-методическое пособие. Москва, Россия: Флинта.
Міністерство освіти і науки України – нова українська школа. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Овчарук, О.В. (Ред.). (2004). Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. Київ, Україна: «К.І.С».
Освітньо-професійна програма «Початкова освіта» (для неспоріднених спеціальностей). (2019). Слов’янськ, 15. URL: http://www.slavdpu.dn.ua/images/stories/news/2019/opp/OPP_pochat_mag.pdf
Падалка, Г.М. (2008). Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ, Україна: Освіта України.
Совік, Т.В. (2014). Сутність і структура музично-естетичної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Педагогічна освіта: теорія і практика, 17, 315–320.
Хуторской, А.В. (2003). Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения. Москва, Россия: Изд-во МГУ.
Шишов, С.Е., Кальней, В.А. (2000). Школа: мониторинг качества образования. Москва, Россия: Педагогическое общество России.
Short, E.C. (1984). Competence: Inquiries into its Meaning and Acquisition in Educational Set-tings. Lanham etc.: University Press of America, VI.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).