ЦЕ СЛІД ПАМ’ЯТАТИ. ЦЕ СЛІД ЗНАТИ! Ознайомлення з творами про Чорнобильську трагедію на уроках позакласного читання в різних класах загальноосвітньої школи
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222959Ключові слова:
чорнобильська катастрофа, радіоактивне ураження, професійно-моральні якості пожежників, героїзм та самопожертва, тоталітарна безиціативність, трагічний пафос, ідеалізація, контраст, дискусія, проблемна ситуація та проблемне питання.Анотація
Об’єктом дослідження є художні та художньо-докуметальні твори, присвячені змалюванню подвигу пожежників, які першими почали вести боротьбу з атомною небезпекою, викликаною Чорнобильською катастрофою. Тексти підбиралися з урахуванням дидактико-емоційних можливостей учнів усіх трьох категорій сучасної загальноосвітньої школи: збірка оповідань Є. Гуцала «Діти Чорнобиля», повість О. Єсаулова «Мамо, а що це було?» (початкова школа), документальні повісті Л. Віриної «Тієї вогняної ночі», «Приборкувачі вогню» В. Трегубова, «Чорнобиль – трава гірка» Л. Даєна (для учнів середніх та старших класів).
Твори Є. Гуцала переважно сумовито-трагічного настрою, хоча й по-різному торкаються наслідків Чорнобильської катастрофи, що потребує різних методичних підходів під час їх розгляду. «Дитя від стронцію» – це душевний біль Мар’янки, яка розривається між любов’ю й ненавистю до вчительки-невістки (зачала дитя від загиблого від радіації брата Мар’янки Василя, що й примушує жінку зробити аборт) і бажанням самій народити хлопчика, схожого на брата. Тому й аналіз зосереджується на розгляді уривків, де дівчинка дає волю вираженню своїх почуттів. «Різдвяне оповідання» – непростий шлях подолання душевної самотності, налаштованості на власну смерть, що характеризують світовідчуття чорнобильської сироти Катрусі, за яку борються дід Ілько та тітка Онися. З цього приводу увага школярів зосереджується на розкритті настроїв дівчинки та їхніх змін завдяки спілкуванню з близькими їй людьми.
Розгляд повісті О. Єсаулова «Мамо, а що це було?» зосереджується на виявленні негативних наслідків панування тоталітарної радянської системи, що позначилася й на характері дій усіх причетних до чорнобильської катастрофи. Цим обумовлено те, що для обговорення пропонуються фрагменти проблемно-дискусійного характеру.
Твори, рекомендовані для середніх та старших класів, мають ряд спільних і водночас індивідуальних ознак, що й обумовлює підходи до їхнього розгляду. Акцентується увага на темпоритмові хронологічного викладу подій до та після вибуху реактора, що дозволяє збагнути звичайність і винятковість перших пожежників, які повели боротьбу не лише з вогнем, а і збунтованим атомом. Пропонується для обговорення й те, у чому письменники вбачають причини вибуху. Шляхом постановки низки проблемних питань учні підводяться до усвідомлення, що відповідь на це питання знаходиться не стільки в науково-технологічній площині, скільки в морально-етичних якостях усіх, хто був причетний до ЧАЕСПосилання
ww.hurtom.com/portal/10169/лідія-вірина-тієї-вогняної-ночі
Виховна година «Мужність і біль Чорнобиля». (б.д.). Взято з http://zakinppo.org.ua/cinnisne-stavlennja-do-suspilstva-derzhavi/141-5-9-klasi14/1337-vihovna-godina-muzhnist-i-bil-chornobil
Виховна година День вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. (б.д.). Взято з https://naurok.com.ua/post/yak-provesti-urok-do-dnya-vshanuvannya-likvidatoriv-avari-na-chornobilskiy-aes
Вірина, Л. (1989). Тієї вогняної ночі: Чорнобильська оповідь. Київ, Україна: Молодь.
Гуцало, Є. (б.д.). Дитя від стронцію. Гуцало Є. Діти Чорнобиля: оповідання. (С. 78-92). Київ, Україна.
Гуцало, Є. (б.д.). Діти Чорнобиля. Взято з https://www.pinterest.com/pin/299419075197144539/
Гуцало, Є. (1995). Плач у мороку ночі. Діти Чорнобиля: оповідання. (С. 37-51). Київ, Україна.
Гуцало, Є. (1995). Різдвяне оповідання. Діти Чорнобиля: оповідання. (С. 93-103). Київ, Україна.
Гуцало Євген Пилипович (б.д.). Взято з https://uk.wikipedia.org/wiki/Гуцало_Євген_Пилипович
Даєн, Л. (1988). Чорнобиль – трава гірка: док. повість. Київ, Україна: Веселка.
Єсаулов, О. (2016). Мамо, а що це було: повість. Київ, Україна.
Конторських, І. (б.д.). Зимову грозу зареєстрували в кількох областях України. Взято з https://expres.online/archive/news/2017/01/07/221694-zymovu-grozu-zareyestruvaly-kilkoh-oblastyah-ukrayiny
Мужність і біль Чорнобиля: Повість-хроніка: Поеми. Вірші. (б.д.). Взято з http://memorial.4uth.gov.ua/chernobyl-tragedy-that-will-remain-in-our-
Рекомендують діти. (б.д.). Взято з https://anyformatread.org/book/oleksandr-yesaulov-mamo-a-shcho-tse-bulo
Різдвяне оповідання (б.д.). Взято з https://uk.wikipedia.org/wiki/Різдвяне_оповідання
Твір-роздум на тему: «Ударив чорний дзвін...» (Чорнобильська трагедія і наша сучасність) (б.д.). Взято з https://academia.in.ua/навчальні-матеріали/твір-роздум-на-тему-«ударив-чорний-дзвін»-чорнобильська-трагедія-і-наша сучасність
Трегубов, В. (1988). Приборкувачі вогню. Повість-хроніка. Мужність і біль Чорнобиля: Повість-хроніка. Поеми. Вірші. Київ, Україна: Молодь.
Урок Чорнобиля: українські школярі знайомляться з трагедією «через емоції». (б.д.). Взято з https://www.dw.com/uk/урок-чорнобиля-українські-школярі-знайомляться-з-трагедією-через-емоції/a-14998922
Чорнобиль в українській літературі (б.д.). Взято з https://www.radiosvoboda.org/a/874584.html
Чорнобиль: що розповісти дітям? (б.д.). Взято з https://www.bbc.com/ukrainian/science/2013/04/130426_chornobyl_reaction_ko
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).