ЦЕ СЛІД ПАМ’ЯТАТИ. ЦЕ СЛІД ЗНАТИ! Ознайомлення з творами про Чорнобильську трагедію на уроках позакласного читання в різних класах загальноосвітньої школи

Автор(и)

  • Валерій Сиротенко
  • Анастасія Акритова

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222959

Ключові слова:

чорнобильська катастрофа, радіоактивне ураження, професійно-моральні якості пожежників, героїзм та самопожертва, тоталітарна безиціативність, трагічний пафос, ідеалізація, контраст, дискусія, проблемна ситуація та проблемне питання.

Анотація

Об’єктом дослідження є художні та художньо-докуметальні твори, присвячені змалюванню подвигу пожежників, які першими почали вести боротьбу з атомною небезпекою, викликаною Чорнобильською катастрофою. Тексти підбиралися з урахуванням дидактико-емоційних можливостей учнів усіх трьох категорій сучасної загальноосвітньої школи: збірка оповідань Є. Гуцала «Діти Чорнобиля», повість О. Єсаулова «Мамо, а що це було?» (початкова школа), документальні повісті Л. Віриної «Тієї вогняної ночі», «Приборкувачі вогню» В. Трегубова, «Чорнобиль – трава гірка» Л. Даєна (для учнів середніх та старших класів).

Твори Є. Гуцала переважно сумовито-трагічного настрою, хоча й по-різному торкаються наслідків Чорнобильської катастрофи, що потребує різних методичних підходів під час їх розгляду. «Дитя від стронцію» – це душевний біль Мар’янки, яка розривається між любов’ю й ненавистю до вчительки-невістки (зачала дитя від загиблого від радіації брата Мар’янки Василя, що й примушує жінку зробити аборт) і бажанням самій народити хлопчика, схожого на брата. Тому й аналіз зосереджується на розгляді уривків, де  дівчинка дає волю вираженню своїх почуттів. «Різдвяне оповідання» – непростий шлях подолання душевної самотності, налаштованості на власну смерть, що характеризують світовідчуття чорнобильської сироти Катрусі, за яку борються дід Ілько та тітка Онися. З цього приводу увага школярів зосереджується на розкритті настроїв дівчинки та їхніх змін завдяки спілкуванню з близькими їй людьми.

Розгляд повісті О. Єсаулова «Мамо, а що це було?» зосереджується на виявленні негативних наслідків панування тоталітарної радянської системи, що позначилася й на характері дій усіх причетних до чорнобильської катастрофи. Цим обумовлено те, що для обговорення пропонуються фрагменти проблемно-дискусійного характеру.

Твори, рекомендовані для середніх та старших класів, мають ряд спільних і водночас індивідуальних ознак, що й обумовлює підходи до їхнього розгляду. Акцентується увага на темпоритмові хронологічного викладу подій до та після вибуху реактора, що дозволяє збагнути звичайність і винятковість перших пожежників, які повели боротьбу не лише з вогнем, а і збунтованим атомом. Пропонується для обговорення й те, у чому письменники вбачають причини вибуху. Шляхом постановки низки проблемних питань учні підводяться до усвідомлення, що відповідь на це питання знаходиться не стільки в науково-технологічній площині, скільки в морально-етичних якостях усіх, хто був причетний до ЧАЕС

Посилання

ww.hurtom.com/portal/10169/лідія-вірина-тієї-вогняної-ночі

Виховна година «Мужність і біль Чорнобиля». (б.д.). Взято з http://zakinppo.org.ua/cinnisne-stavlennja-do-suspilstva-derzhavi/141-5-9-klasi14/1337-vihovna-godina-muzhnist-i-bil-chornobil

Виховна година День вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. (б.д.). Взято з https://naurok.com.ua/post/yak-provesti-urok-do-dnya-vshanuvannya-likvidatoriv-avari-na-chornobilskiy-aes

Вірина, Л. (1989). Тієї вогняної ночі: Чорнобильська оповідь. Київ, Україна: Молодь.

Гуцало, Є. (б.д.). Дитя від стронцію. Гуцало Є. Діти Чорнобиля: оповідання. (С. 78-92). Київ, Україна.

Гуцало, Є. (б.д.). Діти Чорнобиля. Взято з https://www.pinterest.com/pin/299419075197144539/

Гуцало, Є. (1995). Плач у мороку ночі. Діти Чорнобиля: оповідання. (С. 37-51). Київ, Україна.

Гуцало, Є. (1995). Різдвяне оповідання. Діти Чорнобиля: оповідання. (С. 93-103). Київ, Україна.

Гуцало Євген Пилипович (б.д.). Взято з https://uk.wikipedia.org/wiki/Гуцало_Євген_Пилипович

Даєн, Л. (1988). Чорнобиль – трава гірка: док. повість. Київ, Україна: Веселка.

Єсаулов, О. (2016). Мамо, а що це було: повість. Київ, Україна.

Конторських, І. (б.д.). Зимову грозу зареєстрували в кількох областях України. Взято з https://expres.online/archive/news/2017/01/07/221694-zymovu-grozu-zareyestruvaly-kilkoh-oblastyah-ukrayiny

Мужність і біль Чорнобиля: Повість-хроніка: Поеми. Вірші. (б.д.). Взято з http://memorial.4uth.gov.ua/chernobyl-tragedy-that-will-remain-in-our-

Рекомендують діти. (б.д.). Взято з https://anyformatread.org/book/oleksandr-yesaulov-mamo-a-shcho-tse-bulo

Різдвяне оповідання (б.д.). Взято з https://uk.wikipedia.org/wiki/Різдвяне_оповідання

Твір-роздум на тему: «Ударив чорний дзвін...» (Чорнобильська трагедія і наша сучасність) (б.д.). Взято з https://academia.in.ua/навчальні-матеріали/твір-роздум-на-тему-«ударив-чорний-дзвін»-чорнобильська-трагедія-і-наша сучасність

Трегубов, В. (1988). Приборкувачі вогню. Повість-хроніка. Мужність і біль Чорнобиля: Повість-хроніка. Поеми. Вірші. Київ, Україна: Молодь.

Урок Чорнобиля: українські школярі знайомляться з трагедією «через емоції». (б.д.). Взято з https://www.dw.com/uk/урок-чорнобиля-українські-школярі-знайомляться-з-трагедією-через-емоції/a-14998922

Чорнобиль в українській літературі (б.д.). Взято з https://www.radiosvoboda.org/a/874584.html

Чорнобиль: що розповісти дітям? (б.д.). Взято з https://www.bbc.com/ukrainian/science/2013/04/130426_chornobyl_reaction_ko

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-25

Як цитувати

Сиротенко, В., & Акритова, А. (2020). ЦЕ СЛІД ПАМ’ЯТАТИ. ЦЕ СЛІД ЗНАТИ! Ознайомлення з творами про Чорнобильську трагедію на уроках позакласного читання в різних класах загальноосвітньої школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (13), 162–180. https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222959

Номер

Розділ

Статті