NEW TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF EDUCATION IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222954Ключові слова:
modernization of education, humanization of education, democratization of education, informatization of education.Анотація
Modernization of national education causes new challenges in the system of human preparation for life. At the same time, these challenges are due to the processes of Ukrainian state formation - the establishment of market and democratic relations, the formation of civil society and political nation, the revival of national culture and more. Equally, the challenges in the education system are caused by the crisis in the economy, rising unemployment, falling living standards, rising crime and more. In addition, only after acquiring national outlines, Ukrainian education is on its way to entering the multinational European space. The solution of the related problems requires the development of deep and extensive scientific and pedagogical research of modernization educational challenges.
Globalization and informatization, as well as Ukraine’s entry into the European educational space, are at the same time a threat and an opportunity to improve the national education system. The main task is to prevent threats and create favorable conditions for positive impact. In response to the challenges of globalization, the development of a national idea of education is proposed, the content of which is to preserve and increase national educational traditions. Ukraine's accession to the European educational space is based on the tasks of the Bologna Declaration, the essence of which is to introduce a pan-European model of education in the domestic cultural and educational space, which should be based on common fundamental principles of its functioning. The analysis leads to the conclusion that the modernization of the education system in Ukraine in the context of modern globalization processes is aimed at the development of basic science, Ukrainian and world cultural values, focus on the ideals of democracy and humanism necessary for the existence and development of civil society.
Посилання
Андрущенко, В. & Гамерська, І. (2012). Проблема входження української університетської освіти в європейський освітній простір. Рідна школа, № 1-2, 3–8.
Галах, В. В. (б.д.) Реформування системи вищої освіти України (1991–2014): аналітичний огляд. Збірник наукових праць Національної академії педагогічних наук України. Взято з: http://www.dnpb.gov.ua/datas/upload/files/874676796.pdf
Гриневич, Л. (2014) План демонополізації освіти і науки. Освітня політика: портал громадських експертів. Взято з: http://education-ua.org/ua/articles/218-plan-demonopolizatsiji-osviti-i-nauki.
Дорохова, Т. С. (2014). Ментальные противоречия отечественного образования. Проблемы современного образования, 5, 5–12. Взято з: isobr.uspu.ru›doki/article/785/Тезисы Дорохова.doc
Дубасенюк, О. А. (2013). Модернізація системи освіти в Україні в умовах сучасних глобалізацій них процесів. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія. За ред. В. Кременя, Т. Левовицького, В. Огневюка, С. Сисоєвої. Київ: ЕДЕЛЬВЕЙС, с. 253–262.
Клячко, Т. Л. (2009). Модернизация образования и экономический кризис. Universum: Вестник Герценовского ун-та, 5, 3–13.
Кльов, М. В. (2015). Економізм і комерціалізація як глобалізаційні тенденції вищої освіти в сучасній Україні. (Автореф. дис. канд. социол. наук). Запоріжжя.
Муртазина, Г. Х. (2013). Модернизация в образовании: барьеры и пути из преодоления. Известия Российского гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена, 162, 214–220.
Наумов, С. Ю. & Демидова, Е. И. (2013) Проблемы модернизации российского образования. Вестник Саратовского гос. соц.-эконом. ун-та, 3, 125–127.
Петрович, О. Г. (2010). Современное российское высшее образование в контексте глобализации. (Автореф. дис. канд. социол. наук). Саратов.
Рарог, Ю. В. (2001). Сучасні тенденції в реформуванні вищої школи в розвинених країнах світу. Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська академія», Т. 19: Політичні науки, 59–64.
Саркисьян, Т. Н. (2014). К вопросу о модернизации образования. European science review, 3–4, 89–92.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).