NEW TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF EDUCATION IN UKRAINE

Автор(и)

  • Іван Силадій

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222954

Ключові слова:

modernization of education, humanization of education, democratization of education, informatization of education.

Анотація

Modernization of national education causes new challenges in the system of human preparation for life. At the same time, these challenges are due to the processes of Ukrainian state formation - the establishment of market and democratic relations, the formation of civil society and political nation, the revival of national culture and more. Equally, the challenges in the education system are caused by the crisis in the economy, rising unemployment, falling living standards, rising crime and more. In addition, only after acquiring national outlines, Ukrainian education is on its way to entering the multinational European space. The solution of the related problems requires the development of deep and extensive scientific and pedagogical research of modernization educational challenges.

Globalization and informatization, as well as Ukraine’s entry into the European educational space, are at the same time a threat and an opportunity to improve the national education system. The main task is to prevent threats and create favorable conditions for positive impact. In response to the challenges of globalization, the development of a national idea of education is proposed, the content of which is to preserve and increase national educational traditions. Ukraine's accession to the European educational space is based on the tasks of the Bologna Declaration, the essence of which is to introduce a pan-European model of education in the domestic cultural and educational space, which should be based on common fundamental principles of its functioning. The analysis leads to the conclusion that the modernization of the education system in Ukraine in the context of modern globalization processes is aimed at the development of basic science, Ukrainian and world cultural values, focus on the ideals of democracy and humanism necessary for the existence and development of civil society.

Посилання

Андрущенко, В. & Гамерська, І. (2012). Проблема входження української університетської освіти в європейський освітній простір. Рідна школа, № 1-2, 3–8.

Галах, В. В. (б.д.) Реформування системи вищої освіти України (1991–2014): аналітичний огляд. Збірник наукових праць Національної академії педагогічних наук України. Взято з: http://www.dnpb.gov.ua/datas/upload/files/874676796.pdf

Гриневич, Л. (2014) План демонополізації освіти і науки. Освітня політика: портал громадських експертів. Взято з: http://education-ua.org/ua/articles/218-plan-demonopolizatsiji-osviti-i-nauki.

Дорохова, Т. С. (2014). Ментальные противоречия отечественного образования. Проблемы современного образования, 5, 5–12. Взято з: isobr.uspu.ru›doki/article/785/Тезисы Дорохова.doc

Дубасенюк, О. А. (2013). Модернізація системи освіти в Україні в умовах сучасних глобалізацій них процесів. Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія. За ред. В. Кременя, Т. Левовицького, В. Огневюка, С. Сисоєвої. Київ: ЕДЕЛЬВЕЙС, с. 253–262.

Клячко, Т. Л. (2009). Модернизация образования и экономический кризис. Universum: Вестник Герценовского ун-та, 5, 3–13.

Кльов, М. В. (2015). Економізм і комерціалізація як глобалізаційні тенденції вищої освіти в сучасній Україні. (Автореф. дис. канд. социол. наук). Запоріжжя.

Муртазина, Г. Х. (2013). Модернизация в образовании: барьеры и пути из преодоления. Известия Российского гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена, 162, 214–220.

Наумов, С. Ю. & Демидова, Е. И. (2013) Проблемы модернизации российского образования. Вестник Саратовского гос. соц.-эконом. ун-та, 3, 125–127.

Петрович, О. Г. (2010). Современное российское высшее образование в контексте глобализации. (Автореф. дис. канд. социол. наук). Саратов.

Рарог, Ю. В. (2001). Сучасні тенденції в реформуванні вищої школи в розвинених країнах світу. Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська академія», Т. 19: Політичні науки, 59–64.

Саркисьян, Т. Н. (2014). К вопросу о модернизации образования. European science review, 3–4, 89–92.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-25

Як цитувати

Силадій, І. (2020). NEW TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF EDUCATION IN UKRAINE. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (13), 143–150. https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222954

Номер

Розділ

Статті