ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ МЕТОД ІЗ МЕТОДИКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222837Ключові слова:
візуалізація навчального процесу, ментальні карти, інтелект-карти, професійна підготовка студентів, методика математики, візуальне мислення.Анотація
У статті проаналізовано домінантні параметри візуалізації в професійній підготовці вчителя початкової школи. Зокрема акцентовано на методичній роботі в освітній галузі «Математика». Доведено значення візуалізації навчального матеріалу в методичній роботі як важливого чинника реалізації програми з математики для учнів початкової школи. Визначено тенденцією розробки принципово нових засобів візуалізації на сучасному етапі, використання різних форм: від традиційних діаграм, графіків, таблиць, структурно-логічних схем до інноваційних графічних форм систематизації математичного матеріалу, виокремлення смислових одиниць теми та графічного його оформлення в певному порядку. Описано можливості запровадження ментальних карт як одного із сучасних методів візуалізації щодо методико-математичної професійної підготовки сучасного вчителя початкових класів. Визначено етапи розробки та використання ментальних карт як об’єктивного методу якісного навчання студентів та як інструмента, що забезпечує розвиток усіх без винятку розумових операцій. Доведено, що побудова процесу навчання методики математики на основі візуально-пізнавального підходу дозволяє максимально розвинути потенційні можливості візуального мислення майбутніх учителів початкової школи.Посилання
Арнхейм, Р. (1974). Искусство и визуальное восприятие. Москва, Росийская Федерація: Прогресс.
Барышкин, А. Г., Резник, Н. А. (2005). Основные параметры визуализации учебной информации. Компьютерные инструменты в образовании, 7, 38–44.
Бернстайн, П. (2006). Против богов: укрощение риска. Москва, Росийская Федерація: «Олимп-Бизнес».
Болтянский, В. Г., Савин А. П. (2002). Беседы о математике. Москва, Росийская Федерація: МЦНМО.
Бьюзен, Т. (2019). Интеллект-карты. Полное руководство по мощному инструменту мышления. Москва, Росийская Федерація: МИФ.
Воробьева, В. М., Сурикова, Л. В. і Будунова, Л. Г. (2013). Эффективное использование метода интеллект-карт на уроках. Москва, Росийская Федерація: «ТемоЦентр».
Данилевич, Л. П. і Лиходід, О. М. (2008). Створення засобів наочності з використанням комп’ютерних технологій. Професійна підготовка педагогічних працівників (с. 16–24). Київ, Житомир, Україна: ЖДПУ.
Зинченко, В. П., Вергилес, Н. Ю. (1969). Формирование зрительного образа. Исследование деятельности зрительной системы. Москва, Росийская Федерація: МГУ.
Кіндрат, І. (2012). Використання інтелект-карт у плануванні та організації освітнього процессу. Нова педагогічна думка, 4, 153–156.
Колесник, І. (2012). Ментальне картографування та професія історика: між раціональним й уявленим. Український історичний журнал, 5, 135–156.
Логвиненко, В. (2018). Використання технології інфографіки для візуалізації навчального контенту. Фізико-математична освіта, 2(16), 79–85
Позднякова, Т. (2018). Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології. Рівне, Україна: РОІППО.
Рязанцев, А. В. (2018). Интеллект карты (mindmap). Графическое решение бизнес-задач. Москва, Росийская Федерация: «Книжкин Дом».
Роэм, Д. (2013). Визуальное мышление. Как «продавать» свои идеи при помощи визуальных образов. Москва, Росийская Федерация: Эксмо.
Семенихіна, О. і Юрченко, А. (2014). Уміння візуалізувати навчальний матеріал засобами мультимедіа як фахова компетентність учителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». (С. 176–179). Ужгород, Україна: Видавництво УжНУ «Говерла». 33.
Симоненко, С. М. (2005). Психологія візуального мислення. (Автореф. дис. д-ра психол. наук). Харків, Україна: Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна.
Сиротюк, А. Л. (2007). Психофизиологические основы обучения школьников. Москва, Росийская Федерация: Сфера.
Терещенко, Н. В. (2012). Інтелект-карти – сучасні інноваційні соціальні технології навчання в системі освіти. Функціональна економіка. Вчені записки, 14, 139–145.
Топольник, Я. (2019). Використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій для унаочнення матеріалів педагогічного експерименту. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 10, 159–174.
Arnheim, R. (1969). Visual thinking. Berkley: Univ. of California Press.
Dalinger, V. (2019). The solution of mathematical problems by means of visual images. Norwegian Journal of development of the International Science, 29, 28–34
Weyl, H. (1954). David Hilbert and his mathematical work. Bulletin of the American Mathematical Society, 50, 612–654.
Okada, A., Buckingham Shum, S., & Sherborne, T. (2008). Knowledge cartography: software tools and mapping techniques. London, the UK: Springer Ltd.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).