ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ЗАПОБІГАННЯ СИНДРОМУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ

Автор(и)

  • Maryna Butyrina
  • Volodymyr Pereima

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.8(1).2018.153739

Ключові слова:

синдром професійного вигорання, педагогічна діяльність, підготовка майбутніх педагогів, стресогенність, зовнішні фактори синдрому професійного вигорання, внутрішні фактори синдрому професійного вигорання.

Анотація

У статті розкрито причини виникнення синдрому професійного вигорання в педагогів, що об’єднані в зовнішні фактори (пов'язані з особливостями професійної діяльності) та внутрішні фактори (пов'язані з індивідуальними особливостями людини). Подано ознаки професійного вигорання, що розвиваються впродовж трьох стадій: спочатку зниження самооцінки, згодом самотність та, як наслідок, соматичні розлади організму. Досліджено наслідки професійного вигорання: симптоми, пов’язані з фізичним станом людини, із соціальними відносинами та внутрішньоособистісні симптоми. Визначено вплив професійного вигорання на педагогічну діяльність і на безпечну поведінку педагогів. Виділено шляхи подолання професійного вигорання педагогів, що об’єднані в три групи: вплив на фізичне тіло, вплив на емоційний стан, вплив на думки та світосприйняття. Надано рекомендації щодо підготовки майбутніх педагогів до запобігання синдрому професійного вигорання.

Посилання

Дербеньова, А. Г. і Кунцевська, А. В. (2010). Адміністратору школи. Тренінги з розвитку комунікативності вчителів. Харків, Україна: Вид. група “Основа”.

Бойко, В. В. Синдром эмоционального выгорания в профессиональном общении. СПб., Россия.

Водопьянова, Н. Е. и Старченкова, Е. С. (2009). Синдром выгорания: диагностика и профилактика. СПб., Россия: Питер.

Волкова, О. Б. (б.д.). Синдром професійного вигорання: як зберегти психоемоційне здоров’я вчителя. Osvita.ua. Взято з https://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/38435/

Качур, О. (2010). Профілактика професійного вигорання у закладах освіти. Психолог, 40 (424), 3–7.

Маслач, К. (2000). Професійне вигоряння: як люди справляються. Київ, Україна: Генеза.

Мешко, О. І. (2003). Синдром «емоційного згорання» вчителя у контексті професійної діяльності шкільного психолога. Психолого-педагогічні засади професійного становлення особистості психолога. Ч.3, с. 104–112.Тернопіль, Україна.

Флобойм, А. В. (2011). Професійні захворювання та їхня профілактика. Київ, Україна: Шкільний світ.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Butyrina, M., & Pereima, V. (2018). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ЗАПОБІГАННЯ СИНДРОМУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, (8 (1), 58–67. https://doi.org/10.31865/2414-9292.8(1).2018.153739

Номер

Розділ

Статті