ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: КОМПОНЕНТИ, КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ

Автор(и)

  • Олександр Семесенко

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334910

Ключові слова:

менеджмент освіти, інформаційно-технологічна компетентність, знання, технологічне мислення, менеджер освіти, структурні компоненти, професійна підготовка

Анотація

У статті здійснено аналіз теоретичного матеріалу стосовно сутності інформаційно-технологічної компетентності майбутніх менеджерів освіти, яку розуміємо як інтегральне, багатоаспектне системне поняття, сукупність критеріальних ознак  якого складає: сформованість знань щодо застосування інформаційно-комунікаційних технологій в управлінні  освітою; наявність інформаційного  світогляду та візуального мислення, ціннісних орієнтацій, мотивації до набуття  професії менеджера освіти; розвинені особисті та професійні якості для ефективної управлінської діяльності; уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології для супроводу управлінської діяльності. У результаті аналізу наукових розвідок в структурі  виокремлено три взаємопов’язані компоненти:  когнітивний, аксіологічний та діяльнісний та відповідні критерії: інформаційно-пізнавальний ( система професійних знань із застосування інформаційно-комунікаційних технологій в управлінні  освітою; інформаційний  світогляд;  візуальне (просторове) мислення); ціннісно-мотиваційний критерій (система ціннісних орієнтацій, наявність позитивної мотивації до набуття  професії менеджера; особисті та професійні якості для ефективної управлінської діяльності); діяльнісно-рефлексивний (уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології; інформаційно-технологічний супровід управлінської діяльності; прагнення до професійного саморозвитку та самореалізації на основі саморефлексії).

Зроблено висновок, шо інформаційно-технологічна компетентність надає можливість майбутнім менеджерам освіти орієнтуватися, шукати необхідну інформацію та вбудувати її у свою систему діяльності, використовувати її для вирішення освітніх, управлінських, дослідницьких проблем за допомогою інформаційно-комунікаційних засобів.

Посилання

Адамович, І. В. (2015). Розвиток інформаційної компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів в післядипломній педагогічний освіті : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Тернопіль.

Барбан, М. М. (2012). Підготовка менеджерів освіти до управління соціально-педагогічними проектами : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса.

Берека, В. Є. (2008). Фахова підготовка магістрів з менеджменту освіти : теорія і методика. Хмельницький : ХГПА.

Бухун, І., & Кравченко, Л. (2020). Технологічна компетентність здобувачів вищої освіти як проблема педагогічної науки і практики. Українська професійна освіта, 7, 115–122. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238050

Воробйова, Є. В. (2010). Педагогічні умови формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх менеджерів адміністративної діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Вінниця.

Воронова, С. В. (2013). Підготовка менеджерів освіти до роботи з громадськими організаціями в умовах післядипломної освіти : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.04. Одеса.

Гладкова, В. (2022). Професійна підготовка магістрів менеджменту до діяльності в екстремальних умовах. Освітологічний дискурс, 37(2), 133–147.

Гончар, Л. В. (2020). Актуальні питання формування культури професійної діяльності майбутніх менеджерів в освітньому середовищі університету. Педагогіка формування творчої особистості у вищій школі, 68(1), 226–230.

Грабовський, П. П. (2007). Інформаційна компетентність учителя середньої школи. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, Вип. 37. http://eprints.zu.edu.ua/1955/.

Даниленко, Л. І. (2005). Теоретико-методичні засади управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. Київ.

Кравченко, Л. М. (2009). Наукові основи підготовки менеджера освіти у системі неперервної педагогічної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. Полтава, 2009.

Куземко, Л. В. (2015). Зміст, форми і методи формування технологічної компетентності студентів педагогічних спеціальностей. Освітологічний дискурс, 2 (10), 159–169.

Литвинова, С. Г. (2008). Формування інформаційно-комунікаційної компетентності (ІКК) вчителів-предметників. Інформаційні технології та засоби навчання, Вип. 5. http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em5/emg.html.

Лунячек, В. Е. (2012). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки керівних кадрів в умовах магістратури до управління якістю освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 Харків.

Мукан, Н., & Гаврилюк, М. (2021). Методологія педагогіки: сутність, принципи, підходи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2(106), 121–128.

Пєтухова, Л. Є. (2008). Інформатична компетентність майбутнього фахівця як педагогічна проблема. Комп’ютер у школі та сім’ї, 1, 3–5.

Пшенічна, О. С. (2020). Інформаційна компетентність майбутнього менеджера організацій: педагогічний аспект. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 163–169. https://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3781

Романенко, Н. А. (2010). Підготовка майбутніх менеджерів освіти до професійної діяльності в умовах інноваційного середовища : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Одеса.

Сакалюк, О. О.(2012). Формування готовності менеджерів освіти до професійної діяльності в полікультурному навчальному середовищі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса.

Свєтлорусова, А. В. (2009). Професійна підготовка магістрів управління навчальним закладом на засадах рефлексивного підходу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Київ.

Силадій, І. М. (2012). Професійна підготовка менеджерів освіти до управлінської діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 . Київ.

Торган, М. М. (2011). Підготовка менеджерів освіти до здійснення контрольно-діагностичних функцій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 Одеса.

Хромова, В. С. (2012). Педагогічні умови підготовки майбутніх менеджерів до інноваційної професійної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Луганськ.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-16

Як цитувати

Семесенко, О. (2025). ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: КОМПОНЕНТИ, КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 2(23), 144–156. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334910

Номер

Розділ

Статті