ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: КОМПОНЕНТИ, КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334910Ключові слова:
менеджмент освіти, інформаційно-технологічна компетентність, знання, технологічне мислення, менеджер освіти, структурні компоненти, професійна підготовкаАнотація
У статті здійснено аналіз теоретичного матеріалу стосовно сутності інформаційно-технологічної компетентності майбутніх менеджерів освіти, яку розуміємо як інтегральне, багатоаспектне системне поняття, сукупність критеріальних ознак якого складає: сформованість знань щодо застосування інформаційно-комунікаційних технологій в управлінні освітою; наявність інформаційного світогляду та візуального мислення, ціннісних орієнтацій, мотивації до набуття професії менеджера освіти; розвинені особисті та професійні якості для ефективної управлінської діяльності; уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології для супроводу управлінської діяльності. У результаті аналізу наукових розвідок в структурі виокремлено три взаємопов’язані компоненти: когнітивний, аксіологічний та діяльнісний та відповідні критерії: інформаційно-пізнавальний ( система професійних знань із застосування інформаційно-комунікаційних технологій в управлінні освітою; інформаційний світогляд; візуальне (просторове) мислення); ціннісно-мотиваційний критерій (система ціннісних орієнтацій, наявність позитивної мотивації до набуття професії менеджера; особисті та професійні якості для ефективної управлінської діяльності); діяльнісно-рефлексивний (уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології; інформаційно-технологічний супровід управлінської діяльності; прагнення до професійного саморозвитку та самореалізації на основі саморефлексії).
Зроблено висновок, шо інформаційно-технологічна компетентність надає можливість майбутнім менеджерам освіти орієнтуватися, шукати необхідну інформацію та вбудувати її у свою систему діяльності, використовувати її для вирішення освітніх, управлінських, дослідницьких проблем за допомогою інформаційно-комунікаційних засобів.
Посилання
Адамович, І. В. (2015). Розвиток інформаційної компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів в післядипломній педагогічний освіті : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Тернопіль.
Барбан, М. М. (2012). Підготовка менеджерів освіти до управління соціально-педагогічними проектами : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса.
Берека, В. Є. (2008). Фахова підготовка магістрів з менеджменту освіти : теорія і методика. Хмельницький : ХГПА.
Бухун, І., & Кравченко, Л. (2020). Технологічна компетентність здобувачів вищої освіти як проблема педагогічної науки і практики. Українська професійна освіта, 7, 115–122. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.7.238050
Воробйова, Є. В. (2010). Педагогічні умови формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх менеджерів адміністративної діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Вінниця.
Воронова, С. В. (2013). Підготовка менеджерів освіти до роботи з громадськими організаціями в умовах післядипломної освіти : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.04. Одеса.
Гладкова, В. (2022). Професійна підготовка магістрів менеджменту до діяльності в екстремальних умовах. Освітологічний дискурс, 37(2), 133–147.
Гончар, Л. В. (2020). Актуальні питання формування культури професійної діяльності майбутніх менеджерів в освітньому середовищі університету. Педагогіка формування творчої особистості у вищій школі, 68(1), 226–230.
Грабовський, П. П. (2007). Інформаційна компетентність учителя середньої школи. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, Вип. 37. http://eprints.zu.edu.ua/1955/.
Даниленко, Л. І. (2005). Теоретико-методичні засади управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. Київ.
Кравченко, Л. М. (2009). Наукові основи підготовки менеджера освіти у системі неперервної педагогічної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. Полтава, 2009.
Куземко, Л. В. (2015). Зміст, форми і методи формування технологічної компетентності студентів педагогічних спеціальностей. Освітологічний дискурс, 2 (10), 159–169.
Литвинова, С. Г. (2008). Формування інформаційно-комунікаційної компетентності (ІКК) вчителів-предметників. Інформаційні технології та засоби навчання, Вип. 5. http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em5/emg.html.
Лунячек, В. Е. (2012). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки керівних кадрів в умовах магістратури до управління якістю освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 Харків.
Мукан, Н., & Гаврилюк, М. (2021). Методологія педагогіки: сутність, принципи, підходи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2(106), 121–128.
Пєтухова, Л. Є. (2008). Інформатична компетентність майбутнього фахівця як педагогічна проблема. Комп’ютер у школі та сім’ї, 1, 3–5.
Пшенічна, О. С. (2020). Інформаційна компетентність майбутнього менеджера організацій: педагогічний аспект. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 163–169. https://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3781
Романенко, Н. А. (2010). Підготовка майбутніх менеджерів освіти до професійної діяльності в умовах інноваційного середовища : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Одеса.
Сакалюк, О. О.(2012). Формування готовності менеджерів освіти до професійної діяльності в полікультурному навчальному середовищі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса.
Свєтлорусова, А. В. (2009). Професійна підготовка магістрів управління навчальним закладом на засадах рефлексивного підходу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Київ.
Силадій, І. М. (2012). Професійна підготовка менеджерів освіти до управлінської діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 . Київ.
Торган, М. М. (2011). Підготовка менеджерів освіти до здійснення контрольно-діагностичних функцій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 Одеса.
Хромова, В. С. (2012). Педагогічні умови підготовки майбутніх менеджерів до інноваційної професійної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Луганськ.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).