ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ ТА НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ: АНАЛІЗ ВІТЧИЗНЯНОГО НАУКОВОГО ДИСКУРСУ

Автор(и)

  • Денис Чуніхін

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334080

Ключові слова:

штучний інтелект, генеративний штучний інтелект, технології штучного інтелекту, ШІ-грамотність, ШІ-компетентність, освіта, наукові дослідження, переваги й недоліки використання ШІ

Анотація

Питання використання технологій штучного інтелекту в освіті та наукових дослідженнях наразі є надзвичайно актуальним через їхнє стрімке поширення. Світова наукова спільнота намагається надати теоретичне обґрунтування понятійного апарату, зокрема визначити дефініції «штучний інтелект», «генеративний штучний інтелект», «технології штучного інтелекту», «грамотність та компетентність у сфері штучного інтелекту». Аналогічні наукові пошуки відбуваються у вітчизняному дискурсі. Створено Концепцію розвитку штучного інтелекту (2020), в якій надано розуміння дефініції штучного інтелекту. У Стратегії розвитку штучного інтелекту в Україні на період 2030 р. (2023) це розуміння поглиблено, а також виокремлено основні напрями впровадження методів і технологій ШІ в різних сферах науки та освіти. У 2024 році Міністерством освіти й науки України спільно з Міністерством цифрової трансформації видано Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій ШІ в закладах загальної середньої освіти (проєкт), завдяки цьому до вітчизняного наукового обігу увійшли поняття грамотності та компетентності в сфері штучного інтелекту. Питання використання штучного інтелекту в освіті та наукових дослідженнях поступово входять до наукових розвідок вітчизняних учених. На сьогодні вже осмислені переваги й ризики використання ШІ в освіті й науці. Переважна більшість вітчизняних наукових розвідок (А. Гуралюк, С. Доценко, І. Драч, А. Коломієць, В. Кремень, М. Мар’єнко, О. Наливайко, В. Осадчий, О. Спірін та ін.) підкреслюють необхідність постійного навчання й підвищення кваліфікації вчителів та викладачів для опанування технологій штучного інтелекту, які стрімко розвиваються; захисту приватності учасників освітнього процесу; дотримання правил академічної доброчесності та поваги до інтелектуальної власності інших тощо. Найближчою перспективою наукових розвідок з питань використання ШІ в освітній та науковій діяльності є розроблення методичних рекомендацій та конкретних алгоритмів практичного застосування технологій штучного інтелекту.

Посилання

UNESCO. (2024). AI competency framework for students. https://doi.org/10.54675/JKJB9835

UNESCO. (2024). AI competency framework for teachers. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084

Dawson College. (2021). Artificial intelligence competency framework: A success pipe from college to university and later. https://www.dawsoncollege.qc.ca/ai/resources/ai-competency-framework

UNESCO, World Commission on the Ethics of Scientific Knowledge and Technology. (2019). Preliminary study on the ethics of artificial intelligence. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367823

OECD. (2019). Recommendation of the council on artificial intelligence (OECD/LEGAL/0449). https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0449

UNESCO. (2022). Recommendation on the ethics of artificial intelligence. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137

Spivakovsky, O. V., Omelchuk, S. A., Kobets, V. V., Valko, N. V., & Malchykova, D. S. (2023). Institutional policies on artificial intelligence in university learning, teaching and research. Information Technologies and Learning Tools, 97(5), 181–202. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5395

Бердо, Р. С., Расюн, В. Л., Величко, В. А. (2023). Штучний інтелект та його вплив на етичні аспекти наукових досліджень в українських закладах освіти. Академічні візії, 22. https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/469/445.

Гуралюк, А. Г. (2023). Штучний інтелект як інноваційна інформаційна технологія у педагогічних дослідженнях (аналітичний огляд). Аналітичний вісник у сфері освіти й науки: довідковий бюлетень ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, 18, 67–79. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739798/1/VNIASO-AHS%20of%20Edu%26Sci-RB-18-2023-67-79.pdf.

Доценко, С., Собченко, Т. (2024). Імплементація штучного інтелекту в наукове середовище закладів вищої освіти України. Новий колегіум. Науковий інформаційний журнал, 1(113). DOI:10.34142/nc.2024.1.11.

Драч, І., Петроє, О., Бородієнко, О., Регейло, І., Базелюк, О., Базелюк, Н., Слободянюк, О. (2023). Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», 15, 6682. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти. Проєкт (2024). Міністерство цифрової трансформації України; МОН України. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/05/21/Instruktyvno.metodychni.rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf.

Коломієць, А., Кушнір, О. (2023). Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності: можливості та виклики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 70, 4557. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57

Концепція розвитку штучного інтелекту в Україні (2020). Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#n8.

Кремень, В. (2024). Діяльність Національної академії педагогічних наук України з цифрової трансформації освіти і науки. Освіта для цифрової трансформації суспільства / Edukacja dla cyfrowej transformacji społeczeństwa / Education for digital transformation of society : монографія. У 2 т. Т. 1 ; за наук. ред. В. Кременя, Н. Ничкало, Л. Лук’янової, Н. Лазаренко. Київ : ТОВ «Юрка Любченка». https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/download/521/591/.

Мар’єнко, М., Коваленко, В. (2023). Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико‐математична освіта, 38 (1), 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007

Наливайко, О. О. (2023). Перспективи використання нейромереж у вищій освіті України. Інформаційні технології і засоби навчання, 97(5), 1-17. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5322

Осадчий, В. В., Осадча, К. П. (2024). Використання Microsoft Copilot у вищій освіті та наукових дослідженнях: навчально-методичний посібник. Київ: ІЦО НАПН України.

Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні: монографія (2023). Київ: ІПШІ. https://doi.org/10.15407/development_strategy_2023.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01

Як цитувати

Чуніхін, Д. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ ТА НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ: АНАЛІЗ ВІТЧИЗНЯНОГО НАУКОВОГО ДИСКУРСУ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 196–207. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334080

Номер

Розділ

Статті