ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ ТА НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ: АНАЛІЗ ВІТЧИЗНЯНОГО НАУКОВОГО ДИСКУРСУ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334080Ключові слова:
штучний інтелект, генеративний штучний інтелект, технології штучного інтелекту, ШІ-грамотність, ШІ-компетентність, освіта, наукові дослідження, переваги й недоліки використання ШІАнотація
Питання використання технологій штучного інтелекту в освіті та наукових дослідженнях наразі є надзвичайно актуальним через їхнє стрімке поширення. Світова наукова спільнота намагається надати теоретичне обґрунтування понятійного апарату, зокрема визначити дефініції «штучний інтелект», «генеративний штучний інтелект», «технології штучного інтелекту», «грамотність та компетентність у сфері штучного інтелекту». Аналогічні наукові пошуки відбуваються у вітчизняному дискурсі. Створено Концепцію розвитку штучного інтелекту (2020), в якій надано розуміння дефініції штучного інтелекту. У Стратегії розвитку штучного інтелекту в Україні на період 2030 р. (2023) це розуміння поглиблено, а також виокремлено основні напрями впровадження методів і технологій ШІ в різних сферах науки та освіти. У 2024 році Міністерством освіти й науки України спільно з Міністерством цифрової трансформації видано Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій ШІ в закладах загальної середньої освіти (проєкт), завдяки цьому до вітчизняного наукового обігу увійшли поняття грамотності та компетентності в сфері штучного інтелекту. Питання використання штучного інтелекту в освіті та наукових дослідженнях поступово входять до наукових розвідок вітчизняних учених. На сьогодні вже осмислені переваги й ризики використання ШІ в освіті й науці. Переважна більшість вітчизняних наукових розвідок (А. Гуралюк, С. Доценко, І. Драч, А. Коломієць, В. Кремень, М. Мар’єнко, О. Наливайко, В. Осадчий, О. Спірін та ін.) підкреслюють необхідність постійного навчання й підвищення кваліфікації вчителів та викладачів для опанування технологій штучного інтелекту, які стрімко розвиваються; захисту приватності учасників освітнього процесу; дотримання правил академічної доброчесності та поваги до інтелектуальної власності інших тощо. Найближчою перспективою наукових розвідок з питань використання ШІ в освітній та науковій діяльності є розроблення методичних рекомендацій та конкретних алгоритмів практичного застосування технологій штучного інтелекту.
Посилання
UNESCO. (2024). AI competency framework for students. https://doi.org/10.54675/JKJB9835
UNESCO. (2024). AI competency framework for teachers. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084
Dawson College. (2021). Artificial intelligence competency framework: A success pipe from college to university and later. https://www.dawsoncollege.qc.ca/ai/resources/ai-competency-framework
UNESCO, World Commission on the Ethics of Scientific Knowledge and Technology. (2019). Preliminary study on the ethics of artificial intelligence. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367823
OECD. (2019). Recommendation of the council on artificial intelligence (OECD/LEGAL/0449). https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0449
UNESCO. (2022). Recommendation on the ethics of artificial intelligence. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137
Spivakovsky, O. V., Omelchuk, S. A., Kobets, V. V., Valko, N. V., & Malchykova, D. S. (2023). Institutional policies on artificial intelligence in university learning, teaching and research. Information Technologies and Learning Tools, 97(5), 181–202. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5395
Бердо, Р. С., Расюн, В. Л., Величко, В. А. (2023). Штучний інтелект та його вплив на етичні аспекти наукових досліджень в українських закладах освіти. Академічні візії, 22. https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/469/445.
Гуралюк, А. Г. (2023). Штучний інтелект як інноваційна інформаційна технологія у педагогічних дослідженнях (аналітичний огляд). Аналітичний вісник у сфері освіти й науки: довідковий бюлетень ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, 18, 67–79. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739798/1/VNIASO-AHS%20of%20Edu%26Sci-RB-18-2023-67-79.pdf.
Доценко, С., Собченко, Т. (2024). Імплементація штучного інтелекту в наукове середовище закладів вищої освіти України. Новий колегіум. Науковий інформаційний журнал, 1(113). DOI:10.34142/nc.2024.1.11.
Драч, І., Петроє, О., Бородієнко, О., Регейло, І., Базелюк, О., Базелюк, Н., Слободянюк, О. (2023). Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», 15, 6682. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти. Проєкт (2024). Міністерство цифрової трансформації України; МОН України. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/05/21/Instruktyvno.metodychni.rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf.
Коломієць, А., Кушнір, О. (2023). Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності: можливості та виклики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 70, 4557. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57
Концепція розвитку штучного інтелекту в Україні (2020). Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#n8.
Кремень, В. (2024). Діяльність Національної академії педагогічних наук України з цифрової трансформації освіти і науки. Освіта для цифрової трансформації суспільства / Edukacja dla cyfrowej transformacji społeczeństwa / Education for digital transformation of society : монографія. У 2 т. Т. 1 ; за наук. ред. В. Кременя, Н. Ничкало, Л. Лук’янової, Н. Лазаренко. Київ : ТОВ «Юрка Любченка». https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/download/521/591/.
Мар’єнко, М., Коваленко, В. (2023). Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико‐математична освіта, 38 (1), 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Наливайко, О. О. (2023). Перспективи використання нейромереж у вищій освіті України. Інформаційні технології і засоби навчання, 97(5), 1-17. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5322
Осадчий, В. В., Осадча, К. П. (2024). Використання Microsoft Copilot у вищій освіті та наукових дослідженнях: навчально-методичний посібник. Київ: ІЦО НАПН України.
Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні: монографія (2023). Київ: ІПШІ. https://doi.org/10.15407/development_strategy_2023.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).