ЕМОЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334065Ключові слова:
емоційна готовність, професійна діяльність, вчитель початкових класів, підготовка вчителя початкових класів, початкова школа, м’які навичкиАнотація
В умовах теперішнього соціально-політичного стану, нестійкості ринку праці та економічної кризи, що зумовлені наслідком збройної агресії російської федерації проти України, освітня сфера потребує висококваліфікованих працівників із навичками управління конфліктами, створення екологічних взаємин, соціальною обізнаністю, високим рівнем асертивності, стійкості, здатності до самонавчання, емпатії. За цих умов виникає потреба не тільки в переорієнтації сучасної української освіти із знаннєвої на компетентісну, а й у фокусі на розвиток та формування soft-skills, важливих для успішної реалізації педагога під час здійснення професійної діяльності у швидкозмінюваному суспільстві. Така модернізація матиме на меті набуття такого життєвого досвіду, що сформує правильне ставлення до світу та зміцнить внутрішню стійкість.
Особливої актуальності набуває вивчення поняття емоційної готовності вчителів початкових класів до професійної діяльності у науково-методичних дослідженнях. У статті проаналізовано науково-методичні дослідження з питання особливостей розвитку та формування емоційної готовності педагога та розкрито сутність поняття емоційної готовності педагога початкової школи до здійснення професійної діяльності. Було розглянуто сучасні наукові підходи до розуміння емоційного інтелекту як важливого аспекту особистісного розвитку вчителя, який впливає на формування професійної ідентичності та підвищення ефективності освітнього процесу. Проаналізовано дослідження українських і зарубіжних науковців, що висвітлюють значущість розвитку емоційної готовності в умовах підготовки майбутніх педагогів. Виокремлено психолого-педагогічні умови, які сприяють формуванню емоційної зрілості вчителя початкових класів, серед яких: тренінги емоційного інтелекту, формування навичок рефлексії та самопізнання, забезпечення підтримуючого освітнього середовища.
Посилання
Богомаз, П. (2020). Проблема емоційної стійкості в професійній діяльності педагога : доповідь. https://salo.li/a44B5D5
Бреус, Ю. (2017). Емоційна готовність до професійної діяльності як інтегративна властивість особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. Психологія розвитку особистості в системі фахової підготовки. 27-48. https://salo.li/86960Af
Гатеж, Н. (2018). Емоційно-мотиваційний компонент готовності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва до виховання естетичної культури учнів. Молодь і ринок, № 1 (156), 175–180. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/126556/121531
Гоулман, Д., Бояціс, Р., Маккі, Е. (2015). Емоційне лідерство. Мистецтво керування людьми на основі емоційного інтелекту. Вид-во Альпіна Паблішер. 302. https://www.empatia.pro/deniel-goulman-emotsijne-liderstvo-mystetstvo-keruvannya-lyudmy-na-osnovi-emotsijnogo-intelektu/
Кондратюк, С., Волинець, Н. (2019). Ціннісне ставлення особистості до майбутньої професійної діяльності. Психологічні науки, № 4 (15), 133−146. https://surl.li/uhymwa
Котик, Т. (2020). Емоційний інтелект учителів початкової школи. Гірська школа Українських Карпат, № 23, 14–19. http://surl.li/ulokrt
Павлик, Н. (2023). Психологічна готовність вчителя нової української школи до творчої професійної діяльності. Actual Problems in the System of Education General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution. 503–514. DOI:10.18372/2786-5487.1.17734
Про вищу освіту (Закон України). № 3504-IX. (2024). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Про освіту (Закон України).№ 3505-IX. (2024). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Ребер, А. (2000). Великий тлумачний психологічний словник. Т. 1 (А-О): Пер. з анг. М.: АСТ, Віче.
Скорик, Т. (2020). Емоційна компетентність як необхідна складова професійної успішності сучасного вчителя. Освіта майбутнього: концепції, методи, підходи : колективна монографія / кол.авт.; гол.ред. В. В. Любарець, В. В. Бахмат. Київ : Міленіум, 277–287.
Словник психологічних термінів. Національний фармацевтичний університет. Харків. https://nuph.edu.ua/slovnik-psihologichnih-terminiv/
Цюняк, О. (2022). Формування емоційної культури вчителів початкових класів у період війни. Імідж сучасного педагога. № 3 (204). 48−52. http://surl.li/wjcniu
Черкаська, Є. (2018). Роль емоційної стійкості педагога у сучасних психологічних дослідженнях. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Т. 14, (1), 329–341. http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v14/i1/33.pdf
Davidson, R. J., Goleman, D. (2021). Altered Traits: Science Reveals How Meditation Changes Your Mind, Brain, and Body. Avery. New York. 336. DOI:10.1007/s12671-021-01650-4
Dweck, S. C. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. Random House. 276. https://adrvantage.com/wp-content/uploads/2023/02/Mindset-The-New-Psychology-of-Success-Dweck.pdf
Gardner, H., Fischman, W. (2022). The Real World of College: What Higher Education Is and What It Can Be. The MIT Press. Cambridge, Massachusetts. https://www.therealworldofcollege.com
Linehan, M. (2020). Building a Life Worth Living. Random House. 384. https://books.google.pl/books/about/Building_a_Life_Worth_Living.html?id=RHmQDwAAQBAJ&redir_esc=y
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).