ЕМОЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Даріна Батура

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334065

Ключові слова:

емоційна готовність, професійна діяльність, вчитель початкових класів, підготовка вчителя початкових класів, початкова школа, м’які навички

Анотація

В умовах теперішнього соціально-політичного стану, нестійкості ринку праці та економічної кризи, що зумовлені наслідком збройної агресії російської федерації проти України, освітня сфера потребує висококваліфікованих працівників із навичками управління конфліктами, створення екологічних взаємин, соціальною обізнаністю, високим рівнем асертивності, стійкості, здатності до самонавчання, емпатії. За цих умов виникає потреба не тільки в переорієнтації сучасної української освіти із знаннєвої на компетентісну, а й у фокусі на розвиток та формування soft-skills, важливих для успішної реалізації педагога під час здійснення професійної діяльності у швидкозмінюваному суспільстві. Така модернізація матиме на меті набуття такого життєвого досвіду, що сформує правильне ставлення до світу та зміцнить внутрішню стійкість.

Особливої актуальності набуває вивчення поняття емоційної готовності вчителів початкових класів до професійної діяльності у науково-методичних дослідженнях. У статті проаналізовано науково-методичні дослідження з питання особливостей розвитку та формування емоційної готовності педагога та розкрито сутність поняття емоційної готовності педагога початкової школи до здійснення професійної діяльності. Було розглянуто сучасні наукові підходи до розуміння емоційного інтелекту як важливого аспекту особистісного розвитку вчителя, який впливає на формування професійної ідентичності та підвищення ефективності освітнього процесу. Проаналізовано дослідження українських і зарубіжних науковців, що висвітлюють значущість розвитку емоційної готовності в умовах підготовки майбутніх педагогів. Виокремлено психолого-педагогічні умови, які сприяють формуванню емоційної зрілості вчителя початкових класів, серед яких: тренінги емоційного інтелекту, формування навичок рефлексії та самопізнання, забезпечення підтримуючого освітнього середовища.

Посилання

Богомаз, П. (2020). Проблема емоційної стійкості в професійній діяльності педагога : доповідь. https://salo.li/a44B5D5

Бреус, Ю. (2017). Емоційна готовність до професійної діяльності як інтегративна властивість особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. Психологія розвитку особистості в системі фахової підготовки. 27-48. https://salo.li/86960Af

Гатеж, Н. (2018). Емоційно-мотиваційний компонент готовності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва до виховання естетичної культури учнів. Молодь і ринок, № 1 (156), 175–180. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/126556/121531

Гоулман, Д., Бояціс, Р., Маккі, Е. (2015). Емоційне лідерство. Мистецтво керування людьми на основі емоційного інтелекту. Вид-во Альпіна Паблішер. 302. https://www.empatia.pro/deniel-goulman-emotsijne-liderstvo-mystetstvo-keruvannya-lyudmy-na-osnovi-emotsijnogo-intelektu/

Кондратюк, С., Волинець, Н. (2019). Ціннісне ставлення особистості до майбутньої професійної діяльності. Психологічні науки, № 4 (15), 133−146. https://surl.li/uhymwa

Котик, Т. (2020). Емоційний інтелект учителів початкової школи. Гірська школа Українських Карпат, № 23, 14–19. http://surl.li/ulokrt

Павлик, Н. (2023). Психологічна готовність вчителя нової української школи до творчої професійної діяльності. Actual Problems in the System of Education General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution. 503–514. DOI:10.18372/2786-5487.1.17734

Про вищу освіту (Закон України). № 3504-IX. (2024). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Про освіту (Закон України).№ 3505-IX. (2024). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Ребер, А. (2000). Великий тлумачний психологічний словник. Т. 1 (А-О): Пер. з анг. М.: АСТ, Віче.

Скорик, Т. (2020). Емоційна компетентність як необхідна складова професійної успішності сучасного вчителя. Освіта майбутнього: концепції, методи, підходи : колективна монографія / кол.авт.; гол.ред. В. В. Любарець, В. В. Бахмат. Київ : Міленіум, 277–287.

Словник психологічних термінів. Національний фармацевтичний університет. Харків. https://nuph.edu.ua/slovnik-psihologichnih-terminiv/

Цюняк, О. (2022). Формування емоційної культури вчителів початкових класів у період війни. Імідж сучасного педагога. № 3 (204). 48−52. http://surl.li/wjcniu

Черкаська, Є. (2018). Роль емоційної стійкості педагога у сучасних психологічних дослідженнях. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Т. 14, (1), 329–341. http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v14/i1/33.pdf

Davidson, R. J., Goleman, D. (2021). Altered Traits: Science Reveals How Meditation Changes Your Mind, Brain, and Body. Avery. New York. 336. DOI:10.1007/s12671-021-01650-4

Dweck, S. C. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. Random House. 276. https://adrvantage.com/wp-content/uploads/2023/02/Mindset-The-New-Psychology-of-Success-Dweck.pdf

Gardner, H., Fischman, W. (2022). The Real World of College: What Higher Education Is and What It Can Be. The MIT Press. Cambridge, Massachusetts. https://www.therealworldofcollege.com

Linehan, M. (2020). Building a Life Worth Living. Random House. 384. https://books.google.pl/books/about/Building_a_Life_Worth_Living.html?id=RHmQDwAAQBAJ&redir_esc=y

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01

Як цитувати

Батура, Д. (2025). ЕМОЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 157–167. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334065

Номер

Розділ

Статті