ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРАНТІВ ІТ-СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В УМОВАХ ТЕХНОЛОГІЗАЦІЇ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334048Ключові слова:
професійна підготовка, інформаційно-комунікаційні технології, спеціалісти з інформаційних технологій, інформатизація, інформаційна культураАнотація
Стаття акцентує увагу на особливостях професійної підготовки магістрантів ІТ-спеціальностей в умовах стрімкої технологізації та інформатизації сучасного суспільства. Відзначається, що глобалізаційні процеси, які активно розгортаються у світі, значно впливають на систему освіти, формуючи її новий інформаційно-глобалізаційний контекст. Інформаційні технології, інтегровані в освітню систему та суспільне життя загалом, надають людині доступ до величезних обсягів інформації, але водночас накладають на неї чималу відповідальність за власні дії. Тому основним завданням освітньої політики стає підвищення якості навчання, збереження та розвиток науково-педагогічного потенціалу держави, ефективне його використання та забезпечення поступового переходу до сучасного рівня освіти на основі інформаційних і комп’ютерних технологій.
У статті також окреслено характеристики інформаційного суспільства. Зокрема, йдеться про визнання інформації та інформаційних технологій стратегічними ресурсами й ключовими рушіями розвитку; глобалізацію явищ і процесів, що створює єдиний світовий інформаційний простір і сприяє взаємопроникненню культур; зростання ролі інформаційного сектору як у сфері послуг, так і в галузі виробництва; формування суспільства мережевого типу із трансформацією традиційної соціальної структури; зміну ролі особистості через розширення її можливостей впливу на інформаційні процеси; а також перебудову пізнавальної діяльності, де домінують гнучкість мислення та різноманітність підходів в єдності з процесами наукового пізнання. Автори описують особливості професійної підготовки магістрантів ІТ-спеціальностей, що включають створення освітньо-інформаційного середовища, розвиток інформаційної культури та технологічної компетентності, а також формування готовності до постійного особистісного і професійного саморозвитку протягом усього життя.
Посилання
Гуревич, Р. С., Кадемія, М. Ю., & Шевченко, Л. С. (2013). Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід: навчальний посібник /за ред. Гуревича Р. С. Вінниця.
Гуржій, А. М., Гуревич, Р. С., & Кадемія, М. Ю. (2016). Інформаційно-комунікаційні технології у професійно-технічній освіті : монографія / за ред. Гуржія А. М. У 2 частинах. Ч. 1. Вінниця.
Горбатюк Р. (2017). Формування інформаційно-комунікаційної компетенції майбутніх педагогічних фахівців. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогіка, Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/ Vnadped_2017_1_
Роганов, М. М. (2019). Організаційно-методична система формування технологічної культури у майбутніх учителів інформатики в процесі професійної підготовки. Духовність особистості : методологія, теорія і практика, Вип. 3 (90), 146–156.
Биков, В. Ю. (2011) Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсинг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ. Інформаційні технології в освіті, 10, 8–23.
Буйницька, О. П. (2012). Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Навч. посіб. Київ.
Кондратенко, Н. Д. (2021). Трансформація ринку інформаційних послуг в умовах цифрової економіки. Бізнес Інформ, № 1, 112–118.
Данильян, О. Г., & Дзьобань, О. П. (2020). Трансформації цінностей в інформаційному суспільстві: багатовимірність та різнопорядковість. Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, № 3 (46), 28–43.
Інформаційно-освітнє середовище професійно-технічних навчальних закладів. (2017). Карташова Л. А., Юрженко В. В., Гуралюк А. Г., Липська Л. В., Гуменна Л. С., Зуєва А. Б., Шупік І. М., Ростока М. Л., Шевченко В. Л. За наук. ред. Лузана П. Г. Київ: ІПТО НАПН.
Воротникова, І. П. (2020). Інформаційно-освітнє середовище для реалізації різних форм навчання у сучасній школі. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, 6(54), 3–10.
Волкова, Н. В. (2007). Інформаційна культура: позитиви та негативи комп’ютерного впливу. Збірник наукових праць, Вип.16, 248–254.
Головань, М. С. (2007). Інформатична компетентність. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, № 16, 314–324.
Кочарян, А. Б. (2016). Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників гуманітарних спеціальностей класичних університетів: дис. канд. пед. наук: 13.00.10. Київ.
Суховірський, О. В. (2016). Підготовка майбутніх учителів початкових класів до зміни навчальної програми з інформатики. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, Вип. 48 (101), 230–235.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).