МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ОБОВʼЯЗКОВОГО КОМПОНЕНТУ «МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ЛІТЕРАТУРИ»

Автор(и)

  • Наталія Лисенко
  • Надія Тендітна
  • Ірина Рябініна

DOI:

https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334039

Ключові слова:

міждисциплінарні засади, професійна орієнтація, освітній компонент, гуманітарні дисципліни, професійна компетентність

Анотація

Міждисциплінарні зв’язки є одним із дієвих способів підвищення рівня професійної підготовки в формуванні та вдосконаленні різноманітних компетентностей здобувачів закладів вищої освіти, необхідних для реалізації сучасних конкурентоспроможних та висококваліфікованих фахівців.  Міждисциплінарні зв’язки гарантують не тільки ґрунтовні знання і вміння, але й практичний досвід їхнього застосування. Формування певних компетентностей із боку професійної діяльності спрямовує за межі конкретних обовʼязкових та вибіркових компонентів, збільшуючи уявлення про діяльність представників будь-якої професії, у тому числі і вчителя.

Результативність застосування міждисциплінарного підходу суттєво залежить як від систематичності та системності, так і від досвіду викладання, наукового обґрунтування, індивідуальних особливостей та доцільності вибору. Адже міждисциплінарний досвід значно розширює освітній компонент, а не просто поглинає її досягнення, дозволяє обмінюватися ідеями та розробляти нові підходи, корисні не тільки для здобувачів, але й для викладачів для розробки нових технологій і методик, які допоможуть покращити викладання та навчання у конкретній галузі. Та перш ніж застосовувати міждисциплінарний взаємодосвід варто ретельно продумати та спланувати єдину методологію для його реалізації. Освітні компоненти філологічних спеціальностей ідеально підходять для розвитку та вдосконалення різноманітних компетентностей шляхом міждисциплінарних взаємозв’язків здобувачів, які здобувають освіту за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література).

Посилання

Авер’янова, Н. М. (2021). Міждисциплінарний підхід у контексті компетентнісного навчання. Сучасна вища освіта: перспективні та пріоритетні напрями наукових досліджень: ІІ Міжнародна науково-практична конференція студентів,аспірантів та науковців: тези доповідей, Дніпро, 25 березня 2021 р. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, с. 37–40.

Горошкіна, О. М., & Караман, С. О. (2023). Формування риторичної компетентності майбутніх учителів на міждисциплінарних засадах. Наукові інновації та передові технології, 4 (18), 357–370.

Желанова, В. В. (2021). Впровадження стратегії міждисциплінарності в сучасній вищій освіті. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (48), 477–480.

Коваль, Т. (2016). Міждисциплінарний контекст педагогічної підготовки майбутнього вчителя-філолога в умовах стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки, 3–4 (48−49), 39–43.

Косович, О. (2023). Сутність професійної лексичної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови та її формування на міждисциплінарній основі. Педагогічний дискурс, 34, 14–19.

Олізько, Ю. (2015). Міждисциплінарний підхід як засіб реалізації основних дидактичних принципів навчання. Педагогічний дискурс, 18, 161–165.

Пастирська, І. Я. (2022). Міждисциплінарне навчання у вищій школі. Інноваційна педагогіка, 48 (2), 18–21.

Сіладі, В. В., Берта, Е. Т., & Холод, І. В. (2024). Вплив сучасних технологій на термінографію у формуванні мовної компетентності студентів-філологів. Вісник науки та освіти. Серія : Філологія, культура і мистецтво, педагогіка, історія та археологія, соціологія, № 2 (22), 471–484.

Сухомлин, О. (2022). Цифрова компетентність здобувачів вищої філологічної освіти в умовах сучасних запитів суспільства: ціннісний аспект. Молодь і ринок, №2 (200), 170–176.

Усатова, І., Король, Т., & Ведмедюк, А. (2024). Міждисциплінарний підхід у професійній підготовці майбутніх фахівців. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», Вип. № 1, 51–57.

Шульгай, А. Г., Федонюк, Л. Я., Мудра, А. Є., & Олещук, О. М. (2018). Міждисциплінарна інтеграція як складова проблемно-орієнтованого навчання у медичному університеті. Медична освіта, 4, 113–116. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.9342

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-01

Як цитувати

Лисенко, Н., Тендітна, Н., & Рябініна, І. (2025). МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ОБОВʼЯЗКОВОГО КОМПОНЕНТУ «МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ЛІТЕРАТУРИ». Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 1(23), 97–109. https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334039

Номер

Розділ

Статті