МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ОБОВʼЯЗКОВОГО КОМПОНЕНТУ «МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ЛІТЕРАТУРИ»
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334039Ключові слова:
міждисциплінарні засади, професійна орієнтація, освітній компонент, гуманітарні дисципліни, професійна компетентністьАнотація
Міждисциплінарні зв’язки є одним із дієвих способів підвищення рівня професійної підготовки в формуванні та вдосконаленні різноманітних компетентностей здобувачів закладів вищої освіти, необхідних для реалізації сучасних конкурентоспроможних та висококваліфікованих фахівців. Міждисциплінарні зв’язки гарантують не тільки ґрунтовні знання і вміння, але й практичний досвід їхнього застосування. Формування певних компетентностей із боку професійної діяльності спрямовує за межі конкретних обовʼязкових та вибіркових компонентів, збільшуючи уявлення про діяльність представників будь-якої професії, у тому числі і вчителя.
Результативність застосування міждисциплінарного підходу суттєво залежить як від систематичності та системності, так і від досвіду викладання, наукового обґрунтування, індивідуальних особливостей та доцільності вибору. Адже міждисциплінарний досвід значно розширює освітній компонент, а не просто поглинає її досягнення, дозволяє обмінюватися ідеями та розробляти нові підходи, корисні не тільки для здобувачів, але й для викладачів для розробки нових технологій і методик, які допоможуть покращити викладання та навчання у конкретній галузі. Та перш ніж застосовувати міждисциплінарний взаємодосвід варто ретельно продумати та спланувати єдину методологію для його реалізації. Освітні компоненти філологічних спеціальностей ідеально підходять для розвитку та вдосконалення різноманітних компетентностей шляхом міждисциплінарних взаємозв’язків здобувачів, які здобувають освіту за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література).
Посилання
Авер’янова, Н. М. (2021). Міждисциплінарний підхід у контексті компетентнісного навчання. Сучасна вища освіта: перспективні та пріоритетні напрями наукових досліджень: ІІ Міжнародна науково-практична конференція студентів,аспірантів та науковців: тези доповідей, Дніпро, 25 березня 2021 р. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, с. 37–40.
Горошкіна, О. М., & Караман, С. О. (2023). Формування риторичної компетентності майбутніх учителів на міждисциплінарних засадах. Наукові інновації та передові технології, 4 (18), 357–370.
Желанова, В. В. (2021). Впровадження стратегії міждисциплінарності в сучасній вищій освіті. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (48), 477–480.
Коваль, Т. (2016). Міждисциплінарний контекст педагогічної підготовки майбутнього вчителя-філолога в умовах стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки, 3–4 (48−49), 39–43.
Косович, О. (2023). Сутність професійної лексичної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови та її формування на міждисциплінарній основі. Педагогічний дискурс, 34, 14–19.
Олізько, Ю. (2015). Міждисциплінарний підхід як засіб реалізації основних дидактичних принципів навчання. Педагогічний дискурс, 18, 161–165.
Пастирська, І. Я. (2022). Міждисциплінарне навчання у вищій школі. Інноваційна педагогіка, 48 (2), 18–21.
Сіладі, В. В., Берта, Е. Т., & Холод, І. В. (2024). Вплив сучасних технологій на термінографію у формуванні мовної компетентності студентів-філологів. Вісник науки та освіти. Серія : Філологія, культура і мистецтво, педагогіка, історія та археологія, соціологія, № 2 (22), 471–484.
Сухомлин, О. (2022). Цифрова компетентність здобувачів вищої філологічної освіти в умовах сучасних запитів суспільства: ціннісний аспект. Молодь і ринок, №2 (200), 170–176.
Усатова, І., Король, Т., & Ведмедюк, А. (2024). Міждисциплінарний підхід у професійній підготовці майбутніх фахівців. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», Вип. № 1, 51–57.
Шульгай, А. Г., Федонюк, Л. Я., Мудра, А. Є., & Олещук, О. М. (2018). Міждисциплінарна інтеграція як складова проблемно-орієнтованого навчання у медичному університеті. Медична освіта, 4, 113–116. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.9342
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).