ПРОБЛЕМИ ТА ВИКЛИКИ У ФОРМУВАННІ ЕТИКО-ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025.334017Ключові слова:
етико-правова культура, професійна етика, правова обізнаність, етичні дилеми, міжнародний досвід, цифровізація психологічної практикиАнотація
У статті аналізуються теоретичні основи етико-правової культури, проблеми розробки етичних стандартів, питання етичної підготовки у вищій освіті, аналізуються реальні етичні дилеми у практиці психологів, а також досліджується міжнародний досвід в формуванні етико-правової культури фахівців у психології.
Одним з завдань, поставленими авторами є вивчення національних та міжнародних нормативно-правових актів, включаючи Загальну декларацію етичних принципів Міжнародного союзу психологічних наук (IUPsyS), Етичний кодекс Американської психологічної асоціації (APA), Європейський метакодекс психології (EFPA) та Професійний стандарт «Практичний психолог закладу освіти» в Україні. Зокрема, аналізується вплив цифрових технологій на етичну практику психологів, особливості он-лайн консультування та захист персональних даних клієнтів.
У статті підкреслюється важливість комплексного підходу до формування етико-правової культури майбутніх психологів, що включає оновлення змісту навчальних курсів відповідно до міжнародних стандартів, застосування активних методів навчання, моделювання реальних етичних дилем, посилення практичної складової підготовки, а також розробку міждисциплінарних підходів.
Дослідження виявляє низку актуальних проблем: недостатня інтеграція етичних та правових дисциплін у навчальні програми, відсутність чітких механізмів вирішення етичних конфліктів, недостатня правова обізнаність, нові етико-правові дилеми, пов'язані з цифровізацією психологічної практики та он-лайн консультуванням.
На основі аналізу запропоновано практичні рекомендації щодо вдосконалення навчальних програм, адаптації успішних міжнародних практик та розвитку системи післядипломної освіти психологів. Враховуючи національні особливості та міжнародний досвід, автори акцентують увагу на необхідності комплексного та системного підходу до формування етико-правової культури, що є ключовою умовою успішної професійної діяльності майбутніх психологів, забезпечення високих стандартів надання психологічних послуг та підтримки етичних цінностей в суспільстві.
Посилання
Міністерство освіти і науки України. (2021). Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2030 року. Retrieved from https://mon.gov.ua
Верховна Рада України. (2017). Закон України «Про освіту». Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua
Міністерство освіти і науки України. (2020). Професійний стандарт «Психолог». Retrieved from https://mon.gov.ua
European Federation of Psychologists’ Associations (EFPA). (2015). European Meta-Code of Ethics. Retrieved from https://efpa.eu
American Psychological Association (APA). (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. Retrieved from https://www.apa.org
UNESCO. (2020). Education for Sustainable Development: A Roadmap. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org
European Commission. (2021). Erasmus+ Programme Guide. Retrieved from https://ec.europa.eu
European Commission. (2021). Horizon Europe: Strategic Plan 2021-2024. Retrieved from https://ec.europa.eu
Грищенко, Ю. В., & Петренко, М. І. (2021). Правові аспекти діяльності психологів у контексті захисту персональних даних. Психологічний журнал, 15(3), 45–58.
Деркач, Л. М., & Шевченко, О. В. (2020). Етичні аспекти роботи психолога: Теорія та практика. Харків: Видавництво «Основа».
Іванова, В. (2020). Етико-правова підготовка майбутніх психологів: проблеми та перспективи. Психологічний журнал, 15(3), 45–58.
Петренко, О. (2019). Практичні методи формування етичної культури у студентів-психологів. Вісник вищої освіти, 12(4), 23–34.
Сидоренко, Т. (2021). Етичні дилеми у професійній діяльності психолога: теоретичний та практичний аспекти. Етика та право в психології, 8(2), 67-79.
Коваленко, М. (2022). Правова обізнаність майбутніх психологів: стан та шляхи покращення. Юридична психологія, 10(1), 89–101.
Коттлер, Дж. (2018). Етичні дилеми у психології: Практичний посібник. Львів: Видавництво «Світ».
Мельник, І. (2023). Вплив сучасних технологій на етико-правову культуру психологів. Цифрова психологія, 7(3), 112–125.
Міщенко, В. М., & Кириченко, О. В. (2019). Етична культура у професійній діяльності психолога. Київ: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова.
Панок, В. Г. (2023). Концепція реформування психологічної служби у системі освіти України на період до 2030 року. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(2), 1–10. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5204
Friedman, E., & Vanderbilt, J. (2019). Ethical Challenges in Psychology: International Perspectives. Journal of Applied Psychology, 104(2), 123–135. https://doi.org/10.1037/apl0000356
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).